• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Törs man köpa Ducato?

Status
Stängd för vidare inlägg.

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Törs man köpa Ducato?

I Krokom saltas inte vägarna, det är inget svammel i det!

Större delen av landet saltas faktiskt inte. Jag har stora ytor att köra på trots att jag undviker saltade vägar.
Här hemifrån mitten av Sverige i Krokom och Östersund kan jag köra omkring 30 mil söderut och omkring 100 mil norrut i inlandet utan att stöta på saltade vägar. Vintertid blir det ändå endast turer i fjälltrakterna i västra Jämtland och i södra Lappland förutom någon tur till delar av Tröndelag.

aake
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Törs man köpa Ducato?

Hur många av er Fiat fantaster äger en Fiat personbil? Om inte VARFÖR??
Häggen i Umeå


Vet inte om jag kvalificerar mig som fantast. Jag har aldrig tyckt mig ha råd att köpa något bättre än Fiat Ducato. Vad det nu skulle vara, Ford Transit är visserligen trevlig, men lite trång... Jag gillar Ducato. Den är kanske inte världsbäst, men mycket bil för pengarna.

Någon Fiat personbil har jag aldrig haft, och kommer förmodligen aldrig att skaffa heller. Jag har aldrig tilltalats av fiats personbilar. De jag provat har känts små och osäkra. Det kan ju vara så att Fiat helt enkelt är bättre på att göra Ducato än på att göra personbilar.

Jag tycker att det går alldeles utmärkt framhålla Ducatons förträfflighet och samtidigt sky Fiats personbilar som pesten, om det nu är så man känner. Och när Fiat nämns i detta forum så handlar det ju oftast om Ducato och inget annat.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Törs man köpa Ducato?

Som komplettering till mitt inlägg 60 ovan ett par bilder från förra vintern.

Flera gånger även denna tämligen snöfattiga vinter har vi haft runt 25 - 30 cm nysnö på vår väg, vilken dessutom börjar med en rejäl uppförsbacke.
Husbilen tar sig utan besvär uppför backen i 40 cm snö, Mitsubishi pick-up i nästan lika tjock snö medan däremot hustruns Subaru har alltför låg markfrigång för sådana snödjup.

Här husbilen i 40 cm på gräsmattan:
IMG_4652 (Large).jpg

IMG_4651 (Large).jpg

aake
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Aake/
Precis som jag nämnde så har du det behovet och då blir det ju självklart med fyrhjulsdrift. Jag bor halva året på min gård i södra Östergötland(del av Smålands högland) och där har vi vinter också. På vår vägsamfällighet, jag har ca 2 km ut till stora vägen,har vi alltid kommit ut med både fram och bakhjulsdrivna bilar pga ett bra avtal med entreprenören. Då är det lite värre med med mina egna skogsvägar men det har också funkat bra med Saaben. Nu har jag tyvärr bytt bort den efter 23000 mil och det blev en fyrhjulsdriven Skoda istället så nu kan jag åka till foderautomaterna i vilket väder som helst. Den sämsta vinterbil jag haft är en bakhjulsdriven Ford, enda gången jag behövt hjälp.

Min fråga i mitt förra inlägg var egentligen hur stor andel av oss som använder HB under vintern, det är ju sällan man ser några på vägarna under vintern?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Törs man köpa Ducato?

Bettan och Bertil

Ni skrev att "det är ju sällan man ser några på vägarna under vintern"
Det kan ju till del bero på att bilarna inte fungerar så bra i vinterföre. Mig får man se ofta, inte minst ute vid fjällsjöarna. När vi var yngre åkte vi ofta skidor i fjällen med barnen och även då fungerade det bra med fyrhjulsdriven husbil.

aake
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Bettan och Bertil

Ni skrev att "det är ju sällan man ser några på vägarna under vintern"
Det kan ju till del bero på att bilarna inte fungerar så bra i vinterföre. Mig får man se ofta, inte minst ute vid fjällsjöarna. När vi var yngre åkte vi ofta skidor i fjällen med barnen och även då fungerade det bra med fyrhjulsdriven husbil.

aake


Kanske är det så? Nästa vinter jag skall upp till Östersund och Lycksele skall jag ta vägen förbi dig, då får jag se en i alla fall.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Törs man köpa Ducato?

Tydligen uppskattas Fiatbilarna av många eftersom det säljs 4.200.000 bilar årligen, nästan 10 ggr fler än Volvo.

Sant, men just i vårt land Sverige ser siffrorna helt annorlunda ut. Så därför var det en frågeställning jag gjorde om hur många som väljer Fiat till sin personbil när
dessa av många framställs som den i särklass bästa. Vår Fiat Ducato med Al-ko chassi har många fördelar med en god väghållning, är stabil, en motor som känns
helt OK både ljudmässigt och god bränsleekonomi, med blir ändå inte helt nöjd när man år 2010 bygger en (FIAT) som har en växellåda som man MÅSTE slira på kopplingen för att kunna backa. Detta borde man på Fiat enkelt ha kunnat förutse och åtgärdat innan den släpptes ut på marknaden. Häggen i Umeå
 

geronimo

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
15119
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

hej på er vänner ny på forumet o tagit dl av era tankar .Kan det inte vara så att det kan beropå hur man kör o sköter sin bil kör adria corall 06 den går alldeles utmärkt den har rullat 7500 mil i skrivande stund. Det som har hänt 1 st ny generator o vanlig cervis varge år . men det är nog så att ibland vinner man o ibland har man mindre tur. så tror jag ha en god sommar. Geronimo
:wink:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Törs man köpa Ducato?

Bettan och Bertil

Ni skrev att "det är ju sällan man ser några på vägarna under vintern"
Det kan ju till del bero på att bilarna inte fungerar så bra i vinterföre. Mig får man se ofta, inte minst ute vid fjällsjöarna. När vi var yngre åkte vi ofta skidor i fjällen med barnen och även då fungerade det bra med fyrhjulsdriven husbil.

aake

Aake, jag tror knappast att det är orsaken, för bevisligen är det full möjligt att besöka många ställen vintertid med en framhjulsdriven husbil, även diverse skidorter, vi gör det varje vinter. Varför många inte åker husbil på vintern är nog snarare att den livsstil som många förknippar med husbil inte är så attraktiv på vintern d.v.s. åka till något trevligt ställe, markis ut, utemöbler ut och sedan koppla av och umgås, kanske grilla och dricka lite vin/ öl. På vintern blir det ju något helt annat! :)
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Att dom går riktigt många mil i grunden betvivlar jag inte alls. Det är allt strul med avgasreningar, elektronik och partikellfilter mm som frestar tålamodet över gränsen:)
Vsd skulle vi med all den skiten till kan man undra.

Sånt s...it finns inte på dom gamla goda årgångarna.
Jägarn
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Törs man köpa Ducato?

Montreal

Det är gott om gäster på de vinteröppna campingar som finns i länet. Men det handlar om husvagnar (med "spiketält"), snöskotrar och fiskeutrustning. Husbilisterna har ännu inte hittat ut till annat än platserna i eller intill skidorter och även där dominerar husvagnarna.

Jag är övertygad om att det finns mängder av sportfiskeintresserade husbilister som gärna skulle dra exempelvis till fiskecampingarna i Jormvattnet, Rörvattnet eller campingen i Ålåsen om man nu inte föredrar att övernatta i vildmarken. Jag tror att vad som hindrar är att det nog för de flesta skulle kännas våghalsigt att dra upp med skotersläp efter en framhjulsdriven och baktung husbil på fjällvägarna.

aake

PS. Det går utomordentligt väl att njuta en köttbit och ett gott vin i husbilen, även vintertid.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Törs man köpa Ducato?

Aake, jag tror din bild är lite väl präglad av dina egna intressen och boplats. De flesta vintersportutövarna är helt nöjda med att komma till en lämplig vintersportort med möjlighet till utförsåkning eller längdåkning på skidor, att köra omkring på obanade skogsvägar i 30cm snö eller att släpa på en skoter finns inte på kartan eftersom användningsmöjligheterna är så små i mera befolkade trakter..? :)

Att komma till alla "normala" skidorter med en vettigt körd och utrustad framhjulsdriven husbil är fullt möjligt, t.o.m. i snöväder. I värsta fall får man lägga på kedjor någon liten bit, de finns med som en extra trygghet, men har aldrig behövt användas. F.ö. kör vi odubbade vinterdäck...? :D
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Törs man köpa Ducato?

Tack Montreal. Nån gång på 60-talet blev jag tvingad att sitta med ett snöre i handen och andra ändan ut i vatten. Det var första gången i mitt liv som jag fiskade. Sista gången också för den delen.
Och det sista jag funderade på när jag blev med husbil var att börja meta igen..

Men det är väl det som är tjusningen med husbil, att man kan nyttja den för sina egna intressen. Dit hör då givetvis också hur, var och när den används.
Huvudsaken är att det resulterar i en meningsfull tillvaro..

Sen kommer en ekonomisk bit in i bilden också. Hade jag haft resurser, stod kanske en 4WD på listan. Men det lär jag aldrig få veta..:)

/M
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Törs man köpa Ducato?

Marunga

För två år sedan sålde jag min förra husbil, en fullt vinterduglig plåtis byggd på en MB 316 -04 med inkopplingsbar 4WD, lågväxlar och diffspärrar och den blev egentligen inte dyrare än vad motsvarande bil utan fyrhjulsdrift skulle ha kostat.

Åtskilliga turer, exempelvis när jag är ute för att fotografera fåglar, skulle jag klara mig fullgott med vilken framhjulsdriven husbil som helst. Men för att inte behöva ha mer än en husbil så känns det bra att vara garderad även för annat. Min bil duger inte enbart för vinterövningar, fyrhjulsdrift och lågväxlar är även ovärderligt för att hantera båten på de flesta ramper. Och att åka båt kanske du kan tänka dig om du slipper att ta ansvar för laxtrollingspöna?

aake
 
F

F.d. 55460

Guest
Sv: Törs man köpa Ducato?

Bytte bort min Ducato (hade inga problem med den) till en Ford Transit LMC och var på besiktningen i veckan, frågade då lite om bilen kontra min förra Ducato och detta spontana svar fick jag då: " dom här är lite mer gjorda för tyngre påfrästningar riktiga grejer, förstår inte varför så många bygger på Ducato chassi fler fel på dom, det som blir fel på är bl.a hjullager, styrstag m.m. och det beror på att dom använder klena personbilsdelar (antagligen för att hålla nere priset). Som sagt jag hade inga problem med min Dukato men besiktningsmannen borde ju vara uppdaterad, och jag kännde mig tillfreds.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Törs man köpa Ducato?

Nu var det ju så att aake skrev att vi inte har salt på vägarna här hemma ,men här hemma är alltså där han bor .Jag har bott i Kiruna och Pajala och då var det ingen saltade vägar.Ok....ingen salt ..här hemma.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Törs man köpa Ducato?

Nu var det ju så att aake skrev att vi inte har salt på vägarna här hemma ,men här hemma är alltså där han bor .Jag har bott i Kiruna och Pajala och då var det ingen saltade vägar.Ok....ingen salt ..här hemma.

Som jag skrev i inlägg nr 61 så saltas det inte i större delen av landet. Och om du berättar om hur vädret eller annat är hemma hos dig vara så tror jag även framöver att det handlar om de vackra trakterna söder om Sommen. Dit vi faktiskt var nära att flytta år 1992, till Österbymo.

aake

Kanske snart dags att stänga tråden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen