• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankflaska för LPG

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ni som färdas mycket utanför Sverige, särskilt under den kallare delen av året, skall kanske överväga tankflaskor. Dessa installeras som vanliga P11 men är fast monterade. De kan anslutas med en automatisk gasolomkopplare med fjärrvisning så att man inne i bilen kan se när en flaska är tom. Påfyllning sker på de mackar som säljer motorgas (LPG), då till ett lägre pris än vad bytespriset för flaskgasol är.

Det finns två fabrikat av dessa tankflaskor: Wynen (WYNEN GAS - Ihr Gasfachmann in Viersen) och Alugas (ALUGAS macht das Leben leichter...). Wynenflaskorna är av stål och väger ca 15,8kg medan Alugas är av aluminium och väger ca 6,3kg. Båda sorterna rymmer ca 11kg propan.

Ett komplett system från Alugas med två flaskor, hopkopplingsslang och T-stycke, påfyllningsslang med utvändigt påfyllningsmunstycke samt tre adaptrar för olika länder kostar €450 från fabriken. När det är dags att tanka är det bara att stanna vid bensinmackens gaspump, öppna luckan till påfyllningen, skruva på aktuell adapter beroende på land, ansluta pumpens pistolhandtag och hålla inne knappen för påfyllning. Pumpen slår automatiskt ifrån när flaskorna är fyllda, vilket de är när flaskornas överfyllnadsskydd stänger vid 80%, 11kg. Sedan är det bara att lossa pumpens pistolhandtag, skruva av adaptern och gå in och betala. Enkelt.

Enda problemet kan vara de få fyllstationerna i Sverige. Men det går utmärkt att koppla ur systemet när man semestrar här och använda vanliga svenska flaskor om man känner att man inte klarar gasbehovet mellan de tankstationer som finns.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Tankflaska för LPG

Det är nog riktigt som du säger, blandningen förändras ju längre norrut man kommer. Vi har för övrigt inga gasbilar i Norra Sverige.
Vi kan väl ta en liten diskussion nere i Bolnuevo i Dec
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tankflaska för LPG

Knut
Är inte LPG en blandning av 60% Propan och 40% Butan

Intressant det där med blandningar. Men när jag fick Alugas flaskan fylld i Åhus på LPG sätt så frågade jag om det var någon skillnad på denna gas och den gas som fylldes på vanliga flasker där man använder våg. Det var ingen skillnad gasen på detta ställe kom från samma tank.
 
D

duuje

Guest
Sv: Tankflaska för LPG

Vi fyller alltid gasol i våra vanliga P11. Fyll inte mer än 20 l och säkerställ att den är tom. Bara att tanka och använda...Var inte så präktiga!
 
F

F.d. 24470

Guest
Sv: Tankflaska för LPG

Ni som färdas mycket utanför Sverige, särskilt under den kallare delen av året, skall kanske överväga tankflaskor. Dessa installeras som vanliga P11 men är fast monterade. De kan anslutas med en automatisk gasolomkopplare med fjärrvisning så att man inne i bilen kan se när en flaska är tom. Påfyllning sker på de mackar som säljer motorgas (LPG), då till ett lägre pris än vad bytespriset för flaskgasol är.

Det finns två fabrikat av dessa tankflaskor: Wynen (WYNEN GAS - Ihr Gasfachmann in Viersen) och Alugas (ALUGAS macht das Leben leichter...). Wynenflaskorna är av stål och väger ca 15,8kg medan Alugas är av aluminium och väger ca 6,3kg. Båda sorterna rymmer ca 11kg propan.

Ett komplett system från Alugas med två flaskor, hopkopplingsslang och T-stycke, påfyllningsslang med utvändigt påfyllningsmunstycke samt tre adaptrar för olika länder kostar €450 från fabriken. När det är dags att tanka är det bara att stanna vid bensinmackens gaspump, öppna luckan till påfyllningen, skruva på aktuell adapter beroende på land, ansluta pumpens pistolhandtag och hålla inne knappen för påfyllning. Pumpen slår automatiskt ifrån när flaskorna är fyllda, vilket de är när flaskornas överfyllnadsskydd stänger vid 80%, 11kg. Sedan är det bara att lossa pumpens pistolhandtag, skruva av adaptern och gå in och betala. Enkelt.

Enda problemet kan vara de få fyllstationerna i Sverige. Men det går utmärkt att koppla ur systemet när man semestrar här och använda vanliga svenska flaskor om man känner att man inte klarar gasbehovet mellan de tankstationer som finns.


Hej,
Tack för mycket intressant info. Jag bor själv permanent i södra Frankrike sedan ett och ett halvt år tillbaka. Här är gott om LPG-tankställen och sådana finns också i Sverige på de platser som är intressanta att besöka. Jag har nog bestämt mig för att installera ett komplett system från Alugas på samma sätt som du. Min fråga: Var du tvungen att precisera alla detaljer du nämner, eller kunde du beställa ett komplett system?
Mvh Bengt
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tankflaska för LPG

Jag köpte direkt på fabriken så det blev lite rundsnack om olika alternativ. Det går ju att kombinera en tankflaska och en vanlig om man vill det eller, som vi, ha två tankflaskor med en påfyllningsnippel och en T-koppling som förbinder flaskorna vid fyllning. Det finns också möjlighet att ha påfyllningsnippeln monterad direkt på flaskan. Lite val blir det med andra ord men det går säkert att beskriva hur du vill att ditt system skall se ut och du får ett komplett kit utifrån detta. Viktigt om du har en externt placerad påfyllningsnippel är slangens längd mellan T-stycket och nippeln.

Mest praktiskt hade kanske varit om det funnits en lista med alla olika delar och att man kunde välja från den vid beställning men jag vet inte om det finns någon sådan. Antagligen kan man kanske få en sådan mailad om man kontaktar dem.
 
Toppen