• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takluckan försvann

F

F.d. 58689

Guest
Vad är det för konstig lucka, våra öppnas/stängs med vev! Har aldrig sett annat på husbil men husvagn.
Ingen konstig lucka alls. Många mindre takluckor i husbilar har annan öppningsmekanism än vev, men det har jag på den stora takluckan i toalett- och duschutrymmet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En hvelvet takluke får veldig løft av vind. Er mekanismen som holder den ned for svak så løfter den og da er det ikke lang vei for at den blåser av. Finnes det mulighet for å løfte av luken så skal det ikke mye til før den forsvinner
 

suneulla

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Järna
HBK-Nr
11055
Medlemskap
2024
Vår bakre taklucka var öppen ett hack, när en kuling drog förbi bakifrån, på 16 sekundmeter. Då flög taklucka av.
Så inga öppna takluckor när det blåser bakifrån
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tänkte bara tipsa om att bilglasverkstäderna har en tunn plastskiva som går att kapa till för tillfälliga reparationer av rutor och luckor. Fick en sådan gratis av en verkstad och har den liggande på golvet i garaget. Skivan är ca 100x100 cm. Blir ju inte samma fladder som med en plastsäck.
Kjell
 

so.andersson

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Varberg
HBK-Nr
544
Medlemskap
2024
Måste ta tillfället i akt att tacka alla som någon gång tappat takluckan. Fick för några år sedan syn på något vitt och fyrkantigt i ögonvrån i skogen vi passerade. Hjärnan processade det till en taklucka i möjligen rätt format och tvingade mig bromsa och vända. Jodå, en helt intakt lucka i rätt mått för vår kära husbil Iveco/Wixab från 1980/85. En lucka var trasig och tejpad när vi köpte bilen och det fanns inga att köpa. Hitteluckan verkade ha legat i mossan något år men var bara att tvätta och montera. Kändes väldigt magiskt och overkligt. Och påminde om ordspråket: Den enes död, den andres bröd! Så tack igen alla okända lucktappare!

Har förresten nyligen tappat två pinnbultar till avgas-grenröret, hur fan det nu går till? Håll till godo den som hittar dom, har verkstadstid imorgon:twitcy:
 
Toppen