• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tömningsstation

Stefan Lindmark

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7162
Medlemskap
2025
Vad hittar man tömningsstation i västra Götaland är i alingsås jag vet ett kanonställe i skara men är för långt just nu campingar tar ej emot sådan tjänster dåligt

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så kan det säkert vara en del gånger att folk inte stänger gråvattentanken efter tömning.

Jag fyller alltid vattentanken tills det rinner ut ordentligt genom överfyllningsskyddet, det kan sen rinna ut lite när jag lämnar platsen eller under dom närmaste kurvorna då vi lämnar campingen.

Just vatten är det svåraste att få tag på för oss som inte tankar vatten på bensinstationer eller allmänna tömningsplatser, om inte avståndet mellan latrintömningen och vattenpåfyllningen har ett betryggande avstånd.
Vad är det för fel på vattnet på bensinstationer eller allmänna tömningsstationer, förutsatt att man använder egen kanna eller slang?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Vad är det för fel på vattnet på bensinstationer eller allmänna tömningsstationer, förutsatt att man använder egen kanna eller slang?

Egen kanna eller slang använder vi ALLTID när vi fyller, det är också sällsynt att man ser någon byta slang eller använda kannan, dom som använder kannan är nästan uteslutande dom som står på en campingplats och behöver lite påfyllning utan att flytta husbilen/husvagnen.

Har sett på olika platser hur folk kör upp kassetten i dricksvattenkranen, på en allmän plats är det oftast nära mellan tömning och färskvattnet så då kan man ana vad den kranen har varit med om. Har man fått vatten som smakar diesel på en bensinmack så undviker man bensinstationer efter det.

Sen dricker vi alltid vattnet från husbilens vattentank och det tycks inte alla göra "Flertalet" när det kommer på tal i forumet, kanske därför vi är extremt noga med vattnet.

För två veckor sen såg jag en kille fylla sin vattenflaska från 1 metersslangen som sitter bredvid utslagsbacken för latrin på Sikeå camping så alla är tydligen inte lika noga med vad dom dricker.:swoon:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Egen kanna eller slang använder vi ALLTID när vi fyller, det är också sällsynt att man ser någon byta slang eller använda kannan, dom som använder kannan är nästan uteslutande dom som står på en campingplats och behöver lite påfyllning utan att flytta husbilen/husvagnen.

Har sett på olika platser hur folk kör upp kassetten i dricksvattenkranen, på en allmän plats är det oftast nära mellan tömning och färskvattnet så då kan man ana vad den kranen har varit med om. Har man fått vatten som smakar diesel på en bensinmack så undviker man bensinstationer efter det.

Sen dricker vi alltid vattnet från husbilens vattentank och det tycks inte alla göra "Flertalet" när det kommer på tal i forumet, kanske därför vi är extremt noga med vattnet.

För två veckor sen såg jag en kille fylla sin vattenflaska från 1 metersslangen som sitter bredvid utslagsbacken för latrin på Sikeå camping så alla är tydligen inte lika noga med vad dom dricker.:swoon:
Killen kanske gillar kryddat vatten. Vi har alla olika fetisch...

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Ett flertal campingar norröver har platsen för gråvattentömning i ett gräsanlagt hörn på campingen. Inget problem enligt personalen då det är ju bara tvättvatten som filtreras i marken...De som hade utediskplatser skickade diskvattnet via ett rör ner i en stenkista.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
På Gotland kryllar det ju inte av markbrunnar, första gången vi var där för några år sedan så ringde jag en privat camping och frågade om markbrunn, jovisst. Åkte dit och blev anvisad till ett dike hmm... vi åkte till Visby istället och tömde våra tankar.
Förra året fick vi betala 160kr på en camping på Gotland för att tömma/fylla, onödigt dyrt tycker jag.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Så kan det säkert vara en del gånger att folk inte stänger gråvattentanken efter tömning.

Jag fyller alltid vattentanken tills det rinner ut ordentligt genom överfyllningsskyddet, det kan sen rinna ut lite när jag lämnar platsen eller under dom närmaste kurvorna då vi lämnar campingen.

Just vatten är det svåraste att få tag på för oss som inte tankar vatten på bensinstationer eller allmänna tömningsplatser, om inte avståndet mellan latrintömningen och vattenpåfyllningen har ett betryggande avstånd.
Vi överfyller aldrig vår vattentank (130 l), dels pga onödig vikt som vi inte ska kånka med och dels för att tanken ”svullnar” och redan har spräckt anslutningen till vår tömnings-kran. Jag fick plugga igen hålet på tanken då det brast i anslutningen till den lilla avtappningskranen. Nu pumpar vi ut vatten manuellt när vi ska tömma tanken… Aldrig haft problem med H2O påfyllning, även om det har kostat 1-2€ för ca 100 liter. Hemma fyller vi gratis på Preem macken, i Norge inga problem på mackar, i Spanien kan det kosta nå’t men där vi är och övervintrar så ingår vatten, dusch och toa men tyvärr inte el (0,5€/kW)…

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
På Gotland kryllar det ju inte av markbrunnar, första gången vi var där för några år sedan så ringde jag en privat camping och frågade om markbrunn, jovisst. Åkte dit och blev anvisad till ett dike hmm... vi åkte till Visby istället och tömde våra tankar.
Förra året fick vi betala 160kr på en camping på Gotland för att tömma/fylla, onödigt dyrt tycker jag.
100kr för att tömma på Simrishamns camping (excl. påfyllning), men det var 10 år sen… Undrar vad dom tar nu?

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Vi har tömningstation vid reningsverket i Herrljunga, både toa och gråvatten
Finns även i Svenljunga vid reningsverket, en ypperlig anläggning utan kostnad.
Ett mycet bra initiativ, då vet dom att skiten hamnar där den ska.
Underligt dock att små samhällen ger oss servicen, när större orter inte verkar bry sig värst mycket.

Hejs
Claes 105

Toppen