• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tanten i GPS`n

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tanten i GPS`n

Håller på att försöka lära mej IGO i IPad... Garmin får ligga hemma.

IGO har många inställningar just för att kunna bestämma rutt och tid på bästa sätt. När detta är gjort är det bara att sätta målet, välja alternativ och tuta och köra.

Nackdelar med iGO är att den än så länge saknar koppling från Mobil Life + samt att den enbart finns till iPhone/iPad.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tanten i GPS`n

Himla krångel! Jag köper nog en Garmin 2340 på Siba! Jag behöver inte en massa funktioner men jag vill kunna lägga in egna POI:s och det går väl att göra på den, antar jag. Den har ju 4 kartuppdateringar per år och det skulle kosta 799 kronor att köpa det till Beirut!

aake hade en idé om att använda 660:an för att ge en större översikt över det område man befinner sig i men hur sjutton kan man få den att behålla zoomningsgraden, om någon förstår vad jag menar.

Jappe

Om du inte har något navigationsmål inlagt på gamla B. så ändrar hon inte skala.

aake
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Tanten i GPS`n

Jag har kollat en del navigationsappar men blir bara förvirrad av alla inställningar! Skulle Sygic vara bättre än de andra i det avseendet?

Jappe

Grundinställningarna på Sygic är inte fler än de man behöver göra på en navigator. D v s typ av vägval, fartvarning, mm. Sedan finns en massa annat som jag inte brytt mig om.
Man är inte tvingad att använda de funktioner som man inte är intresserad av.
Du har ju redan en platta och appen kostar inte så mycket så varför inte prova.
Stor bild är inte fel nu när man är gammal och skumögd.
//W
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Tanten i GPS`n

Min 660 tappade helt rösten för två år sedan, men hon får göra tjänst ändå; längst till höger på instrumentbrädan, långt utzoomat så att min passagerare har överblick. Till lite nytta på gamla dagar alltså. Kanske något även för gamla B.?



Hej! det kan du fixa med en billig FM sändare som du kopplar till GPS ens hörlursuttag och sedan tar in den frekvensen på bilradion så har du rösten tillbaka. :D

Sanddammaren
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tanten i GPS`n

Min 660 tappade helt rösten för två år sedan, men hon får göra tjänst ändå; längst till höger på instrumentbrädan, långt utzoomat så att min passagerare har överblick. Till lite nytta på gamla dagar alltså. Kanske något även för gamla B.?



Hej! det kan du fixa med en billig FM sändare som du kopplar till GPS ens hörlursuttag och sedan tar in den frekvensen på bilradion så har du rösten tillbaka. :D

Sanddammaren

Hemska öde! Som du kan se av mitt inlägg 6 ovan så kunde jag inte alls med denna röst. Nu fungerar skärmen tyst och helt optimalt som komplement till min nya navigator.

aake
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Tanten i GPS`n

Vi var på semester i Norge i höstas, detta fantastiska land med sina berg och fjordar, vi hade en underbar tur och skulle då ta en annan väg hemöver så att det liksom blev en runda. Vi har en tendens att köra lite för långt och har inte riktigt lärt oss att stanna i tid för natt och avkoppling. Alltnog vi slog in destinationen på Gps;n och körde efter den utan att tänka nämnvärt på det, hade ju funkat hur bra som helst tidigare.
Vi hamnade på en väg som blev brantare, smalare och sämre för varje meter, till hälften nedrasade tunnlar med fjorden rakt nedanför, mörkt blev det, plötsligt kändes vår 7 metare som en långtradare på 24 m när kurvorna var så trånga att det nästan krävdes
omtag för att komma runt. Vägen var så smal att jag som satt på yttersidan inte kunde öppna dörren om jag inte ville hamna i fjorden alternativt i stenramlet, vi körde och körde maxhastighet 30 km/tm allt under gps-tantens moderliga uppmuntrande röst, själva var vi nästan nervvrak efter några mil. Vägen var nog ca 4 mil totalt med 3 mil riktigt dålig väg och det var en sån otrolig lättnad när vi äntligen kom ut på "riktig" väg igen med en husbil som fortfarande höll ihop.
Numer tittas alltid på kartan först så vi vet vilken väg vi vill åka, de riktiga kartorna har som tur är olika färger för standard på vägen.
:p:
´
Vet precis hur det känns. Råkat ut för samma "äventyr" i Spanien.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tanten i GPS`n

Om en kommer sydfra og stiller inn på vår adresse i Australia så vil nesten alle gpser rute inn gjennom en vei som brukes endel av firehjulstrekker om det ikke er for fuktig. En dirt-road med bredde 3m og noen kryssinger av bekker uten broer. Vet og om endel nesten like gale steder i Norge - sommerveien for småbiler over Høgkorset mellom Gran og Eina har skaffet de lokale bergings selskapen endel ekstra inntekter med å få ut igjen 18m vogntog som har kjørt seg helt fast. Denne veien var en hovedvei frem til 1960!

En trenger papirkart!
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Tanten i GPS`n

Nu har 660 fått nytt batteri och Bettan pratar på som vanligt.:yes:
Batteriet gick på 220 kr det är hon värd gamla Bettan.:p

Jan Erik
 
Toppen