• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Takfläkt

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej, skulle vilja ha lite råd från er som monterat takfläkt.
Valet står mellan Thule Omnivent
THULE Omnivent,Taklucka 12 V fläkt, Transparent 40x40 cm
och Fiamma TurboVent
Taklucka med fläkt Fiamma Turbo-Vent 40 40x40 cm

Ni som har någon av dessa två fläktar, varför valde ni just den?
Fördelar / nackdelar?

Vi vill kunna ha myggnät och mörkläggning integrerat, vet inte om det finns/funkar till bägge?

Obs, svar om MaxxFan eller FantasticVent eller Biltemafläkt behövs inte :)

Tack på förhand :)
 
Senast ändrad:

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Innan du köper, försök att få lyssnat på de olika fläktarna, det är ju ganska värdelöst med en fläkt som väsnas så att man inte vill ha den på t.ex. när man sover. Jag var och lyssnade på olika modeller och valde den tystaste.

Japp vi ska försöka hitta monterade någonstans. Kanske på Elmia?
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Tack för alla svar, här kommer lite svar tillbaka :)
Vi har en ganska ny bil (2018) med garantier och vi vill att husbilsfirman monterar fläkten, det blir så mycket enklare för oss, vi vill inte jiddra själv med detta.
Husbilsfirman erbjuder enbart Fiamma eller Thule.
Vi har en plåtis på 6 meter och har tänkt montera fläkten över sängen (ersätta befintlig taklucka).
Det lutar åt Thule som har både mörkläggningsgardin och myggnät integrerat från start, samt 6 hastigheter åt vardera hållet. Luftflöde på 20 m3/min bör räcka, det är ju mer än all luft i husbilen???
Att kunna köra fläkten under färd samt när det regnar är prio 2 för oss, samma med termostat och fjärrkontroll. Ju mer finesser - desto mer som kan strula och gå sönder. Så resonerar i alla fall vi.
Vi kör året runt.

Tänker vi fel? :wideeyed:

Här är en video med Thule Omnivent, första 1:30 är kanske intressantast, sedan blir det mycket info om kabeldragning....

//Ulf
 
Toppen