• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Törs man köpa Ducato?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Törs man köpa Ducato?

Njaaa? :) Aake vet mycket om extrem vinterkörning, men mera normal vinterkörning på alla typer av vägar är vi nog några till som har provat på en del, och riktigt så illa är att köra med framhjulsdrift när det är halt som det ibland beskrivs här, är det inte! Naturligtvis förutsatt att man har bra däcksutrustning, och kör med lite förstånd och förutseende. Sedan bör naturligvis bilen lastas så att man har bra tryck på framhjulen.
Långt överhäng och fullastat garage kan ju ställa till det ordentligt. :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Njaaa? :) Aake vet mycket om extrem vinterkörning, men mera normal vinterkörning på alla typer av vägar är vi nog några till som har provat på en del, och riktigt så illa är att köra med framhjulsdrift när det är halt som det ibland beskrivs här, är det inte! Naturligtvis förutsatt att man har bra däcksutrustning, och kör med lite förstånd och förutseende. Sedan bör naturligvis bilen lastas så att man har bra tryck på framhjulen.
Långt överhäng och fullastat garage kan ju ställa till det ordentligt. :)

Du har ju helt rätt att framhjulsdrivna bilar med rätt däck klar vinterväg om den är plogad och inte för isig och kupperad. Jag har själv överlevt hemkörning av två husbilar i full snöstorm men så kul är det inte. Skall man köra seriöst på vintern gäller minst drivning bak ellar på alla fyra. Detta finns ju inte på Fiat så några riktiga vinterbilar blir dom aldrig även om vissa bodelar klarar extrem kyla.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Törs man köpa Ducato?

Du har ju helt rätt att framhjulsdrivna bilar med rätt däck klar vinterväg om den är plogad och inte för isig och kupperad. Jag har själv överlevt hemkörning av två husbilar i full snöstorm men så kul är det inte. Skall man köra seriöst på vintern gäller minst drivning bak ellar på alla fyra. Detta finns ju inte på Fiat så några riktiga vinterbilar blir dom aldrig även om vissa bodelar klarar extrem kyla.

Det franska företaget Dangel bygger konverteringar till fyrhjulsdrift, men om detta går göra på alla Ducato vet jag inte och på en lågbyggd bil lär det bli svårt att få plats för kardan och övrigt i drivlinan. Dangel 4x4 - experts in four wheel drive systems

Men visst går det ta sig fram även med framhjulsdrift. Min första husbil, en plåtis på MB 206D körde jag i alla väder och med snökedjor tog jag mig fram i tämligen djup snö. Men visst, den bilen hade ett hjul i varje hörn.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Törs man köpa Ducato?

Vad menar man med att köra seriöst? Om man kommer dit man skall är det väl "seriöst" nog? Även om det snöar ordentligt. I många fall handlar det nog mera om körteknik än om framdrivningssystemet. Det är kul att köra i snö antingen det gäller mc, bil, husbil eller något annat fordon! :)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

FIAT kvalite. Min 22 åriga Ducato Mxibil har gått utan problem 16000 mil.
Av alla bilar jag haft har denna vari mest problemfri.Fick byta en oljslag till styrningen när jag köpt bilen. 2 gummdamasker, 2 bromscylindrar bak bytta. Växellådan har hållit också. Trimmad och koverterad med intercooler.

Jägarn
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Törs man köpa Ducato?

FIAT kvalite. Min 22 åriga Ducato Mxibil har gått utan problem 16000 mil.
Av alla bilar jag haft har denna vari mest problemfri.Fick byta en oljslag till styrningen när jag köpt bilen. 2 gummdamasker, 2 bromscylindrar bak bytta. Växellådan har hållit också. Trimmad och koverterad med intercooler.

Jägarn

Ja, som jag antydde i mitt första inlägg, med så blygsam körning lär nog vilket chassie som helst leva längre än bodelen. En nyttobil i samma viktsklass torde rulla tiotals gånger längre per år.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Jag håller med, att köra i snö kan vara mycket roligt. I mitt tidigare liv har jag haft mycket kul med både trimmade saab v4 och bmw gs motorcyklar vid körning i snö. Att köra en fiatbaserad husbil på hala vägar är dock inte så roligt. Ett rejält uppställ med en 880 cm husbil är något man inte glömmer i första taget, jag lovar. Med seriös vinterbil menar jag att man skall kunna ta sig till platser dit kanske inte plogbilen varit först och då duger inte Fiat.
Att köra till en skottad camping på röjda saltade och sandade vägar klarar även en Fiat men det är inte seriös vinterkörning.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Att dom går riktigt många mil i grunden betvivlar jag inte alls. Det är allt strul med avgasreningar, elektronik och partikellfilter mm som frestar tålamodet över gränsen:)
Vsd skulle vi med all den skiten till kan man undra.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Ärligt talat, hur stort är problemet med vinterkörning egentligen? Hur stor andel av oss husbilsägare kör på oplogade vintervägar? Inte ens med min personbil brukar jag köra på oplogade vägar och jag kör bil dagligen. Självklart är det en klar fördel för Aake och några till men vi andra klarar oss bra med en Fiat och framhjulsdrift.
På mina fyra Fiat har jag aldrig haft några som helst problem och det blir säkert en femte också, passar min plånbok bra och jag får råd till fina semestertripper istället.
Hälsn Bertil
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Har nu kört de sista två vintrarna hela året med Fiat chassi och låååångt överhäng på halvintegrerad! Visst måste man tänka sig för varje gång man stannar och sådana vägar som Aake ger sig ut på visar inte vi oss på. Men då har vi klarat två vintrar utan att ens sätta på Autosocks eller kedjor en enda gång. Vi kör i alla fall 8-900 mil på vinterdeln av året. Men fjällturer glömmer vi bort för det funkar inte... Alla har vi olika användningssätt på våra HB, vår går året om och ca 3000 mil per år...
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Hur många av er Fiat fantaster äger en Fiat personbil? Om inte VARFÖR??
Häggen i Umeå

Har eiet mer biler enn de fleste siden 1980. Av stort sett alle merker. Eier fra 4 til 8 biler til enhver tid, pluss mc, moped og båt.

Har siden 1987 alltid eiet minst en italiener parallellt med andre merker, og vet særdeles godt hvilke som holder hva de lover og ikke. Siste 10 år har vi prioritert å helst ha flere Italienere enn merker fra andre land.

Så fornøyd er vi i vår husstand med Fiat og alfa romeo at vi pdd har 2 alfa romeo, en 13 modell Fiat 500 Twinair duologic, 13 modell 500L twinair, 14 modell Husbil 150 hk Fiat pluss en fransk sportsvogn.

Min 500L har siden Oktober blitt kjørt 15400 km i jobb, og fungerer særdeles godt. Vi har ikke en negativ erfaring med merket.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige kjønnsløse merker, som alle mine naboer eier.
:mcride:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Törs man köpa Ducato?

Jag håller med, att köra i snö kan vara mycket roligt. I mitt tidigare liv har jag haft mycket kul med både trimmade saab v4 och bmw gs motorcyklar vid körning i snö. Att köra en fiatbaserad husbil på hala vägar är dock inte så roligt. Ett rejält uppställ med en 880 cm husbil är något man inte glömmer i första taget, jag lovar. Med seriös vinterbil menar jag att man skall kunna ta sig till platser dit kanske inte plogbilen varit först och då duger inte Fiat.
Att köra till en skottad camping på röjda saltade och sandade vägar klarar även en Fiat men det är inte seriös vinterkörning.

Vad är det som får dej att tro att vi bara kör på röjda saltade och sandade vägar, och bara bor på camping? Vi kör på de vägar som behövs för att komma till de platser vi vill och det innefattar vägar med tämligen mycket nysnö. På camping vintertid har vi stått totalt 2 nätter sedan -07 och då har vi ändå gjort ganska mycket vintercamping. Om man sedan får uppställ på husbilen är det nog inte drivningens placering som är orsaken? :D
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Att dom går riktigt många mil i grunden betvivlar jag inte alls. Det är allt strul med avgasreningar, elektronik och partikellfilter mm som frestar tålamodet över gränsen:)
Vsd skulle vi med all den skiten till kan man undra.
Har du partikelfilter i din bil och därmed erfarenheter av en massa strul?
Jag har för min del partikelfilter i min bil men är helt utan strul!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Törs man köpa Ducato?

Har nu kört de sista två vintrarna hela året med Fiat chassi och låååångt överhäng på halvintegrerad! Visst måste man tänka sig för varje gång man stannar och sådana vägar som Aake ger sig ut på visar inte vi oss på. Men då har vi klarat två vintrar utan att ens sätta på Autosocks eller kedjor en enda gång. Vi kör i alla fall 8-900 mil på vinterdeln av året. Men fjällturer glömmer vi bort för det funkar inte... Alla har vi olika användningssätt på våra HB, vår går året om och ca 3000 mil per år...

Varför funkar det inte med fjällturer? :)
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Ja tyvärr. Det blev oljelampa och tidigt oljebyte första året efter knappt 800 mil i tyskland.
År två blev det värre. Ett filter som ej regenererades, oljebyte i förtid, tre verkstadesbesök med ny sw men nu verkar den ok igen efter ca 70 mil. Hoppas det står sig men lita på det gör jag inte efter vad som hänt. Två tusen mil och fyra extra besök på verkstaden förutom service ger inte direkt förtroende. Jag har inte fyra extra verkstadsbesök med mina Volvo personbilar på 30 år och 180 tusen mil. Det är kvalitet som ger förtroende. Där ligger ribban för mig när det gäller kvalitet. Jag servar alltid alla fordon jag äger helt enligt serviceboken med bästa olja och orginaldelar och då skall allt hålla mellan servicetillfällena och inga överaskningar skall inträffa. På Volvo fungerar det alltid men så är det tydligen inte för Fiat.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Törs man köpa Ducato?

Pappas mercedes fungerade inte ens ut från verkstaden, efter någon månad fick dom igång den och då startade det bara då det behagade.. Årsmodell 2004som han såldes för 15.000kr eller om det var 10.000kr.. Det kallar jag tysk kvalité som behåller värdet..

Mercedes ville ha 13000kr+ monteringskostnaden för en sidospegel till jobbets personbil, vi tryckte in svart Silicon för 50kr istället, det fick räcka tills vi skrotade skiten..

Aldrig mer en mercedes personbil, fast det blir ingen fiat som personbil heller..

Själv fick jag byta växellåda på en Volvo efter 4-5 månader och en förarstol på en annan Volvo efter någon månad och ändå är Volvon den bästa bil jag haft..

Tror inte man ska blanda ihop äpplen och päron..
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Törs man köpa Ducato?

Hur många av er Fiat fantaster äger en Fiat personbil? Om inte VARFÖR??
Häggen i Umeå

Jag kör Alfa (delar mycket pryttlar med Fiat) och har haft flera Alfor som skojbilar.
Orsaken till att kör Alfa är att jag fortfarande tycker det är roligt att köra bil.
Nuvarande Alfa (en Novitecpreppad Mito) skall bytas ut till en kombi , Alfa såklart och då en 159 med 1750 TBI motorn.
Att det blir en kombi beror på ett ökande flöde av barnbarn (yipi:D), som behöver plats.
Sen åker man väl på att byta ut våran Eriba med Drottningsäng som är anpassad för två personer till nån annan husbil med flera sängplatser.

Så nu blir det nattvak igen, he he!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Törs man köpa Ducato?

Ärligt talat, hur stort är problemet med vinterkörning egentligen? Hur stor andel av oss husbilsägare kör på oplogade vintervägar? Inte ens med min personbil brukar jag köra på oplogade vägar och jag kör bil dagligen. Självklart är det en klar fördel för Aake och några till men vi andra klarar oss bra med en Fiat och framhjulsdrift.
På mina fyra Fiat har jag aldrig haft några som helst problem och det blir säkert en femte också, passar min plånbok bra och jag får råd till fina semestertripper istället.
Hälsn Bertil

Det råder oftast andra vinterförhållanden här i mellersta Norrlands inland och fjälltrakter än nere i Göteborg. De 200m privat väg och 800 m enskild väg som vi har plogas enligt avtal när det blir mer än 15 cm snö, förutsatt att det slutat snöa, annars väntar entreprenören. Dessutom blir vår väg inte snöröjd förrän alla allmänna vägar är röjda, vilket vanliogen innebär röjning sent på kvällen.

Vi klarar oss inte utan fyrhjulsdrivna personbilar. Min hustru som fortfarande arbetar ett par dagar per månad tar sig ibland inte upp till allmän väg med sin Subaru utan får lov att köra till arbetet med min Mitsubishi pick-up, vilken med lågväxlar och diffbroms tar sig fram nästan lika bra lika bra som husbilen.

Där vi bodde på 70- och 80-talen hade vi en ännu längre privat väg och då röjde jag med egen traktor, men trots detta körde vi fyrhjulsdrivna personbilar (Range Rover från år -74) eftersom vi hade jourtjänst och ofta behövde ut på nätterna och inte hade tid att först röja snö.

aake
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen