• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

tappad last!

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Jo personbil m. släp m. nät sidolemmar framför oss på väg E6 norrut i dag rätt
som det var flög där en "madrass" av från släpet madrassen landade på vänster körfält (omkörningsfilen), hur många Tror att madrassen var förankrad nä inte jag i allafall.
Som tur var var avståndet till framförvarade betryggande, genast tände jag Varningsblinker för att visa bakomvarande, MEN döm av min förvåning (visserligen konstaterat sen tidigare incidenter) dom bakomvarande "Sket" fullständigt i att varsla andra bak om dom , jo jag kunde ju kommit m. en nyhet m. det är mycket vanligt att folk inte har en "aning" om varningsblinkern i deras bil!!!!!!!!!!!
Mvh.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

uch det är lurigt sånt där ,särskilt när det är mörkt, o inte törs man stanna heller ,, ligger mycket tappat i dikena efter vägarna , stora plåtar ,skrot ,och allt möjligt man ser det bra fr HB,. dåligt av många yrkeschafförer att inte förankra lasten ordentligt...!!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: tappad last!

Det är ju inte tillåtet att köra med varningsblinker på i Sverige som det är i Tyskland utom möjligtvis vid bogsering. En bekant som körde på autobahn söderut i en Golf var med om någonting riktigt ruskigt, vid ett tvärstopp fick han in en regel genom kroppen från en bil bakom som var lastad med 2tum2 reglar på takräcket. Ambulans, läkare, polis var snabbt där och han opererades först på platsen man nitade ihop magsäcken m.m. han överlevde men kan nu bara äta flytande. Tänk om folk kunde hålla avstånden.
//Åke
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: tappad last!

Jag har råkat ut för att tappa last.
Hyrde ett gallersläp (höga gallergrindar) för att köra 8 säckar med trädgårdsavfall till tippen.
Eftersom det blåste kulingvindar var jag rädd för att de lätta säckarna skulle blåsa iväg. Då jag har ett litet lager av lastpallar täckte jag säckarna med pallar. Pallarna låg ungefär 50 cm under gallerlämmarnas överkant.

När vi kom ut på slätten strax öster om Bromölla ser jag till min förskräckelse i backspegeln en av pallarna singla iväg ut över åkern. Den flög sina modiga 30 m rätt ut på åkern. Som tur var fanns ingen trafik runt oss och vinden kom tvärs vägen från vänster, så pallen flög bara ut över diket och sedan åkern.

Vågar inte riktigt tänka på vad som kunde hänt.......

Hade ett rep i bilen så vi kunde åka vidare efter att ha säkrat lasten. Vi lärde oss nåt den dan.
:oops:
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

Hej
Jag hade tur när jag med motorcykel i Berlin körde bakom en lasbil med en continer. Den var lastad med gamla möbler. Plötsligt i ett gupp hoppar en fåtölj över kanten och landar på gatan framför mej. Jag kunde väja och ge gas, så att jag kunde uppmärksamma lastbilsföraren på vad som hänt.
Klas
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

Jag tycker vi skiter i vad byråkrater i Stockholm (som troligen inte ens har bil) säger och använder vårt sunda förnuft.
Alla som kört i Tyskland vet vad jag menar. Stopp/kraftig sänkning av hastigheten längre fram - på med varningsblinkers. Så gör jag hemma också.
Skulle någon åtala mig för att jag inte vill ha en whiplashskada eller bakomvarande studsa in i mig och ut i mötande trafik - varsågod !

Peter :)
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: tappad last!

uch det är lurigt sånt där ,särskilt när det är mörkt, o inte törs man stanna heller ,, ligger mycket tappat i dikena efter vägarna , stora plåtar ,skrot ,och allt möjligt man ser det bra fr HB,. dåligt av många yrkeschafförer att inte förankra lasten ordentligt...!!
Och vad är det som säger att det är yrkeschaufförer som inte har förankrat lasten????? Troligtvis är det privatbilister med släpkärra som är dom stora syndarna, du KANSKE är en av dom!!!!! Men OK vi är vana att få en massa skit från vissa personer!! Hälsn. "surgubben" Ove. :mad::mad:
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

Och vad är det som säger att det är yrkeschaufförer som inte har förankrat lasten????? Troligtvis är det privatbilister med släpkärra som är dom stora syndarna, du KANSKE är en av dom!!!!! Men OK vi är vana att få en massa skit från vissa personer!! Hälsn. "surgubben" Ove. :mad::mad:
med tanke på storleken på en del skräp så torde det vara en större bil som tappat, har åkt efter skrotkonteinrbilar o sett hur plåtar varit på väg ut, inget lastnät där inte , men helt klart släpkärror på väg till tippen kan vara en upplevelse att se , passerar våran tipp varje gång man ska till huddik C så ja har sett en del praktex,,
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: tappad last!

med tanke på storleken på en del skräp så torde det vara en större bil som tappat, har åkt efter skrotkonteinrbilar o sett hur plåtar varit på väg ut, inget lastnät där inte , men helt klart släpkärror på väg till tippen kan vara en upplevelse att se , passerar våran tipp varje gång man ska till huddik C så ja har sett en del praktex,,
Ja du Lars, innan det blir för mycket "pajkastning" om detta. Så tycker jag du ska gå in på "Flor 16" och läsa vad han/hon skrev innan du kastar skit på en yrkeskår som vi ALLA är i mycket stort behov av!!!!! För ponera om dessa chaufförer EJ körde DIN potatis o fläskkarre mm till affären, när du ska ut med husbilen då kan inte den/dom dagarna bli så mättande!! Så det är kanske bra att det finns Såna Marodörer. ELLER????? Och du läs inlägg före du kritiserar nån eller några (många). Hälsn. den där elaka Ove :mad::mad:
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

Tack Peter & Helena!
OBS! OBS! innan Tråden Spårar ur helt & hållet så besinna er andra OBS!OBS!
Håller helt med er, men där finns rent för många "Nissar" ute i trafiken!

Hur länge skall vi låta "Byfånarna" Bestämma vad som normalt folk tänker när vi vistas ute på våra vägar?

( jo du skulle sett häromdagen på inre ringvägen vid ett väg arbete i Malmö
Strax innan filerna gick samman drog jag mig ut till vänster, där kom en polisbil av alla omkörande inte vågade dom ens titta på mig när dom " slingrade" sig för bi mig).
Tänk om ALLA hade rättat sej efter trafikrytmen så smidigt trafiken hade flytet, nä då kommer "DOM" som tror att dom har bråttom (SJÄLVPÅTALAT)
& ställer till dom "Ryckiga" köerna!!!!
Mvh.


QUOTE=Peter & Helena;504084]Jag tycker vi skiter i vad byråkrater i Stockholm (som troligen inte ens har bil) säger och använder vårt sunda förnuft.
Alla som kört i Tyskland vet vad jag menar. Stopp/kraftig sänkning av hastigheten längre fram - på med varningsblinkers. Så gör jag hemma också.
Skulle någon åtala mig för att jag inte vill ha en whiplashskada eller bakomvarande studsa in i mig och ut i mötande trafik - varsågod !

Peter :)[/QUOTE]
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

Ove! jag beklagar om du tog det så ,jag kriteserar inte ville bara berätta o svara på det inlägg som startade den här tråden , jag vet av egen erfarenhet att yrkestrafiken är den viktigaste länken i vår infrasrtruktur, avslutar härmed mina inlägg i detta ärende och ber alla som tagit illa vid sig om Ursäkt Hälsningar Lasse, PS Jag lovar, ja ska hålla käften forsättningsvis DS
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

Varningsblinker får bara användas av stillastående fordon vid nödstopp eller vid olycksplats eller vid bogsering. Vid kraftig inbromsning för fordon utrustade med ESS tänds nödstoppsignal.
//Åke

Jag kan tänka mig att varningsblinkers trots det får användas i en situation där en kraftig inbromsning i vid köbildning, av typ som ofta sker på motorväg i Tyskland, med stöd av 3 § TSFS 2009:83; "Varningsblinker får även användas på fordon som saknar varningslykta men tillfälligt befinner sig i en sådan situation där varningslykta får användas enligt 1 kap".

Vidare kan jag inte ens föreställa mig att någon skulle bli rapporterad för att ha använt varningsblinkers i ett icke stillastående fordon i syfte att varna andra för att undvika vidare olyckor i trafiken.

Johan K.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: tappad last!

Jokin
Varningslyktor är sådana som sitter på vägarbetsfordon eller fordon i vägarbete och där kan varningsblinker få ersätta varningslyktor om sådana saknas eller är ur funktion. För övrigt finns det ju en gammal princip att nöd bryter lag.
//Åke
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

Jokin
Varningslyktor är sådana som sitter på vägarbetsfordon eller fordon i vägarbete och där kan varningsblinker få ersätta varningslyktor om sådana saknas eller är ur funktion. För övrigt finns det ju en gammal princip att nöd bryter lag.
//Åke

Jag är inte särskilt insatt i Transportstyrelsens författningssamling, vilket du kanske är. Men en tolkning av just denna föreskrift är att 1:1 punkt 4 i TSFS 2009:83 kan användas av annan än väghållningsarbetare eller motsvarande. I punkt 1 i samma paragraf omnämns just "väghållningsarbete eller liknande arbete" exklusivt, vilket torde ge utrymme för andra situationer genom övriga punkter, och då exempelvis punkt 4 vid olycksplatser eller liknande. Något förbud att använda varningsblinkers vid sådana händelser är för mig inte känt, men så har jag som sagt inte så stor erfarenhet av trafikföreskrifter. Du kanske dessutom har kännedom om rättsfall i frågan?

Johan K.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: tappad last!

Jag är inte särskilt insatt i Transportstyrelsens författningssamling, vilket du kanske är. Men en tolkning av just denna föreskrift är att 1:1 punkt 4 i TSFS 2009:83 kan användas av annan än väghållningsarbetare eller motsvarande. I punkt 1 i samma paragraf omnämns just "väghållningsarbete eller liknande arbete" exklusivt, vilket torde ge utrymme för andra situationer genom övriga punkter, och då exempelvis punkt 4 vid olycksplatser eller liknande. Något förbud att använda varningsblinkers vid sådana händelser är för mig inte känt, men så har jag som sagt inte så stor erfarenhet av trafikföreskrifter. Du kanske dessutom har kännedom om rättsfall i frågan?

Johan K.
Som jag nämnt tidigare skall man inte blanda ihop varningslyktor och varningsblinker. Varningslyktor är dom gula roterande ljus som sitter på vägarbetsfordon m.m. och talar om att dom sysslar med vägarbete m.m. och för dom gäller särskilda regler. Det är inte tillåtet att använda varningsblinker vid färd und. bogsering eller att fordonet är utrustad med godkänd nödbromssignal ESS. Betr. rättsfall som täcker detta har jag aldrig hört talas om något, detta är ju något alla får lära sig vid körkortsundervisning.
//Åke
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: tappad last!

Att man inte skall blanda ihop varningslyktor eller varningsblinkers kan ju vara en grundregel. Men nu ger ju TSFS 2009:83 den möjligheten, så varför inte då tillämpa den. Om inte förarbetena till lagstiftningen trycker på något annat så ser jag ingen anledning till att inte kunna hänvisa till föreskriften. Vad som lärs ut på körskolor är oftast riktigt och helt övertänkt, men innebär på inget sätt något prejudikat, inte i min värld i alla fall.

Förresten, tack för en stimulerande dialog, men nu släpper jag ämnet om varningsblinkers i en tråd som egentligen handlar om "tappad last".

Johan K.
 
F

F.d. 25572

Guest
Sv: tappad last!

Se till att däcken sitter fast!
Jag körde söderut från Stockholm i Vårby Backe då bilen till höger om mej tappade vänster bakdäck i 100 km/tim. Jag han se att bilisten inte råkade ut för några otrevliga kast eller dylikt. Men däcket fortsatte i 100 knutar och jag klarade mej från däcket. Däcket fortsatte i många hundra meter och jag och en bilist till fick på varningsblinkers och körde i bredd så inga andra kunde köra förbi. Till slut stannade däcket vid vänstra vägräcket och jag stannade och kastade in däcket snabbt i bagaget och drog iväg.
Jag tog av nästa avfart och körde tillbaka till bilisten som tappade däcket. Jag stannade och frågade vad som hänt. Han hade precis fått ut varningstriangeln. Jo, sa han, Däcket drog iväg som en avlöning bortigenom så jag får väl ringa bärgare o polisen nu. Jag öppnade bagageluckan och frågade om detta var hans däck? Det var värt hur mycket som helst att se hans min!
"Men jag tappade det ju nyss, hur har du fått tag på det?"
Tacksammare bilist får man leta efter :)
 
Toppen