• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanten i GPS`n

F

F.d. 25491

Guest
Vi var på semester i Norge i höstas, detta fantastiska land med sina berg och fjordar, vi hade en underbar tur och skulle då ta en annan väg hemöver så att det liksom blev en runda. Vi har en tendens att köra lite för långt och har inte riktigt lärt oss att stanna i tid för natt och avkoppling. Alltnog vi slog in destinationen på Gps;n och körde efter den utan att tänka nämnvärt på det, hade ju funkat hur bra som helst tidigare.
Vi hamnade på en väg som blev brantare, smalare och sämre för varje meter, till hälften nedrasade tunnlar med fjorden rakt nedanför, mörkt blev det, plötsligt kändes vår 7 metare som en långtradare på 24 m när kurvorna var så trånga att det nästan krävdes
omtag för att komma runt. Vägen var så smal att jag som satt på yttersidan inte kunde öppna dörren om jag inte ville hamna i fjorden alternativt i stenramlet, vi körde och körde maxhastighet 30 km/tm allt under gps-tantens moderliga uppmuntrande röst, själva var vi nästan nervvrak efter några mil. Vägen var nog ca 4 mil totalt med 3 mil riktigt dålig väg och det var en sån otrolig lättnad när vi äntligen kom ut på "riktig" väg igen med en husbil som fortfarande höll ihop.
Numer tittas alltid på kartan först så vi vet vilken väg vi vill åka, de riktiga kartorna har som tur är olika färger för standard på vägen.
:p:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tanten i GPS`n

Riktiga kartor bör man ha med sig, alltid! Ställer jag in Beirut (GPS:en) på kortaste väg får jag så gott som alltid problem!

Snabbaste väg gäller!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tanten i GPS`n

Jag tror att det är dags att skrota Beirut eller att åtminstone välja bort grusvägar om det går. Är årsmodellen gjord före eller efter kriget i Beirut?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tanten i GPS`n

Beirut mår alldeles utmärkt, tack! Hon bär sina år med heder (Garmin 660) och kräver bara adekvat hantering för att göra lysande vägval. Hon fungerar glimrande i hela Europa förutom ett litet område runt Dijon i Frankrike. Jag funderar på att ge henne en liten gåva i form av fria uppdateringar tills hon eller Navteq avlider!

MEN, hon kan aldrig ersätta riktiga papperskartor och det tror jag hon vet och accepterar!

Jappe
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Tanten i GPS`n

I Norge har vi märkt att mindre vägar kan vara inlagda i GPS:n databas (eller vad det heter) som lika stor som huvudvägen! Så även om man lägger in "snabbaste väg" som kriterium, kan GPS:n föreslå att man lämnar huvudvägen med 2 siffrigt vägnummer för att köra på andra sidan en sjö på en väg utan vägnummer då den vägen är ett par hundra meter kortare!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tanten i GPS`n

Jappe

Det märks att du börjar bli gammal. Jag som fortfarande har en betydligt yngre mans känsla för prioriteringar stod inte ut länge med den gnälliga tanten i Garmin 660.

Det är utmärkt om navigatorn hittar vägarna, men mitt främsta krav är ändå att det är en kvinnoröst som jag kan tänka mig att lyssna på under långresor. Den mest tilltalande i detta avseende satt fast monterad i min gamla Kabe, varför jag miste henne vid försäljning av bilen. Och så gubbsjuk är jag trots allt inte att jag behåller bilen enbart på grund av en behaglig kvinnoröst. Men visst saknar jag henne, vi hade en riktigt fin relation. Tyvärr minns jag inte ens fabrikatet på den navigatorn.

Numera har jag en Garmin Nüvi 1350, vilken fungerar utmärkt. Mer omfattande karttäckning, även alla små vägar på Kreta där vi tillbringat några vårmånader. Dessutom visar apparaten gällande fartgränser, i vilket fall här hemma.
Och jag står ut med båda de två alternativa röster som finns att välja på i menyn.

aake
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tanten i GPS`n

Och jag står ut med båda de två alternativa röster som finns att välja på i menyn. aake

Det kan vara skönt att byta ut den kvinnliga gälla rösten i navigeringsappen till en manlig som omväxling till den som i regel sitter på passagerarsidan. :D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tanten i GPS`n

Nej, Knarrevik, så långt har jag inte gått i mina jämlikhetssträvanden. Garmin 1350 har två olika kvinnoröster att välja mellan.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tanten i GPS`n

Min kartleverantör har lagt skorna på hyllan så jag har inte fått några kartuppdateringar sedan 2010. 660:ans batteri är kaputto (håller bara några minuter) så jag funderar på att skaffa en ny navigator eller uppdatera Beirut. Vet inte vilket som är bäst. Har det verkligen hänt något på navigatorfronten sedan 660:s glansdagar?

"Appar" menar Knarrevik, men jag är trött allt elektroniskt flidderfladder i noteboken och vill ha en riktig, stabil navigator utan mängder med kryptiska inställningar som bara ställer till det om man skulle råka trycka lite fel!

Alltså: Uppdatera Beirut eller köpa ny navigator? Det är frågan!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tanten i GPS`n

"Appar" menar Knarrevik, men jag är trött allt elektroniskt flidderfladder i noteboken och vill ha en riktig, stabil navigator utan mängder med kryptiska inställningar som bara ställer till det om man skulle råka trycka lite fel!Jappe

Du skall inte ha appar i noteboken utan i Flyern. En navigeringsapp för några hundringar i sjutummaren är ett lyft i jämförelse med en fast navigator.

Jag lovar!

Det finns några bra att välja mellan, och inte minst så slipper du att hålla reda på ännu en pryl.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tanten i GPS`n

Jag menade Flyern! Jag vill ha en riktig navigator!

Jappe

Prova Sygic, jag tror att den är gratis under någon vecka. Den använder TomToms kartor och har en mängd intressepunkter inlagda.

Förutsatt att Flyern flyter på bra kan du inte få en bättre fast navigator.

CoPilot är gratis och kostar först när man laddar ned röstnavigering.
Ställ in på personbil eftersom husbilsinställningen innehåller en bugg.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tanten i GPS`n

Jag har provat några appar och betalat en del för dom också! Blir bara förvirrad av alla konstlade inställningar, tillskapade enbart för att roa "knappbögar"! (Ursäkta!) Jag vill ha en riktig navigator som gör sitt jobb utan att jag måste hålla reda på en massa funktioner hit och dit!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tanten i GPS`n

Inställningarna gör man oftast en enda gång och reserutter och resmål kan man lägga in i förväg. Med tanke på att Beirut visar konstiga vägar så kunde det åtminstone vara intressant att jämföra. Huvudsaken är att man hittar rätt!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tanten i GPS`n

Jag vill ha en riktig navigator!

Att jag funderar på att överge Beirut beror på min snabba rondellkörning! När jag kommit ur rondellen så talar Beirut om var jag ska svänga ut ur rondellen. Hon är lite långsam ibland men jag antar att de senaste navigatorerna är snabbare!?

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tanten i GPS`n

Xxxxx Knarrevik! Du ger dig aldrig! :wall: Jag vill ha en navigator och inte en liten telefon med div. extra funktioner!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tanten i GPS`n

Knarrevik

Är det inte risk att någon stjäl din telefon eller platta? Min lilla Garmin 1350 hoppas jag att ingen tycker vara värd besväret, i vilket fall har den fått sitta orörd i vindrutan under snart ett år nu och den har klarat både sommarvärme och 30 minusgrader utan att klaga.

Lättskött och kostade ingen förmögenhet (ca 1.200:- på nätet för ett år sedan).

aake
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tanten i GPS`n

En telefon eller platta glömmer man inte gärna kvar i bilen men många är de navigatorer som glömts kvar i vindrutan. Tyvärr tror buset att den kan vara värd några kronor och då är inte bara navigatorn stulen utan också sidoruta eller lås förstörda.

Vad jag försöker förklara är att även om själva navigeringsprogrammet liknar varandra i en platta och fast navigator klarar plattan av betydligt fler uppgifter och mycket snabbare. Dessutom har en fast navigator oftast en upplösning på 400x272 pixlar och en platta 3 till 5 ggr högre vilket ger en upplösning som är 9-25 ggr skarpare. Utvecklingen bland navigeringsappar är enorm som även Garmin förstod när de köpte Navigon för att komma ikapp på appsidan. På Symbiantiden (Nokia) ledde de utvecklingen.
 
Toppen