• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Törs man åka till Göteborg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Skrev följande på FB sidan idag
Köpte en lite gasolbrännare o en liten paella panna hos kinesen på Spanienturen. Nu väl hemma tänkte jag att vi skulle ha en större panna som går o använda i uterummet. Visst stannade på Bagarnochkocken idag för o köpaen 50 cm 495 kr. Slut :(
Går ut i bilen surfat lite o hittar en göteborgare från Gammelstad bördig i Valencia. Jag fixar det sa han så kom hit.
Så nu har jag en 55 cm panna + en ny brännare (min gamla var för liten) Sedan fick jag familje recepten för Tapas, Sangaria och så klart Paella + en påse paella ris. Pris 600 kr Jag säger bara inte ens kinesen hade fixat detta. :):)
Så jag säger Goa Göteborg ingen fara.
 

Bilagor

  • paella.jpg
    paella.jpg
    242 KB · Visningar: 2

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Säpo och polisen håller INTE med dig. Kan bero på att det är dom som måste in och röja i skiten när nåt händer. Jag avundas dom inte

Riktigt så sa de inte i intervjuen, polisen sa att vi ska vara oroliga för den här samhällsutvecklingen, men som enskilda individer ska vi inte oroa oss när vi är på stan. Tycker naturligtvis inte det är acceptabelt när oskyldiga drabbas och lider med de anhöriga.
Största risken när vi är på stan är ju faktiskt att vi blir påkörda, krockar till/från stan, eller liknande, men det är vi aldrig oroade för eller skriver om.

Vi kan till stor del också påverka riskerna när vi är ute och rör på oss, inte bara i Gbg, utan på alla platser. Det är dumt att ensam hålla till på krogstråken sent på fredag-lördagkvällar, röra sig på mörka bakgator, uppträda berusade osv.

Ha en bra husbilssäsong och besök gärna Göteborg, det är en fantastisk sommarstad!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Ungdomskriminaliteten är omvänt proportionell mot föräldrarnas socio-ekonomiska nivå. Religiösa värderingar hemifrån som inte passar in i miljön skapar utanförskap hos ungdomar som ser bättre levnadsförhållanden hos ursprungsbefolkningen. Avundsjuka och strävan efter bättre ekonomiska förhållanden är grogrund för brottslig verksamhet.

Familjerna tappar greppet om sina barn. Gängen tar över när föräldrarna misslyckas. Kriminalitet i stället för utbildning. Många av dessa ungdomar är chanslösa på arbetsmarknaden. Nya samhällen uppstår med värderingar och förhållanden som skiljer sig markant från det etablerade samhället.

Samhället bör skydda sina medborgare med hjälp av myndigheterna som har ett stort ansvar här. Polisens jobb är uppenbarligen hämmat av myndigheternas velande i frågan. Otydliga regler i massor och oklar ansvarsfördelning fördröjer den nödvändiga processen i oändlighet.

Det kommer att bli svårt att vända utvecklingen!

Jappe

PS. Ingen föds kriminell.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Ett fåtal personer i ett fåtal grupperingar är "problemet". Knarkhandel mm är kärnan, vapen bl a är tillbehör.
Runt dessa finns ett antal "hantlangare" som ser upp till den inre kärnan och springer ärenden.
Ytterligare en bit ner finns andra "beundrare" osv.

Vid sådana här händelser där antagligen någon ganska högt upp är måltavlan är risken uppenbar att även oskyldiga drabbas.

Polisen har god koll (hoppas jag), men dåligt med bevis för att lagföra busar som begått brott. Information som finns hos många människor, men inte delges polisen. Då haltar polisens pussel, o busarna fortsätter springa runt.

Förhoppningsvis tycker många att det som hände var så fel att de delger polisen sin pusselbit.

Parallellt måste "vi har ingen ungdomsgård" problematiken lösas också.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Kloka ord från Jappe. Vi har totalt misslyckats att integrera dessa människor som nu skapat ett samhälle som bygger på helt andra värderingar än de vi står för. Att vi nu skulle lyckas att integrera dem i vårt samhälle tror jag inte går. De vill inte.
Kvarstående lösning är då att skydda vårt samhälle genom ordentlig segregering med helst några hundra mil. Att snacka om ungdomsgårdar mm är så blåögt att man knappt tror det är sant. Vi pratar här om rövare som skjuter automatvapen på våra gator. Hårda långa fängelsestraff och livstids utvisning för utländska medborgare är det som gäller.
Redan medlemskap i dessa gäng måste ge långa straff och utvisning. Sådan är lagen i tyskland. När man tittar på listan av händelser som finns i dagens GP inser man att det pågår ett maffiakrig i göterborg som snabbt eskaleras och sprider sig. Stopp nu annars har vi snart medborgargarden som tar lagen i egna händer.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Redan medlemskap i dessa gäng måste ge långa straff och utvisning. Sådan är lagen i tyskland.

Sådan sanering måste nog till. Det utesluter inte att samhället måste bli bättre på att integrera dom som inte är kriminella men som kanske riskerar att bli det om inte politiken ändras.

Jappe
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

En nära vän till oss, nyutbildad mellanstadielärare, fick jobb i Bergsjön öster Göteborg. Klassen bestod av hälften svenskar, hälften invandrare. Hon fick lägga all sin energi på invandrare. Vissa kunde inte svenska språket, vissa hade aldrig gått i skola. Svenskarna fick hon lämna åt sitt öde och klara sig bäst de kunde. Fruktansvärt stökigt hela tiden. Hon insåg att detta går inte vägen, droppen var när en invandrarkille reste sig och skrek åt henne att " käringar ska hålla käften" för att hon försökte få lite lugn i klassen. Hon blev rädd och vågade inte stanna kvar.
Nu jobbar hon i Uddevalla, där utvecklas både hon och eleverna.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Skrev följande på FB sidan idag
Köpte en lite gasolbrännare o en liten paella panna hos kinesen på Spanienturen. Nu väl hemma tänkte jag att vi skulle ha en större panna som går o använda i uterummet. Visst stannade på Bagarnochkocken idag för o köpaen 50 cm 495 kr. Slut :(
Går ut i bilen surfat lite o hittar en göteborgare från Gammelstad bördig i Valencia. Jag fixar det sa han så kom hit.
Så nu har jag en 55 cm panna + en ny brännare (min gamla var för liten) Sedan fick jag familje recepten för Tapas, Sangaria och så klart Paella + en påse paella ris. Pris 600 kr Jag säger bara inte ens kinesen hade fixat detta. :):)
Så jag säger Goa Göteborg ingen fara.



Vad har detta med problemen i vårt samhälle att göra
:swoon:
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Ett fåtal personer i ett fåtal grupperingar är "problemet". Knarkhandel mm är kärnan, vapen bl a är tillbehör.
Runt dessa finns ett antal "hantlangare" som ser upp till den inre kärnan och springer ärenden.
Ytterligare en bit ner finns andra "beundrare" osv.

Vid sådana här händelser där antagligen någon ganska högt upp är måltavlan är risken uppenbar att även oskyldiga drabbas.

Polisen har god koll (hoppas jag), men dåligt med bevis för att lagföra busar som begått brott. Information som finns hos många människor, men inte delges polisen. Då haltar polisens pussel, o busarna fortsätter springa runt.

Förhoppningsvis tycker många att det som hände var så fel att de delger polisen sin pusselbit.

Parallellt måste "vi har ingen ungdomsgård" problematiken lösas också.



Polisen har tappat kontrollen. Läs rapport från rikskriminalpolisen om nogo zoner i landet. Vakna upp
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Riktigt så sa de inte i intervjuen, polisen sa att vi ska vara oroliga för den här samhällsutvecklingen, men som enskilda individer ska vi inte oroa oss när vi är på stan. Tycker naturligtvis inte det är acceptabelt när oskyldiga drabbas och lider med de anhöriga.
Största risken när vi är på stan är ju faktiskt att vi blir påkörda, krockar till/från stan, eller liknande, men det är vi aldrig oroade för eller skriver om.

Vi kan till stor del också påverka riskerna när vi är ute och rör på oss, inte bara i Gbg, utan på alla platser. Det är dumt att ensam hålla till på krogstråken sent på fredag-lördagkvällar, röra sig på mörka bakgator, uppträda berusade osv.

Ha en bra husbilssäsong och besök gärna Göteborg, det är en fantastisk sommarstad!



Vilken intervju. Läs rapporten från rikskriminalpolisen om nogo zoner runt om i landet. Polisen har tappat kontrollen i minst 55 områden. Dags att se verkligheten
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

https://polisen.se/Global/www och I... paverkan i lokalsamhallet Sekretesspr 14.pdf.

Här är rapporten som det refererats till. Nu har jag läst rapporten och jag gör uppenbarligen en annan tolkning om hur vi vanliga hyggliga människor bör möta problemen. Genom att bidra till den stigmatisering som det pratas om i slutdiskussionen i rapporten hjälper vi knappast till. Är det något som görs i denna tråd så är det just att stigmatisera problemområdena som fenomen i stort.

Polisen ska givetvis beredas resurser för att bemöta problematiken och vanligt folk ska givetvis vara delaktiga i en positiv anda genom att vara på plats och bete sig fullständigt normalt. Det märkliga är att det är ytterst sällan som personer som lever eller arbetar i dessa områden själva driver upp debattläget till de nivåer jag tycker mig ana i den här tråden.

När man beklagar att vi inte lyssnade på Ny demokrati (Ian och Bert) i början av nittiotalet menar jag att man i all enkelhet väljer att förenkla problematiken och att anklaga mig för att svamla när man inte håller med är bara osnyggt.

Jag tror inte ensidigt att hårdare tag, utvisningar och fingerpekande mot vissa grupperingar, bostadsområden och personer är lösningen på problemet. Jag tror att det är betydligt viktigare att samhället tidigt fångar upp unga människor på glid ut ur ett acceptabelt beteende. Ungdomsgårdar är en väg, jag avfärdar den i alla fall inte. Att som vuxen bidra med god moral, vanligt hyfs och öppet sinne tror jag är ytterligare en väg att gå. Vi måste helt enkelt hjälpas åt. Poliser, föräldrar, lärare, fritidspedagoger, socialtjänstemän och helt vanliga vuxna måste ta ett gemensamt grepp för att återskapa ett hyggligt samhälle i dessa parallellsamhällen som uppstått på ett drygt femtiotal platser i landet. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Ingen kan vara sig själv närmast när det är ett helt samhälle som behöver hjälp.

Vi löser ingenting genom att isolera och stigmatisera problemområdena.
Jag förlorade för något år sedan min närmaste vän i en skjutning i Malmö. Han föll offer för en tidigare ostraffad våldsverkare som tog fel på person. Min vän hade oturen att bo i samma trappuppgång som en tungt kriminellt belastad person som skulle avrättas av skytten. Det tilltänkta mordoffret var en svensk man i medelåldern som tidigt nittiotal dömdes för ett dubbelmord. Skytten var en ung man av utländsk härkomst som hade en relation med dottern till en av de personer det tilltänkta mordoffret avrättade tjugo år tidigare. Skytten gjorde ett förfärligt misstag. Två barn blev av med sin far, en mor förlorade sin son och jag min närmaste vän. Min första reaktion var så klart att yrka på återinförande av dödsstraff för mord. Tack och lov har samtal med anhöriga till min vän och min egna förmåga att tänka ett varv extra lett mig fram till ståndpunkten att detta är något vi måste göra tillsammans.

Jag hoppas att jag inte uppfattas som svamlande, naiv och obegåvad samtidigt som jag hoppas att jag inte heller har trampat någon på tårna.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Vilken intervju. Läs rapporten från rikskriminalpolisen om nogo zoner runt om i landet. Polisen har tappat kontrollen i minst 55 områden. Dags att se verkligheten

Jag lyssnade till den nya polischefen som intervjuades i ett av nyhetsprogrammen i TV i torsdags eftermiddag. Där berättade han just om detta. Att man sedan inte har kontroll över händelserna, det säger man också i intervjun, men det är inte detsamma som att vi som privatpersoner ska vara oroliga för att vistas på stan. Däremot oroar jag mig för den samhällsutveckling vi har med barn som inte når upp till våra skolkrav(bristande utbildningsresurser), föräldrar som har svårt att uppfostra barnen enligt vår kultur, arbetslöshet, brist på innehållsrik fritid osv. Det krävs betydligt större resurser för att integrera våra invandrare till det svenska samhället.
Samhället har blivit mycket råare idag, förr gjorde man upp med knytnävarna bakom krogen, idag gör man upp med skjutvapen.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Jag lyssnade till den nya polischefen som intervjuades i ett av nyhetsprogrammen i TV i torsdags eftermiddag. Där berättade han just om detta. Att man sedan inte har kontroll över händelserna, det säger man också i intervjun, men det är inte detsamma som att vi som privatpersoner ska vara oroliga för att vistas på stan. Däremot oroar jag mig för den samhällsutveckling vi har med barn som inte når upp till våra skolkrav(bristande utbildningsresurser), föräldrar som har svårt att uppfostra barnen enligt vår kultur, arbetslöshet, brist på innehållsrik fritid osv. Det krävs betydligt större resurser för att integrera våra invandrare till det svenska samhället.
Samhället har blivit mycket råare idag, förr gjorde man upp med knytnävarna bakom krogen, idag gör man upp med skjutvapen.



Var ska vi ta pengarna till allt detta ? Vi kommer inte att ha råd med något annat. Allt annat får stå åt sidan. Hur många är beredda att ställa upp på detta vansinne som ändå inte går att lösa ?
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Var ska vi ta pengarna till allt detta ? Vi kommer inte att ha råd med något annat. Allt annat får stå åt sidan. Hur många är beredda att ställa upp på detta vansinne som ändå inte går att lösa ?

Har du några referenser till vilka kostnader du talar om? Har du några referenser till att det inte går att lösa problemet? Har du överhuvudtaget något som styrker dina antaganden?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Var ska vi ta pengarna till allt detta ? Vi kommer inte att ha råd med något annat. Allt annat får stå åt sidan. Hur många är beredda att ställa upp på detta vansinne som ändå inte går att lösa ?

Det var mitt förslag till någon åtgärd som jag tror kan bidra positivt. Vad har du för förslag till lösning för det problem som du beskriver "detta vansinne som inte går att lösa". Personligen tycker jag att vi även måste se på lösningar och vara proaktiva och inte bara vänta på problemen och sen reagera.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Har du några referenser till vilka kostnader du talar om? Har du några referenser till att det inte går att lösa problemet? Har du överhuvudtaget något som styrker dina antaganden?





Jag har sunt förnuft , jag kan tänka själv och jag kan räkna. Det räcker långt. Sverige har inte outsinliga resurser som många tycks tro. Det ska räcka till mer än en enda sak. Det talas ju redan om att höja skatten. Vi får väl vänta och se hur det går. Man behöver inte vara einstein för att inse vart vi är på väg
:swoon:
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Törs man åka till Göteborg?

Det var mitt förslag till någon åtgärd som jag tror kan bidra positivt. Vad har du för förslag till lösning för det problem som du beskriver "detta vansinne som inte går att lösa". Personligen tycker jag att vi även måste se på lösningar och vara proaktiva och inte bara vänta på problemen och sen reagera.




Jag vill vara ännu mer proaktiv. Tyvärr går det inte att skriva klartext här
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen