Stefan Lindmark
HBK Medlem
Vad hittar man tömningsstation i västra Götaland är i alingsås jag vet ett kanonställe i skara men är för långt just nu campingar tar ej emot sådan tjänster dåligt
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Se hur dom gjort i skara kanon de borde fler städer ta efterDå är det väl på tiden att Sverige gör något åt det när inte camping tar I mot mot betalning
Japp, våra kommuner borde steppa upp. Men till dess är ansvaret ditt!Då är det väl på tiden att Sverige gör något åt det när inte camping tar I mot mot betalning
Björkelundsgatan (hästhagen)För en som inte varit i Skara än . Kan du ge en kort beskrivning av vad de har gjort?
Jag hittar inget på vår karta.
Tommy
Angående gråvattnet så har jag läst ett uttalande från en miljöförvaltning att vid behov och inget annat bra alternativ finns så fungerar det att släppa ut det på en grusväg eller på områden som inte är asfalterade eller annan hårdgjord yta, då fungerar marken som infiltrations bädd, men man ska absolut inte släppa ut i diken eller vägbrunnar då hamnar det i närmaste sjö..Vad innehåller ditt gråvatten? Matrester efter disk, lite smuts från händer och fötter efter tvättning., potatiskokvatten.
Nu är jag ute på hal is. Kör in på en skogsväg med bra vattengenomsläppning.![]()
Med ditt uttalande så begår alla hushåll i Sverige med avloppsanläggningar med med infiltration ett grovt miljöbrott, jag tycker givetvis att det bästa är att tömma där man ska, men om den möjligheten inte finns så töm på en grusväg eller annan ej hårdgjord ytaJapp du är ute på hal is. Grov stämpling till kraftfullt miljöbrott!![]()
Skämt åsido. Gråvatten, eller BDT-vatten (Bad, Disk, Tvätt), är för oss husbilister i huvudsak avloppsvatten från dusch, handfat, disk och köksvask. Det innehåller tvålrester, diskmedel, fett, matrester, mikroplaster, kemikalier ibland tvättmedel, som tillsammans utgör en stor miljö- och hälsorisk genom att bidra med näringsämnen, organiska ämnen och patogener. Särskilt diskvatten klassas faktiskt som "mörkt gråvatten" och är svårare för naturen att rena pga dess höga innehåll av fetter, matrester och mikroorganismer! Tänk på det! Dessutom stinker gråvatten väldigt fort, särskilt när det blir lite varmt. Blir en ganska ordentlig bakteriekultur! Så töm för fasen ditt gråvatten på godkända tömningsställen, ingen annan stans! Hur svårt kan det vara? Frågor på det?jag
Polisen har svarat politiskt korrekt. Men tar i "så det bloar".Japp du är ute på hal is. Grov stämpling till kraftfullt miljöbrott!![]()
Skämt åsido. Gråvatten, eller BDT-vatten (Bad, Disk, Tvätt), är för oss husbilister i huvudsak avloppsvatten från dusch, handfat, disk och köksvask. Det innehåller tvålrester, diskmedel, fett, matrester, mikroplaster, kemikalier ibland tvättmedel, som tillsammans utgör en stor miljö- och hälsorisk genom att bidra med näringsämnen, organiska ämnen och patogener. Särskilt diskvatten klassas faktiskt som "mörkt gråvatten" och är svårare för naturen att rena pga dess höga innehåll av fetter, matrester och mikroorganismer! Tänk på det! Dessutom stinker gråvatten väldigt fort, särskilt när det blir lite varmt. Blir en ganska ordentlig bakteriekultur! Så töm för fasen ditt gråvatten på godkända tömningsställen, ingen annan stans! Hur svårt kan det vara? Frågor på det?
Tillägga att det absolut inte får ske på skyddsområde för vattentäkt samt nära driksvattenbrunn och liknande.Polisen har svarat politiskt korrekt. Men tar i "så det bloar".
Disk- och tvättmedel innehåller inte fosfater sedan länge. Var kommer patogenerna ifrån? Vilka? Från avföring? Blod?
Det är bra med en "ordentlig bakteriekultur" för att ta hand om matrester etc.
Nu gällde det ett akut problem då "godkända" tömningsplatser inte fanns inom rimligt avstånd. Och på en avlägsen skogsväg.![]()
Kan du skicka in bild och position till vår karta här i husbilsklubben så vi andra i klubben hittar den lätt?Björkelundsgatan (hästhagen)
Kan du skicka in bild och position till vår karta här i husbilsklubben så vi andra i klubben hittar den lätt?
Tommy
Toppen, var det jag som inte fann den eller fanns den inte på kartan?![]()
Björkelundsgatan | Husbilsklubben.se
Avfart Munkatorp sedan Björkelundsgatan.husbilsplatser.husbilsklubben.se
Jo den finns på kartan. Kolla om du gjort någon inställning i filtretIn
Toppen, var det jag som inte fann den eller fanns den inte på kartan?
Tack, det var i filtret.Jo den finns på kartan. Kolla om du gjort någon inställning i filtret
Japp, vill man skubba är möjligheterna oändliga. Sen var det inte "polisen" som svarade, utan krinil. Sen om svaret var politiskt korrekt eller ett försök till sammanfattande fakta, får nog varje betraktare avgöra. Jag tog stöd av en tekniker på Sysav.Polisen har svarat politiskt korrekt. Men tar i "så det bloar".
Disk- och tvättmedel innehåller inte fosfater sedan länge. Var kommer patogenerna ifrån? Vilka? Från avföring? Blod?
Det är bra med en "ordentlig bakteriekultur" för att ta hand om matrester etc.
Nu gällde det ett akut problem då "godkända" tömningsplatser inte fanns inom rimligt avstånd. Och på en avlägsen skogsväg.![]()
De har godkända infiltrationsanläggningar. Godkända av experter. Dessvärre är den absoluta majoriteten av oss husbilister inte sådana experter.Med ditt uttalande så begår alla hushåll i Sverige med avloppsanläggningar med med infiltration ett grovt miljöbrott, jag tycker givetvis att det bästa är att tömma där man ska, men om den möjligheten inte finns så töm på en grusväg eller annan ej hårdgjord yta
ja så är det....gråvattnet är inget miljöfarligt det kan man tömma var som helst på landet..är ju bara lite diskvatten på sin höjd...det har jag gjort i alla år,om man inte är på en camping förstås...Angående gråvattnet så har jag läst ett uttalande från en miljöförvaltning att vid behov och inget annat bra alternativ finns så fungerar det att släppa ut det på en grusväg eller på områden som inte är asfalterade eller annan hårdgjord yta, då fungerar marken som infiltrations bädd, men man ska absolut inte släppa ut i diken eller vägbrunnar då hamnar det i närmaste sjö..
Det ser faktiskt väldigt illa ut för den som inte har husbil och späder bara på det dåliga husbilsryktet.ja så är det....gråvattnet är inget miljöfarligt det kan man tömma var som helst på landet..är ju bara lite diskvatten på sin höjd...det har jag gjort i alla år,om man inte är på en camping förstås...
BDT-vatten klassas som avloppsvatten och regleras av miljöbalken. Får alltså inte släppas ut hur som helst utan skall behandlas på lämpligt/godkänt sätt.ja så är det....gråvattnet är inget miljöfarligt det kan man tömma var som helst på landet..är ju bara lite diskvatten på sin höjd...det har jag gjort i alla år,om man inte är på en camping förstås...