• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 8227

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

En bil med huset på där bak.
Körde in på en parkeringsficka.
Min undran och förvåning rör en sak,
som faktisk göra att jag nästan fick hicka.
För medan jag där sitter och i drömmar försvinner.
Jag hör och ser hur det ur den rinner.
Vatten svagt färgat grått av dagens diskmödor,
men glatt jag ser hur det tas upp av grödor.
Men varför kall dom som diskar svin.
Dom som jag vill ha rent porslin.
Jag vill dom ej ens ge en läxa
Nä bara sitta och se hur naturen kan växa.

Inte träd kramare utan VATTEN PUSSARE:twitcy:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.841
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Jag börjar förbanne mig förstå SCR ivrarna. Vi husbilister är tydligen inte vuxna det ansvar vi har mot naturen. Det här kollektiva griseriet är betydligt mer utbrett än jag förstått..., (vilket iofs visar hur blåst jag är :mad: ) Vi spelar våra kritiker och campingetablissemanget i händerna. Skärpning!

Här gäller nolltolerans. Inte en droppe gråvatten i naturen! Tappa på avsedd plats. Ursäkterna och förklaringarna som presenteras här i tråden är stundtals patetiska.

Så skärpning husbilister och i vart fall HBK:are. Jag kräver mer av er! Den största klokskapen hittills läser jag hos en av våra intressenter, Lasse G! Välkommen som medlem så fort som möjligt Lasse..., du behövs!

En riktigt trevlig påsk på er allihopa..., även "snuskpellarna". :)

Krister N
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Ska jag tolka det som att du anser mig vara en snuskpelle om jag följer kommunens miljöansvariges råd och tömmer på beväxt yta i skogen?

Självklart inser jag implikationerna i form av icke insattas syn och gör det avskiljt på en skogsväg - inte ute mitt i allmän åsyn längs landsvägen - men ändå?????
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Jag har på något sätt svårt att kombinera en modern svindyr husbil och ett behov av att köra omkring på skogsvägar för att bli av med avfall. Det finns platser som är utformade och avsedda för just husbilars behov av att fylla dricksvatten och tömma köksvatten, vatten från kroppsrengöring och kemtoaletter.

Hur uppstår problemet? Kan inte i min vildaste fantasi tro att det är ett ekonomiskt problem.

Men Glad Påsk!
 
T

Trilla

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Men när ska vi förstå att inget vatten tillkommervår planet? Allt vatten, gråvatten som dricksvatten som urin är enbart en del av kretsloppet. Om vi bara fattade det så kanske vi inte tillförde gråvattnet en massa skit och kunde släppa det vart som hellst. Jag släpper mitt gråvatten med nöje i vägkanten glatt medveten om vad jag släpper ut.
Med andra ord för er som har svårt att ta det till er. regnvattnet som smattrar på ert förtält har tidigare varit urin, dricksvattnet ni dricker har varit gråvatten från grannhusbilen osv oavsett vart det släpps....
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.841
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Vem har snackat om vattnet? Det är skiten som följer med vattnet som är faran. Det är inte alltid upp till var och en att agera enbart efter eget omdöme! Det klarar inte miljön. Tro inte att du har full koll på alla ämnen och de bakteriella och kemiska "odlingar" det skapar. Tänk om miljön fortsatt var upp till var och ens bedömning, då hade förstöringen inte kunnat bromsas upp som den gör nu. "Kretsloppet" du snackar om innehåller mycket kemiskt skit som du och jag inte har en aning om!

Krister N
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Jag börjar förbanne mig förstå SCR ivrarna. Vi husbilister är tydligen inte vuxna det ansvar vi har mot naturen. Det här kollektiva griseriet är betydligt mer utbrett än jag förstått..., (vilket iofs visar hur blåst jag är :mad: ) Vi spelar våra kritiker och campingetablissemanget i händerna. Skärpning!

Här gäller nolltolerans. Inte en droppe gråvatten i naturen! Tappa på avsedd plats. Ursäkterna och förklaringarna som presenteras här i tråden är stundtals patetiska.

Så skärpning husbilister och i vart fall HBK:are. Jag kräver mer av er! Den största klokskapen hittills läser jag hos en av våra intressenter, Lasse G! Välkommen som medlem så fort som möjligt Lasse..., du behövs!

En riktigt trevlig påsk på er allihopa..., även "snuskpellarna". :)

Krister N

Oj, tack!
Jag vet inte om jag är så himla klok kanske, men jag ska kika på att bli medlem! Husbil lär jag ju fortsätta åka, så! :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.841
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Ska jag tolka det som att du anser mig vara en snuskpelle om jag följer kommunens miljöansvariges råd och tömmer på beväxt yta i skogen?

Självklart inser jag implikationerna i form av icke insattas syn och gör det avskiljt på en skogsväg - inte ute mitt i allmän åsyn längs landsvägen - men ändå?????

Tror absolut inte att du vill vara någon snuskpelle Roland! Ifrågasätter dock din miljöansvariges råd. Kan, enligt dig, konstatera att man i Bromölla råder campare att tömma sina gråvattentankar på beväxt yta i skogen, vilket jag finner oerhört märkligt! Fast är det skogen som gäller i Bromölla så är det ju att betrakta som "anvisad plats". Jag kan ju då tänka mig att köra omvägar.

Sen föstår jag inte riktigt ditt implicerande. Antagligen menar du nån form av orsakssammanhang eller adekvat kausalitet men hade ingen relevant inhemsk vokabulär disponibel! :)

Krister N
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Jag börjar förbanne mig förstå SCR ivrarna. Vi husbilister är tydligen inte vuxna det ansvar vi har mot naturen. Det här kollektiva griseriet är betydligt mer utbrett än jag förstått..., (vilket iofs visar hur blåst jag är :mad: ) Vi spelar våra kritiker och campingetablissemanget i händerna. Skärpning!

Här gäller nolltolerans. Inte en droppe gråvatten i naturen! Tappa på avsedd plats. Ursäkterna och förklaringarna som presenteras här i tråden är stundtals patetiska.

Så skärpning husbilister och i vart fall HBK:are. Jag kräver mer av er! Den största klokskapen hittills läser jag hos en av våra intressenter, Lasse G! Välkommen som medlem så fort som möjligt Lasse..., du behövs!

En riktigt trevlig påsk på er allihopa..., även "snuskpellarna". :)

Krister N

Det var denna antydning jag försökte svara på - tyckte det ganska tydligt framgår att avsändaren anser att de som tömmer en droppe gråvatten i naturen är att betrakta som snuskpellar.
Om man läser hela tråden framgår att det inte är Bromölla kommun som rekommenderar att tömma i skogen utan Härryda kommun - där vi bodde förut. Här i Bromölla har vi tillgång till en dränerad grusplan där vi tömmer vårt gråvatten. På grund av oss behöver du inte undvika Bromöllas vackra bokskogar!
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Sedan undrar man ju vem som är ägare till den skog där man tömmer sitt vatten? Att tömma avlopp faller väl knappast under allemansrätten? :twitcy:
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Vem har snackat om vattnet? Det är skiten som följer med vattnet som är faran. Det är inte alltid upp till var och en att agera enbart efter eget omdöme! Det klarar inte miljön. Tro inte att du har full koll på alla ämnen och de bakteriella och kemiska "odlingar" det skapar. Tänk om miljön fortsatt var upp till var och ens bedömning, då hade förstöringen inte kunnat bromsas upp som den gör nu. "Kretsloppet" du snackar om innehåller mycket kemiskt skit som du och jag inte har en aning om!

Krister N

Vem har snackat om vattnet? Det är skiten som följer med vattnet som är faran. Det är inte alltid upp till var och en att agera enbart efter eget omdöme! Det klarar inte miljön. Tro inte att du har full koll på alla ämnen och de bakteriella och kemiska "odlingar" det skapar. Tänk om miljön fortsatt var upp till var och ens bedömning, då hade förstöringen inte kunnat bromsas upp som den gör nu. "Kretsloppet" du snackar om innehåller mycket kemiskt skit som du och jag inte har en aning om!

Krister N

Krister, kan du förklara vad skillnaden är för naturen om du släpper ut gråvattnet på en dränerande yta ute vs om du släpper ut ditt gråvatten i en för ändamålet avsedd anordning? Nu bortser vi helt från aspekten att det ser illa ut i andras ögon, nu talar vi enbart om miljöaspekten!

Och vart hamnar gråvattnet om du tömmer det i en för ändamålet avsedd anläggning?
Hamnar gråvattnet:

1: I en infiltrationsanläggning?
2:I det kommunala dagvattnet?
3: I det kommunala reningsverket?
4: Någon annanstans? Vart i så fall?

Vi pratar alltså inte om något toalettavfall med kemiska tillsatser, vi pratar om gråvattnet. Givetvis förutsätter jag att man inte tömmer i kemikalier i gråvattentanken. En vanlig skvätt ättika räcker för att hålla odören borta.

/Ludde

PS Läser i morn kväll, är ute o paddlar kajak hela dagen i morgon. Natti-natti! DS
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Alve, Krinil... + några till...

Troll????? Skärp Er!
Era inlägg går banne mig till alla höjdpunkter för ytterligheter!
Har ni inget annat för er än att hitta fel hos andra? Otroligt!

Visst, vi HBK'are skall föregå som gott exempel, kanske inte släppa ut gråvattnet mitt i allmänheten....

Men...
Gråvattnet i sig kan vi ta mig tusan så när dricka utan att bli skadade av det!
Släpp då ut gråvattnet där ingen störs utav det!

Med förhoppning på att jag själv slutar att av nyfikenhet titta in i denna tråd,
som förutom några få inlägg endast gör mig besviken!

Nä... Glad Påsk På Oss! :twitcy:
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Krinil.

Du är tydligen en självutnämnd miljöpolis som har tappat sinnet för proportioner
när du tillåter dig att kalla vissa av oss för snuskpellar. Du borde kanske
sopa framför din egen dörr och ställa av din husbil för gott om du nu ska
vara så miljövänlig.

Jag tror faktiskt att du påverkar miljön betydligt värre genom dina utsläpp av
diverse kolväten, koldioxid och andra mer eller mindre giftiga avgaser – förutom
allt giftigt damm från däck och asfalt som sprids varhelst du far fram. Allt detta
sköljs ner i dagvattenbrunnarna och rinner orenat ut i våra vattendrag.

Är det det din definition på nolltolerans.

Och då har vi inte pratat om den miljöförstöring det innebär att utvinna, raffinera
och distribuera oljan.

Att släppa ut lite "normalskitigt" vatten på en väldränerad yta skadar inte naturen
en bråkdel så mycket som en husbil i trafik gör.

Sen tycker inte jag heller att man ska "skylta" med sin tömning av förklarliga skäl.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.841
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Hej på er, ursäkta om jag retat upp en del, men det verkar nödvändigt!!

GunDogs:
Jag anser att de som häller ut sitt gråvatten i naturen är snuskpellar, det står jag för. Gör det mig till miljöpolis så får jag väl ta det som en komplimang. Sen kan man alddig använda andra och större miljörisker som ursäkt för att detta kanske inte är så jävligt. Man kan aldrig ursäkta sina egna övertramp eller förseelser med att andra är värre.

Ludde:
Du har kanske rätt rent biologiskt i ditt exempel..., med ditt vatten. Men du öppnar upp för var och en att avgöra vilken skit de ska släppa ut. Jag lovar dig att det är inte alla som har din kunskap och ditt omdöme.

Stollen:
Det var inte min mening att göra dig besviken! Men ibland behöver omvärlden bli beskriven som den upplevs..., men jag ska försöka bättra mig!

Krister N
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

Krinil.

Hört uttrycket "sila mygg och svälja kameler"?

Även om du tömmer ditt gråvatten så att reningsverket får ta hand om
det är du trots allt en miljöbov när du fortsätter att köra omkring med
din avgasspyende husbil.

Som du ser har jag ändrat din "titel" från Miljöpolis till Miljöbov. :wink:

Glad Påsk – oss bovar emellan. :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!


Nää, jag sitter och myser.

Man lär sig så otroligt mycket av sådana här diskussioner där det är högt i tak och alla håller sig till ämnet.
Dels det rent ”tekniska” runt vattnet och sen också hur olika synsätt vi har och hur vi motiverar vårt handlande.
Det finns många kloka inlägg här.
Man kan riktigt se hur kinderna blossar på en del av ”kombattanterna”:p.

Själv försöker jag alltid tömma på campingar och liknande men det händer också att det blir i naturen.
Känns som att jag kan fortsätta att sova gott så länge jag inte fyller tanken med mer spännande saker än ett par droppar grönt diskmedel från disken.

Tack!
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Tömmning av Husbil på parkeringsficka!

ATT NI ORKAR ,jag undrar hur många gånger det har snackats om grå vatten på HBK alltid blir det höga toner varje gång,ni som tycker det är fel som många tömmer sök på tidigare insändare så får ni svar vad folk tycker,starta inte en ny rubrik om sånt som hänt,fortsätt då istället på det som finns,det finns lika många åsikter som husbilsägare.VA VÄNNER I TRAFIKEN?
Hälsningar Berra som tömmer när han behöver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen