• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av fast toatank

Hans-Gunilla

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2736
Medlemskap
2025
Hej husbilsvänner!
Vi har köpt en husbil med fast toatank. Kan någon tipsa om tömningsställen i Sverige och Europa.
Hur gör ni som står länge på en camping?
Tacksam för tips.

Hälsningar
Hans-Gunilla
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av fast toatank

Vi fick en krok av gubbarna i vår förra hemkommun för att lyfta på ett lock som de anvisade oss (bussarna tömde också där). Brukar tömma där fortfarande när vi passerar. Har ej prövat att tömma någon annans stans eftersom det krävs att man vet vilket lock man skall lyfta. Det är oftast svårt att veta om det är dagvatten eller avlopp.

Kommuner borde lätt kunna anvisa i vilket lock det går att tömma.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50176

Guest
Gammal tråd, men varför starta en ny :spinny:

Går i tankarna att införskaffa fast tank till toalett, det är tömning av dessa fasta tankar som diskuterats här i tråden som är frågan. Är bara några få ställen (i Sverige) jag sett genom åren som har avloppsbrunnar i marken märkta för just toalett.

NI med fasta tankar och är på camping, brukar ni tömma dessa i de avlopp som normalt sett är utmärkta för gråvatten? Det borde vara samma avloppsstam det avloppet samt de för tömning av toalettkassetter hamnar i gemensamt sedan.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Gammal tråd, men varför starta en ny :spinny:

Går i tankarna att införskaffa fast tank till toalett, det är tömning av dessa fasta tankar som diskuterats här i tråden som är frågan. Är bara några få ställen (i Sverige) jag sett genom åren som har avloppsbrunnar i marken märkta för just toalett.

NI med fasta tankar och är på camping, brukar ni tömma dessa i de avlopp som normalt sett är utmärkta för gråvatten? Det borde vara samma avloppsstam det avloppet samt de för tömning av toalettkassetter hamnar i gemensamt sedan.

Beroende på var man reser, är det inga problem att tömma tanken på därför avsett ställe.
Till exempel har SCR 317 campingar med toatömning för fasta tankar.
(tömmer inte toatanken om det inte uttryckligen tillåts.)

Dessutom har medlemmar i Husbilsklubben tillgång till en karta med tömningsplatser utmärkta.
 
F

F.d. 50176

Guest
>Michael S
Hm den sökfunktionen hade jag missat på SCR, tackar!! Det första man blir blind på är ögonen.

Har tittat på den kartan du beskriver men inte hittat så många nära där vi brukar befinna oss, men SCR sökningen där ger ju en uppsjö Campingar som går att besöka. Perfekt när det rör sig om mindre fasta tankar runt 50-100 liter som blir fulla ganska snabbt...
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Hej
Det finns tömning för fasta tankar i Laxå, Mariestad, Karlsborg, Askersund, Kristinehamn och Karlskoga i mitt när område. Annars brukar vi tömma i Karlskrona, Örkelljunga eller Ullared, Hunnebostrand, alternativet är väll annars att ligga på någon camping nån natt då de flesta större campingar har tillgång till detta. Tips biltema har en 20 liters vatten behållare som man annars använda som tömning alternativ och sedan tömma i vanliga svartvatten tömmningen.
Lennart
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För många år sedan hyrde jag tillsammans med en flickvänn en H-bil med fast toatank, man skulle vrida på en spak nere vid toaletten.... En gång var vi i Västervik och tog in på den stora campingen, sista hyrdagen gick vi upp tidigt alla andra låg och sov på campingen och i byn... straks före campingen så hade vi sett en tömningsplats där vi kunde tömma toan som nu var full.... Jag informerade tjejen vad som gällde så skulle jag bakcka och hon kolla så att utloppet kom rätt... när hon hade dirigerat mig rätt så öppnade jag toatanken... tjejen kom in i bilen och vi väntade på att snart köra vidare.... plötsligt tittar jag i backspegeln... och till min förskräckelse :eek: så ser jag en massa "korva" flyta ut över vägen bredvid... av någon konstig anledning så var det fall från avloppet ut mot vägen.... När jag rusade ut så var tanken tom.... och gatan var full av korvar mm....
Vi gjorde så gott vi kunde med att resa vägbanan.... och sen skyndade vi oss snabbt iväg från brottsplatsen...
Nu har jag en H-bil med kasett så nu skall där mycket till om korvarna kommer på vägen :twitcy:
 
Toppen