• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Status
Stängd för vidare inlägg.

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Så många inlägg inlägg i detta ämne, (119 st) och ännu ingen kommentar från "gärningsmännen" själva Christina & Åke. Vill gärna höra era synpunkter på det inträffade. Tömmer ni alltid i naturen eller hur gör ni i vanliga fall?

Piraten
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

I inlägg #4 besvarade dom det första inlägget, jag tycker att det räcker med det. Dom har fått klä skott för den här debatten och vill säkert vara ifred nu och fira påsken i lugn och ro. För övrigt tycker jag att man kan dra streck för den här debatten, den ger inget mer. Ha en fortsatt trevlig Påsk :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.848
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Det är bra att det här engagerar. Miljöpåverkan ska engagera, det är så vi tar frågorna vidare. Sedan är det bra om det sker med distans och med lite glimt..., de kan jag också behöva bli påmind om! :)

Se bara min karriärväxling från miljöpolis till miljöbov på några timmar! :)

Sedan kan du väl inte mena Berra, att allt som någon gång diskuterats inte ska tas upp igen? Då behöver vi snart inte göra några inlägg utan bara sitta och glo på gamla trådar..., hur kul är det! :confused:

Sedan får den här diskussionen alltid några snuskpellar att tänka om!

Det finns faktiskt en juridisk aspekt på det hela som jag hittills valt att inte gå in på. Miljöbalken uppdrar åt kommunerna att skapa avfallsplaner. Där finns reglerat hantering av alla sorters avloppsvatten. Exempelvis gråvatten, eller BDT-vatten som det också kallas och latrinvatten. De kan hanteras och renas på olika sätt men det gemensamma är att de ska tömmas på "avsedd plats" för kommunalt omhändertagande. Ansvaret att detta följs är upp till var och en som bedriver "miljöpåverkande verksamhet", dvs nästan allt vi gör! Ett helt kapitel i Miljöbalken hanterar straffsanktionerna. Där finns även ren nedskräpning reglerat som bara det kan ge fängelse!

Sedan är inte alla så imponerade av lagstiftning, vare sig det gäller miljö eller trafik, utan tycker det är upp till var och en att göra som den tycker, men det är en annan fråga.

En tydlig miljöpåverkan som gråvatten skapar är stinkande lukt, som sitter i länge! De flesta av oss kör inte ut i skogen utan det töms friskt där man lättast kommer åt. P-fickor, rastplatser och andra platser, där det ofta finns rikligt med både andra husbilar och andra medtrafikanter. Det är för mig det största snusket i den här frågan och det är nog den företeelse som hela husbilskollektivet får ta mest skit för!

Fortsatt trevlig påsk.
Krister N
"vik miljöbov"
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

ENDELIG! Krinil setter fingeren på hovedproblemet:

"Miljöbalken uppdrar åt kommunerna att skapa avfallsplaner. Där finns reglerat hantering av alla sorters avloppsvatten."

Ansvaret for innsamling og behandling av avfall er lagt til hver enkelt komun. Hva gjør en når komunen ikke har et godkjent sted å tømme?

Hva vi trenger er en oversikt over hvor vi kan tømme på lovlig måte i hver enkelt komun. Slike steder må inn i vår oversikt sammen med stellplatsene.

Vi har egentlig samme problem i Norge, men en god del plasser som ble laget den tid vegverket hadde ansvar er holdt vedlike og mange kommuner har laget en tømmeplass ved reningsverkene.

Komunale tømmeplasser må håndtere både gråvatn og latrin.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.848
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Helt rätt Knut.

Men det är många kommuner som anser sig uppfylla det här kravet genom kommunala, eller andra campingplatser. Där sker uppsamlingen kontrollerat och enligt kommunal avfallsplan. Vi vill ju försöka få kommunerna att förstå skillnaden mellan camping och annan uppställning och att husbilister ofta väljer bort campingen. Sådan förståelse skapar vi genom ex arbetet i Gomers grupp. Det syftar till att skapa goda relationer med kommuner, näringsidkare och markägare. Det gör vi inte genom att tömma gråvatten i naturen. Vi vill bli betraktade som en serlös och stundtals köpstark grupp som det är intressant att satsa på och inte som en flock miljöbovar!

Att kartlägga möjligheterna att tappa gråvatten legalt, på avsedda platser, tycker jag är en lysande idé!

Krister N
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

.........Att kartlägga möjligheterna att tappa gråvatten legalt, på avsedda platser, tycker jag är en lysande idé!
Krister N

Tömning av latrin+ gråvatten
Ett påbörjat försök till samarbete med kommuner finns i form av en pilotanläggning.
Läs: Ordförande har ordet daterat 19dec 2010.
MVH. Gunnar S
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Den här frågan borde förmodligen aldrig ställas. Varför fråga när det lättaste sättet alltid är att göra det snyggt.

Vi har aldrig fått klagomål och det beror kanske på att vi lyckats med våra förehavanden.

Frågor som ställs: Hur gör ni? Varför gör ni så? Då är ni snuskpellar!? Varför? Varför? Varför?

Nej vet ni vad, sköt det snyggt och allt fungerar perfekt. Får ni klagomål så har ni med all säkerhet misslyckats.

Visst är det enkelt.:):):)

Sitter nu i bilen och imorgon reser vi hem. Kommer då tömma tanken med gråvatten. Jag lovar att ingen kommer bli förbannad eller irriterad.

Ha en bra fortsättning på påskhelgen.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Det har hänt och kan nog hända igen att jag pga nödfall tömt gråvatten på lämpligt ställe i naturen, dock inte på vattenskyddsområden eller i diken! Diken har till huvuduppgift att avleda regnvatten till vattendrag och sjöar i närheten (dricksvatten?), man kan inte som trafikant veta. Naturligtvis flyter det mesta som finns i dikena med regnvattnet, det är så diken fungerar.

Att lösa/ordna med trafikanternas behov av grå- och svartvattentömning utmed våra vägar, tycker jag bör ligga inom vägverkets ansvarsområde, bara undantagsvis kommunernas. Tömningsbehov finns för ex fjärrlångtradare, husbilar och ev husvagnar och snabba lösningar behövs!
Detta mitt önskemål på vägverket skall ses mot bakgrund att det inte ska bli lika illa på land som det är på sjön, där i princip all skit går direkt i sjön från båtarna!
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av Husbil på parkeringsficka!

hej alla präktiga hus bilsägare, nu blir jag väldigt trött på alla inlägg om att inte tömma (gråvatten) i naturen, jag bor på västkusten det ända stället jag vet är i hunnebostrand, som man kan tumma (gråvatten) så var tömmer ni om ni nu skulle komma hit, jag bara undrar skulle vara kul att veta för kommunen kan inte svara var jag skall tömma ,,,det lutar mer till att sätta in en länspump som jag skrev i detta ämne, jag tar inte in på camping om jag slipper, och detta är inte om ekonomi som vissa tror för då kan ni lika hjärna köpa husvagn,med spillvatten lunga var ni nu tumer den om ni nu inte tar in på camping,, för ni fattar nog ej vad det är att vara oberoende av andra som tar betalt för allt som man skall göra,,tänk att vara fria nu får jag säkert på skallen men det bjuder jag på ps kom hem till min parkering o tum ert gråvatten om ni vill det hamnar till slut söder om hallands åsen en då mvh håkan
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av Husbil på parkeringsficka!

hej alla präktiga hus bilsägare, nu blir jag väldigt trött på alla inlägg om att inte tömma (gråvatten) i naturen, jag bor på västkusten det ända stället jag vet är i hunnebostrand, som man kan tumma (gråvatten) så var tömmer ni om ni nu skulle komma hit, jag bara undrar skulle vara kul att veta för kommunen kan inte svara var jag skall tömma ,,,det lutar mer till att sätta in en länspump som jag skrev i detta ämne, jag tar inte in på camping om jag slipper, och detta är inte om ekonomi som vissa tror för då kan ni lika hjärna köpa husvagn,med spillvatten lunga var ni nu tumer den om ni nu inte tar in på camping,, för ni fattar nog ej vad det är att vara oberoende av andra som tar betalt för allt som man skall göra,,tänk att vara fria nu får jag säkert på skallen men det bjuder jag på ps kom hem till min parkering o tum ert gråvatten om ni vill det hamnar till slut söder om hallands åsen en då mvh håkan
Inte präktig men "luttrad" och tvingad att betala för avlopp och friskvatten och då är HB-kostnaderna för ev tömning små;

Tömma gråvatten på västkusten ska det vara så svårt(?), ex söder om Hunnebostrand i Lysekil kan du tömma gråvatten (gratis) och självklart går det på många fler platser (såväl gratis som till viss avgift)!! Utläggningen om husvagnar förstår jag överhuvudtaget inte, skulle de men inte vi med husbilar ha råd att tömma gråvatten, mm på campingar?

Var tar fö svartvatten och sopor vägen, om det nu är så svårt med gråvattnet på västkusten, det måste också tömmas/lämnas och det är minst lika "svårt (men än viktigare)", om allt ska bli rätt och dessutom ske gratis?

Under senaste månaderna har vi fått ta del av problem med förorenat dricksvatten, först i Östersund och nu senast i Skellefteå. Dessa problem kan även "drabba" västkusten, mfl ställen om vi inte är varsamma med vår gemensamma vattenmiljö = kommunala vattentäckter, vattenskyddsområden och enskilda vattenbrunnar.

Är själv en något "luttrad" husägare som i dagarna betalar ca 270.000 Sek för indragning av kommunalt VA i hemma, detta förutom att vi redan hade ett 7 år "ungt" väl fungerande enskilt avlopp inkl bergvatten (kostn då ca 200.000 Sek), dvs totalt ca 470.000 Sek inom loppet av 7 år! Men vad gör vi inte för att bevara miljön, Östersund/Skellefteå är kanske nyttiga väckarklockor??
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

För att ytterligare röra till det. Citat ur dagens Smålandsposten:
"Spillvattnet kan förorena dagvattnet och påverka reningsverkets funktion, säger Torbjörn Håkansson, miljöinspektör i Malmö."

Gäller visserligen biltvätt men går dagvattnet likväl via reningsverket eller vet han inte vad han pratar om? Eller är det månne en feluppfattning av journalisten? Kan det vara jag som missuppfattar?:confused:
 

Hans o Ia Larson

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
4815
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Hej, dessa för oss husbilåkare aktuella miljö och uppförandefrågor är något som vi i arbetsgruppen Kommunkontakt nu arbetar med. Vi återkommer underhand med info om vårt arbete.
Hans L Kommunkontakt
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

För att ytterligare röra till det. Citat ur dagens Smålandsposten:
"Spillvattnet kan förorena dagvattnet och påverka reningsverkets funktion, säger Torbjörn Håkansson, miljöinspektör i Malmö."

Gäller visserligen biltvätt men går dagvattnet likväl via reningsverket eller vet han inte vad han pratar om? Eller är det månne en feluppfattning av journalisten? Kan det vara jag som missuppfattar?:confused:

Spillvatten och dagvatten blandas aldrig samman. Det måste vara felskrivet.

Spillvatten går till reningsverken och "renas" med diverse kemikalier, flockningsmedel. Därefter går det "renade" vattnet rakt ut i ett vattendrag eller havet.

Dagvatten leds alltid direkt till ett vattendrag. Det går aldrig via reningsverkets reningsbassänger. Dagvatten, kommer utifrån fastigheten, det är allt det vatten som samlas på gator, vägar och diken, består till mestadels av regnvatten.

Spillvatten, eller avloppsvatten som det också kallas, är det som kommer inifrån fastigheten, dvs, toalett, kök och tvättvatten.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Det har jag lärt mig också i den här tråden. Men man undrar?! Det kan vara som du säger, Ludde, att det är felskrivet.
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Dette Skriveri om ingenting må väre grundet Varmen
STÂNG dog denne SIDE og väre glad her i Solen og Påsken
God Påske til alle

Erik:spinny:
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Gud må hjälpa mig att jag inte begår samma "brott", straffet är hårt.:(
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Det har jag lärt mig också i den här tråden. Men man undrar?! Det kan vara som du säger, Ludde, att det är felskrivet.

Jag är 99% säker på att det är felskrivet. Har hyfsad koll då jag dagligen mäter in all nyanläggning av VA i min hemkommun. Men helt hundra kan man ju aldrig vara!

Glad Påsk!

/Ludde
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Gud må hjälpa mig att jag inte begår samma "brott", straffet är hårt.:(



Jag satt å funderade på vad som är värst miljömässigt att tömma gråtanken i dikeskanten eller tvätta bilen på garageuppfarten ?

För det är väl den miljöpåverkande delen som det pratas om ?

Det kan ju vara så att man är korrekt och tömmer gråvattnet på anvisade platser och sedan åker hem och tvättar bilen med både avfettningsmedel och bilschampoo .

För det är ju också inte så bra men de flesta som har möjlighet till det gör det nog även om det ena inte ursäktar det andra .
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen