• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tappad last!

S

Sören-6830

Guest
Sv: tappad last!

På motorvägen strax norr om Jönköping mötte vi ett hästsläp som precis tappats från en personbil, som tur var svängde släpet till vänster sett från oss och plöjde av vägen in bland en del träd i ett smärre moln av jord eller sand. Man kan ju bara hoppas det inte fanns någon häst i släpet men helt ofattbart att man kan ge sig ut på vägarna med ett tungt släp utan att ha koll på att allt fungerar.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

På motorvägen strax norr om Jönköping mötte vi ett hästsläp som precis tappats från en personbil, som tur var svängde släpet till vänster sett från oss och plöjde av vägen in bland en del träd i ett smärre moln av jord eller sand. Man kan ju bara hoppas det inte fanns någon häst i släpet men helt ofattbart att man kan ge sig ut på vägarna med ett tungt släp utan att ha koll på att allt fungerar.


Det kan ju vart ett tekniskt fel också:yes:
Men som oftast felade det väl hos brukaren.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

Jo Sören inlägg 22 !
Vi körde på vägen i Ystad Ca: mitt för Vattentornet så vet dom flesta var vi är,
från en sidoväg kom en kvinna körande m. släp, jo just innan hon for upp på vår vägbana framför oss så hoppade släpet av kopplingen!
Jo kvinnan tappade inte fattningen backade bak & kopplade på nytt!!
Detta gick bra men tänk vad som kunde hänt!
Om släpet hoppade av fler gånger vet jag ej.
Mvh
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

Angående inlägg nr 20
Hur löste det sej med hjulbultar?Fanns det extra i hans verktygslåda?
HaDe Hasse:twitcy::wub:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

Hej!
Jo om sen även det gällde Bult,
som håller hjulet på plats så funkar det hur bra som helst!
Ja det gäller bara att använda huvudet!
Tack för inlägget!
Mvh.



Han kanske lånade en mutter var från dom övriga hjulen och drog dit hjulet provisoriskt enl. principen, en bra karl reder sig själv.
/Åke
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

Jag blev ganska förvånad för ett tag sedan när man gick ut i vår lokalradio och varnade för tappad last som låg på vägen. Flera bilister hade ringt och varnat för att det låg en tappad stege på vägen. Varför var det ingen som istället stoppade sin bil och lyfte bort stegen:confused: Det var ingen motorväg utan en mindre landsväg.
Troligtvis var det bekvämare att lyfta på telefonen än att stoppa bilen.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

Jo jag vet!
Vem betalar om jag blir på körd av en "Icke" försäkrad eller skattat fordon?
Jo jag vet det är krystat, men i dessa hästköttstider så händer allt!
Mvh.




Jag blev ganska förvånad för ett tag sedan när man gick ut i vår lokalradio och varnade för tappad last som låg på vägen. Flera bilister hade ringt och varnat för att det låg en tappad stege på vägen. Varför var det ingen som istället stoppade sin bil och lyfte bort stegen:confused: Det var ingen motorväg utan en mindre landsväg.
Troligtvis var det bekvämare att lyfta på telefonen än att stoppa bilen.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: tappad last!

Om du blir påkörd av ett icke försäkrat fordon, smitning ellar annat får du ersättning från Trafikförsäkringsföreningen som är en sammanslutning där alla försäkringsbolag är medlemmar. Polisanmälan krävs. Jag och ett tiotal bilister som hade fått våra parkerade bilar påkörda av en biltjuv som polisen jagade hade fått lappar från polisen på bilrutorna att vi skulle kontakta polisen. Vi fick ersättning från Trafikförsäkringsföreningen.
/Åke
 
Toppen