• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankflaska för LPG

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ni som färdas mycket utanför Sverige, särskilt under den kallare delen av året, skall kanske överväga tankflaskor. Dessa installeras som vanliga P11 men är fast monterade. De kan anslutas med en automatisk gasolomkopplare med fjärrvisning så att man inne i bilen kan se när en flaska är tom. Påfyllning sker på de mackar som säljer motorgas (LPG), då till ett lägre pris än vad bytespriset för flaskgasol är.

Det finns två fabrikat av dessa tankflaskor: Wynen (WYNEN GAS - Ihr Gasfachmann in Viersen) och Alugas (ALUGAS macht das Leben leichter...). Wynenflaskorna är av stål och väger ca 15,8kg medan Alugas är av aluminium och väger ca 6,3kg. Båda sorterna rymmer ca 11kg propan.

Ett komplett system från Alugas med två flaskor, hopkopplingsslang och T-stycke, påfyllningsslang med utvändigt påfyllningsmunstycke samt tre adaptrar för olika länder kostar €450 från fabriken. När det är dags att tanka är det bara att stanna vid bensinmackens gaspump, öppna luckan till påfyllningen, skruva på aktuell adapter beroende på land, ansluta pumpens pistolhandtag och hålla inne knappen för påfyllning. Pumpen slår automatiskt ifrån när flaskorna är fyllda, vilket de är när flaskornas överfyllnadsskydd stänger vid 80%, 11kg. Sedan är det bara att lossa pumpens pistolhandtag, skruva av adaptern och gå in och betala. Enkelt.

Enda problemet kan vara de få fyllstationerna i Sverige. Men det går utmärkt att koppla ur systemet när man semestrar här och använda vanliga svenska flaskor om man känner att man inte klarar gasbehovet mellan de tankstationer som finns.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Gasol Tyskland

Hej,

Det verkar som Aluflaskan ännu inte är godkänd (av tyska myndigheter) för självtankning!

Översättning från News på Alugas hemsida betr. självfyllning av LPGgas:
"Endast den rättsliga situationen leder till ett dilemma mellan fördelarna för konsumenterna och verkliga genomförbarhet. Diskuteras för närvarande i Tyskland i olika kommittéer och möten om huruvida och hur detta dilemma kan elimineras."

Motorgasen i Spanien, liksom i övriga Europa, består av butan och propan i ett blandningsförhållande som ändras under året beroende på årstiden.
Vi har gjort som så att vi tankar "aktuell" gas när vi påbörjar hemresan och vi har aldrig råkat ut för några problem med gasen.

/Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Gasol Tyskland

Hej.
Denna lista tar upp både ställen för byte och fyllning. Har besökt Fritz Berger i Zeven-Aspe. Fyller inte, byter.
Hälsningar Ludde

Urszula skriv precis
...Aluflaskan ännu inte är godkänd (av tyska myndigheter) för självtankning!

Självtankning få man inte, bara byte

Alugasflaska kosta om 100 EUR in Tyskland
Man har bara en fördel att man kan byta i EU och mindre vikt

Wynen gasflaske tanka man själv med LPG gas
på mer än 3000 tankstation i hela EU

Gaspris i Tyskland 0,5 EUR per kilo

Hälsningar

Norbert
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Tyskland

Aluminiumflaskan från Alugas är måhända inte godkänd än men den fungerar på samma sätt som Wynenflaskan, dvs den har ett fyllstopp som stänger när flaskan fyllts med 11kg gas. Den skall inte förväxlas med Alugas vanliga aluminiumflaskor utan fyllstopp som bara är för byte ellr fyllning hos flaskfyllare, alltså inte för LPG.

Flaskan skall vara fast förankrad i bilen sägs det. Jag har helt enkelt satt fast dem på samma sätt som de vanliga flaskorna och med ett externt påfyllningsmunstycke är det ingen som ser flaskorna.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Tyskland

Även jag är nöjd ALU-gas tankflask ägare , men jag har inte den externa påfyllningen ,
skulle du kunna visa en bild på denna och var och hur den är monterad!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Tyskland

Återkommer med bilder i morgon. Hittills har jag bara en provisorisk montering av påfyllningsventilen innanför gasolluckan i väntan på en lämplig lucka att montera i kjolen eller bilens nederkant (eller vad heter det som täcker ramverket under bodelen?).

Det rör sig om en fyrkantig mässingsplatta ca 45x45mm med en backventil och gängat hål för adaptrarna.
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Gasol Tyskland

Aluminiumflaskan från Alugas är måhända inte godkänd än men den fungerar på samma sätt som Wynenflaskan, dvs den har ett fyllstopp som stänger när flaskan fyllts med 11kg gas. Den skall inte förväxlas med Alugas vanliga aluminiumflaskor utan fyllstopp som bara är för byte ellr fyllning hos flaskfyllare, alltså inte för LPG.

Flaskan skall vara fast förankrad i bilen sägs det. Jag har helt enkelt satt fast dem på samma sätt som de vanliga flaskorna och med ett externt påfyllningsmunstycke är det ingen som ser flaskorna.

Det stämma att Alugasflaska ha fyllstopp men det ändra ingenting

Gasflaska få man inte fylla, varken alu eller plåtflaska
Glasflaska fylla själv är förbjuden !

Bara kvalificerad personal på fyllstation !

Man få fylla tank. Alugas ha ingen godkänd av tyska myndigheter som tank, alugas är en flaska !

Alugas skriva själf på ni hemsida att de har ngen godkänd av tyska myndigheter som tank.

Neues Produkt bei ALUGAS: Die 11 kg 'Tankflasche'

Für einen Kunden außerhalb Deutschlands haben wir im Oktober 2007 die Entwicklung einer neuen ALUGAS Flasche abgeschlossen. Aufgrund des Zwecks der Flasche wird sie ‚Tankflasche’ genannt, was der beabsichtigten Anwendung zwar entsprechen würde, rechtlich derzeit allerdings zumindest in Deutschland nicht umsetzbar ist.

Diese ‚Tankflasche’ ist per Definition eine Gasflasche, die die Anforderungen der anzuwendenden Normen und Regelwerke selbstverständlich erfüllt. Sie erfüllt jedoch nicht die Anforderungen, die an einen Tank per Definition gestellt werden. Aus diesem Grund darf dieses neue Produkt von ALUGAS nur an Füllstationen gefüllt werden, die die entsprechende Zulassung bzw. Qualifikation zur Füllung von Gasflaschen vorweisen können. Autogastankstellen haben diese Zulassung bzw. Qualifikation in der Regel nicht. Aus diesem Grund darf diese Gasflasche an Autogastankstellen ohne die erforderliche Qualifikation nicht gefüllt werden!

ALUGAS - Newsartikel

...inte fylla själv utan kvalificerad personal på fyllstation.

Wynenflaskan se ut som flaska men det är en tank
Tank ha en reglera innan, en övertryckventil och en tryckdisplayen

Tank få man fylla på tankstation med LPG

Wynenflaska är det enda gasflaska som godkänd som tank

Man kan varje gasflaska fylla men det är förbjuden och jag kan inte rekommendera

Hälsningar

Norbert
 
Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Tyskland

Finns det någon som kan säga vad det kostar att montera en Alugasflaska och var man gör det
Jag tror de flesta köper laddflaskan direkt på fabriken. Den ligger vid Flugplats Pferdsfeld i Bad Sobernheim. Jag har en flaska och tre adapptrar det kostade typ 225 Euro.
MJ köpte två och öven en yttre påfyllningsanordning och betalade enligt ovan 450 Euro.
Monteringen är som att stoppa in en vanlig flaska i bilen. Sedan så är det lite att göra för att montera den yttre fyllanordningen men den har inte jag. MJ skulle återkomma med
foto.

ALUGAS.COM
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Tyskland

Här kommer de utlovade bilderna på min installation.

Tankflaska-1.jpg Tankflaska-2.jpg

Tankflaska-3.jpg Tankflaska-4.jpg


De tre adaptrarna för olika länder. Hållaren är hemmagjord och placerad i garaget.

Tankflaska-5.jpg


Påfyllningsventilen med påmonterad adapter för bland annat Sverige.

Tankflaska-6.jpg


Observera att placeringen av påfyllningsventilen är tillfällig och skall monteras bakom en lucka under gasolkofferten. Saknar dock en vinkelkoppling och en lucka så det får bli ett vårarbete.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Gasol Tyskland

Du har 6,3 kg flaskor. Ryms det 11 kg flaskor i utrymmet. Enl uppgift betalade du 450€ för allt, men det räcker väl inte om man köper 11 kg:s flaskor
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Tankflaska för LPG

Hej,

Borde det inte vara lämpligt att fråga CC om försäkringen gäller även vid en olycka där en icke godkänd gasinstallationen är inblandad.

Jag skulle inte chansa för den tusenlappen som skiljer mellan Wynnen ogh Alugas!

/Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tankflaska för LPG

Curtan, tara er vekten av flasken tom - for en vanlig 11kg aluflaske er dette noe over 5 kg, så med den ekstra innmaten for autostopp og fylling kan denne vekten lett ligge på noe over 6 kg. Volumet på en 11 kg flaske er 26 liter, 80% blir 22 liter = 11 kg LPG.

Propan skal ha en gasspute, men butan kan fylles 100% - dette fører til at en butanflaske er på 13kg gass.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Tankflaska för LPG

Curtan, tara er vekten av flasken tom - for en vanlig 11kg aluflaske er dette noe over 5 kg, så med den ekstra innmaten for autostopp og fylling kan denne vekten lett ligge på noe over 6 kg. Volumet på en 11 kg flaske er 26 liter, 80% blir 22 liter = 11 kg LPG.

Propan skal ha en gasspute, men butan kan fylles 100% - dette fører til at en butanflaske er på 13kg gass.
Jag har fått uppgift av bl.a Bernt Johansen i Burg att man skall inte fylla mer än 19 l i en 11 kg:s flaska. Den spec vikten på LPG är 0,58 x 19 l = 11 kg
Detta vet man tydligen på Lpg Stationerna, för i Hopferau fyllde dom 19 L i min tomma Flaska
=,58 x 22 l = 12,76 kg
Har jag fel ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tankflaska för LPG

Ren propan i flytende form har 507.7 kg/m3 dvs. 0,5077 kg/l. I gassform 1.83 kg/m3 - den vekten du har fått oppgitt stemmer bedre med en blanding hovedsaklig butan med en vekt på 600 kg/m3
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tankflaska för LPG

Den viktangivelse på flaskan som syns på bilden är mycket riktigt flaskans tomvikt med påmonterad krage. Jag har skruvat loss kragen och sparat 4hg på det. Flaskorna väger alltså 5,9kg stycke i nuvarande skick.

En Wynenflaska väger ca 16 kg. Det ger en viktbesparing på 20kg för ovanstående installation.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tankflaska för LPG

Curtan, den blandingen er den vanligste i store deler av Europa, men du kan finne med mer butan om sommeren og lengst syd eller som ren propan i Norge.
Butan har et kokepunkt ved normalt lufttrykk på 0 grader, mens propan koker ned til -41. 60/40 blandingen slutter å fungere som drivstoff ved -15 til -20.
 
Toppen