• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tanka bensin i dieselbil

Jag har bl.a en gammal xc70 D5, bra att känna till att den även går på bensin :D:D:D
 
Bensin og kompresjonstenning burde faktisk fungere sammen med direkte innsprøyting, men timingen blir noe gal. Vet ikke om bensin tenner raskere enn diesel eller omvendt. Om en gjorde en liten justering av timingen for innsprøytingen så skulle det fungere bra. Det finnes motorer som justeres automatisk for forskjellige drivstoff, men bankelyden i Volvo motoren forteller at den ikke justerer. Høres for meg ut som den tenner for tidlig med bensin, så innsprøytingen skulle forsinkes noen få grader. KULT men sprøtt.
 
Bensin i en diselsmotor har (minst ) två effeker.
1. Extremt stor tändfördröjning, det fenomen som orsakar att en dieselmotor låter mer än en bensinare.
Detta föstärks av att bensin är till sin design ovillig att tända med enbart värme (högt oktantal), som i en Diselmotor. Det är tändfördröjningen som orsakar mer oljud med bensin i dieseln.

2. Det mest allvarliga är att bensin har etanol inblandat. Etanol löser vatten I bensinen -> Vatten i bensinen korroderar (rost) alla dyra komponenter i dieselinsprutningssystemet.
I dieselbränslesystemet får det inte komma in vatten. Någon som känner till att det finns vattenavskiljare i ett dieselbränsleystem?...

2.5 Om det blir riktigt illa, det i bensin/diesel blandningen lösta vattnet (pga etanol) gör att högtryckspumpen får micro kavitation och sprider metallsplitter på "fel" sida om bränslefiltret = byt hela insprutningssytemet.

I ett bensinbränslesystem är alla komponenter rostfria. (rostfritt stål eller plast, aluminium.) så det lösta vattnet är inte ett problem.

Som vanligt, tro inte på allt som publiceras på internet.
 
Senast ändrad:
Risken för att skada en dieselmotor vid användning av startgas/eter är alltså inte så stor trots lägre flampunkt beroende på eterns ev tändfördröjning eller gäller det bara bensin. Man har hört att det finns en risk att motorn går igång baklänges och att den då skadas?
 
Vintertid har jag använt bensin då jag tankat diesel som fryser lätt, exempelvis Grekisk diesel. Har dock hållit mig till max 25% bensin och har aldrig märkt något problem med detta.
 
En modern dieselmotor kan inte starta baklänges. Innan 60-talet hade de mekaniskt insprutade motorerna en symmetrisk kamaxel i insprutningspumparna. Dessa motorer kunde starta baklänges om man ex.segdrog motorn tills den stannade. Sedan kom insprutningspumpar med asymmetrisk kamaxel som löste problemet.
En modern elektroniskt insprutad motor går inte att starts baklänges då signalen från svänghjulet inte stämmer med timingen på pumpen.
I lumpen startade vi alltid dieslarna med eter utan problem när det var kallt ute. Den hjälper bara till att tända dieseloljan då kompressionsvärmen inte räcker till.
 
Lycka till för dom av er som vet bättre än Fiat.

http://aftersales.fiat.com/eLumData...77_250_DUCATO_603.99.321_EN_01_05.13_L_E5.pdf
Sidan 127

The use of other products or mixtures may damage the engine beyond repair and consequently invalidate the warranty, due to the damage caused. If you accidentally introduce other types of fuel into the tank, do not start the engine. Empty the tank. If the engine has been run for even an extremely limited amount of time, you must not only drain the fuel tank, but the rest of the supply circuit as well.

ovanstående genom Google translate:

Användningen av andra
produkter eller blandningar kan skada motorn
bortom reparation och följaktligen ogiltigförklara
garanti, på grund av skadorna. Om du
oavsiktligt införa andra typer av bränsle i
tank, starta inte motorn. Töm tanken. Om
motorn har körts för även en extremt
begränsad tid, måste du inte bara tömma
bränsletanken, men resten av matningskretsen
också.

Det finns dom som är storrökare och lever till 90+, det fanns Tyska jaktflygare i WWII som överlevde, det finns dom som överlever ett fall från 8e våningen.
Det innebär inte att det är rekomendabelt att hänge sig åt dessa sysseleättningar ur en risk synpunkt.
Samma att köra en Dieselbil med bensin i tanken. (ekonomisk risk)
 
Måste ha missat något, vem eller vilka är det som brukar köra sin husbil på bensin istället för diesel?
:wideeyed:

Ämnet är intressant rent tekniskt i alla fall.
 
För att förhindra feltankning.
Tanklock SoloDiesel. Undvik feltankning! - carparts.se
tanklock-solodiesel-undvik-feltankning.jpg

Fungerar riktigt bra.
Arne B
 
Tillbaka
Toppen