• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Teknisk data på min Fiat Mc Luis 252 husbil

Lena.O

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
37313
Medlemskap
2024
Har sökt med ljus och lykta efter HÖJDEN på min husbil, men den saknas på registreringsbeviset. Har också googlat runt, men hittar inget om höjd. Hur/Var kan jag få veta det?
Hälsningar Lena i CCC778
 

Lena.O

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
37313
Medlemskap
2024
Tack för svar! Har jag redan gjort, men trodde det skulle finnas en mer *officiell* uppgift.
Följdfråga : ska jag mäta inklusive fast antenn på taket?
 

Lena.O

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
37313
Medlemskap
2024
Ska bla. använda det vid besiktningen eftersom vi har många anläggningar i Sthlm och de anger max.höjd hos vissa. Kanske också kan vara bra om det behövs på tex. färjor.... men får väl mäta med och utan! Tack i alla fall !
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ska bla. använda det vid besiktningen eftersom vi har många anläggningar i Sthlm och de anger max.höjd hos vissa. Kanske också kan vara bra om det behövs på tex. färjor.... men får väl mäta med och utan! Tack i alla fall !

Då måste du ju använda bilens högsta höjd, annars lär du köra av TV-Antennen! ;)
 
Senast ändrad:

EsaLepistö

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
17406
Medlemskap
2024
Har sökt med ljus och lykta efter HÖJDEN på min husbil, men den saknas på registreringsbeviset. Har också googlat runt, men hittar inget om höjd. Hur/Var kan jag få veta det?
Hälsningar Lena i CCC778
Gå in på Transportstyrelsen hemsida fordons uppgifter tekniska data därefter mått och vikt där brukar det stå
 
F

F.d. 73249

Guest
det står inte på min heller, så jag plockade fram en trappstege o mätte från toppen av antennen o ner till marken
o vips hade jag höjden
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.912
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kanske lite OT, men det är alltid viktigt att själv mäta och veta höjden på sin husbil. Inte minst med tanke på alla pryttlar som finns på taket. Bilen har kanske fått större fälgar och däck sedan den var ny. Jag byggde en carport för 25 år sedan till vår dåvarande husbil. Baserad på en Chevy Camper Van. Tog till i storlek och mätte höjden noga för att carporten även skulle funka för framtida husbilar. Köpte 10 år senare en LMC Liberty på ett Alko-chassi. Men inte fan räckte höjden på carporten. Men jag kunde med hjälp av domkrafter och ställningar höja hela taket på befintliga stolpar. Tyckte jag tog till lite extra för ev framtida husbilar. Köpte för drygt 1 år sedan en Hobby Optima Premium. Tror ni inte det fattades en decimeter igen! Nu var jag tvungen att upprepa proceduren, men denna gången måste jag också byta stolparna, en i taget. Fram med ställning, pallbockar och domkrafter. Lyfte ett benpar i taget, medan resten av konstruktionen "lekte" i något lossade bultförbanden. De var ett jäkla jobb, men det gick och det blev bra. Vad vill jag ha sagt med det här? Jo, alla mått och vikter på din husbil är ditt ansvar. Mät och väg och lär känna din bil! ...och bygger du en carport, bygg den HÖG från början! :cool::D
 

GunSil

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
30674
Medlemskap
2024
Har sökt med ljus och lykta efter HÖJDEN på min husbil, men den saknas på registreringsbeviset. Har också googlat runt, men hittar inget om höjd. Hur/Var kan jag få veta det?
Hälsningar Lena i CCC778
Gå in i appen mina fordon sen under teknisk data, mått och vikter, så hittar du vad du söker
 

Lena.O

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
37313
Medlemskap
2024
Gå in i appen mina fordon sen under teknisk data, mått och vikter, så hittar du vad du söker
Nej nej, skrev det i början av tråden att det INTE finns på Transportstyrelsens sida utan det är tomt där! Men nu har jag mätt själv så nu vet jag själv det
Gå in i appen mina fordon sen under teknisk data, mått och vikter, så hittar du vad du söker
 
F

F.d. 73249

Guest
men du kan inte lita på den höjden som står på transportstyrelsens sida
det kanske utan antenn o dyll.
 
Toppen