• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanten i GPS`n

C

cheetah1

Guest
Sv: Tanten i GPS`n

Jag har en 3490LMT som jag tycker funkar bra, men det är kanske lite överkurs? Funderar på att byta till en Montana 600 dock, så jag kan ha den i bilen, på motorcykeln och när jag geocachear.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Tanten i GPS`n

Hej Jappe. Jag tycker inte att du ska lägga mer tid o pengar på 660 ian.
Vi hade också en sådan med kass batteritid och efter en tid försvann tryck känsligheten på skärmen. Det gick att kalibrera men efter ett tag försvann det med. Samtidigt gick den inte att lita på, den lurade ner oss till slottet i Luxemburg och efter det fick det bli en ny GPS i Trier.
Det blev en Garmin 1490 med fri kartuppdatering, ganska ok men jag tror att Garmins större modeller har snabbare processor.

Sanddammaren
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Tanten i GPS`n

Efter att vi provat både navigatorer o program till PC ska vi nu uppgradera oss till en ipad, pc har varit oslagbart och det ska bli roligt att testa padda o IGO mfl.
Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tanten i GPS`n

Knarrevik

I mitt fall handlar det inte om att glömma. Så länge det har funnits navigatorer har de fått sitta året runt i både båt och bil, GPS sedan -91 (och innan dess Decca-navigator i båten). Ännu har ingen blivit stulen.
Men det är naturligtvis en fördel att kunna ha sin egendom hemma på gården, i en by dit hitintills inga tjyvar har hittat. Men en telefon eller dator/platta skulle jag inte vilja lämna i vare sig bil eller båt.

aake
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Tanten i GPS`n

Vi kör mycket. Och vi kör i hela Europa.

Senaste året har vi kört över tiotusen kilometer med både iPad, iPhone och Android-appar samtidigt som vi har vår Garmin Nuvi 3790 igång.

Jag byter inte till plattor eller telefoner! Enklare, snabbare och utan en massa andra funktioner än BRA navigering. Och mina favoriter + HBK-ställplatser med bilder från Carnival, lika med Bordatlas, AiresCC, de spanska o Italienska ställplatser, WildCamping och Furgonetas, det ryms massor och det är enkelt att lägga in dem! Behövs inen APP-öppnande hit och dit och välja vad, Garmin visar den närmaste platsen antingen där jag är eller längs vägen eller vid målet med en tryck! Genialt!

Om jag vill se hur byggnaderna runt gatorna runtomkring ser ut eller annan mer info, så¨tar jag hjälp av Google-Maps på paddan eller telefonen. Det är dock ganska sällan...

Jag ser detta som maskinerna hemma eller elverktyg. Det är alltid bättre med enfunktionsmaskin än med en kombi.

En morakniv är kniv, en schweitzerkniv med 32 funktioner gör man inget i skogen. Lite av allt men inte bäst på något.

Precis lika är det med navigatorn!

Så Jappe gör som jag, byt 660'n mot 3790 eller nyare om det finns.

hälsning:)
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tanten i GPS`n

Jappe, här finns batteri: Garmin Nuvi 660 produkter - BatteryUpgrade.se - Uppgradera ditt batteri!
Det finns flera som säljer, Googla!
// Göte J

Jomenvisst, men hur i harrans namn kommer man in i navigatorn? Det finns inga skruvar någonstans och försöker man bryta upp den så går den väl sönder. Stackars Beirut, jag kan väl inte hantera henne som en själlös iPad (adress Knarrevik) eller något liknande.

Förr bytte jag ofta den sortens batterier i olika apparater men det var på den tiden när apparaterna skruvades ihop!

Jappe
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Tanten i GPS`n

Nu har jag inte sett hur din Garmin ser ut men är den inte limmad ihop? En MORAKNIV som du slår lagom hårt på med en träklubba på, är ett alldeles förträffligt verktyg till att öppna apparater som inte är tänkta att öppna. Du har ju inte just något att förlora heller!
// Göte J
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tanten i GPS`n

Nu har jag inte sett hur din Garmin ser ut men är den inte limmad ihop? En MORAKNIV som du slår lagom hårt på med en träklubba på, är ett alldeles förträffligt verktyg till att öppna apparater som inte är tänkta att öppna. Du har ju inte just något att förlora heller!
// Göte J

Det var det hemskaste jag hört se'n 57! Skulle jag ge mig på Beiruts bostad på det viset? Morakniv och träklubba! Giv mig styrka!

Jappe

PS. Vid närmare eftertanke: Det är kanske så man öppnar skruvlösa apparater idag. Jag tror dock att jag byter ut kniven mot en skruvmejsel eller brevsprättare.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tanten i GPS`n

Bra forum detta! Det här ska jag nog fixa! Tack för hjälpen!

Beirut har inga större krämpor! Hon har bara en liten svaghet, hon tappar orienteringen runt Dijon av någon anledning men det gör inte så mycket. Dit ska jag inte förrän i slutet av mars! Undrar vad de har för sig i Dijon!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tanten i GPS`n

Jappe

Min 660 tappade helt rösten för två år sedan, men hon får göra tjänst ändå; längst till höger på instrumentbrädan, långt utzoomat så att min passagerare har överblick. Till lite nytta på gamla dagar alltså. Kanske något även för gamla B.?

aake
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Tanten i GPS`n

Nej Jappe, byt inte morakniven mot mejsel, då gör du mycket mera fula märken. Just morakniven har bra vinkel på eggen och verkar som en kil på en lång sträcka. Börja att syna skarven om det ser ut att finnas en liten springa någonstans och sätt in stöten där. Har man tur bryts den gamla skarven upp och med cyanakrylatlim (sekundlim) får man sedan en hyfsad återförslutning.
Jag har använt denna metod på åtskilliga apparater och det fungerar förvånansvärt ofta bra.
// Göte J
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tanten i GPS`n

Undrar vad de har för sig i Dijon!

Jappe

De gör senap! :D:D

Jag har kört genom Europa både med navigator (Navigon) och med "platta" (Samsung 10.2 med Sygic navigationsapp). Resultatet är att jag pensionerat navigatorn endast 3 år gammal.
Sygic med fria uppdateringar kostar hälften av vad 2 års kartuppdatering kostar för Navigonen.
I plattan har jag nu alla ställplatser från Bordatlas, Aires France, womobil mm.
Mycket behändigare med plattan och stor bild så även passageraren ser vad som pågår.
//W
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tanten i GPS`n

Himla krångel! Jag köper nog en Garmin 2340 på Siba! Jag behöver inte en massa funktioner men jag vill kunna lägga in egna POI:s och det går väl att göra på den, antar jag. Den har ju 4 kartuppdateringar per år och det skulle kosta 799 kronor att köpa det till Beirut!

aake hade en idé om att använda 660:an för att ge en större översikt över det område man befinner sig i men hur sjutton kan man få den att behålla zoomningsgraden, om någon förstår vad jag menar.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tanten i GPS`n

De gör senap! :D:D

Sygic med fria uppdateringar kostar hälften av vad 2 års kartuppdatering kostar för Navigonen.

//W

Jag har kollat en del navigationsappar men blir bara förvirrad av alla inställningar! Skulle Sygic vara bättre än de andra i det avseendet?

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tanten i GPS`n

Jag har kollat en del navigationsappar men blir bara förvirrad av alla inställningar! Skulle Sygic vara bättre än de andra i det avseendet?

Jappe

Måste vara en fråga om intresse Jappe, när det gäller tex Foto så kan du alla konstigheter och inställningar som finns och där är dom ännu fler... Själv klarar jag navigationsapparna lite bättre (även om det är mycket kvar att lära inom båda områden)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tanten i GPS`n

I plattan har jag nu alla ställplatser från Bordatlas, Aires France, womobil mm.
Mycket behändigare med plattan och stor bild så även passageraren ser vad som pågår.//W

Det är tydligen fler än jag som insett att den fasta navigatorns tid är förbi.
Dessutom sparar man minst en tusenlapp förutsatt att man inte köpt plattan enkom för navigering.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tanten i GPS`n

Det är tydligen fler än jag som insett att den fasta navigatorns tid är förbi.
Dessutom sparar man minst en tusenlapp förutsatt att man inte köpt plattan enkom för navigering.

Håller på att försöka lära mej IGO i IPad... Garmin får ligga hemma.
 
Toppen