• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tätningstape

F

F.d. 25111

Guest
Jag har läst någonstans att det skall finnas en tape som används på skarvarna på taket för att förhindra läckage, men hittar det inte igen.

Någon som vet.

Donna

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Tätningstape

Jag har läst någonstans att det skall finnas en tape som används på skarvarna på taket för att förhindra läckage, men hittar det inte igen.

Någon som vet.

Donna

Japp, har kollat runt lite. <detta har jag hittat.

3M 4412N Extreme Sealing Tape

Tjocklek 2 mm
Bredd 50 mm
Längd 16.5 m
Färg Vit / Transparant

Conrad : 699:- / Frakt 49:-
Köp EXTREME SEALING TAPE, 25 MM X1 hos - Conrad.se Tätningslist

ELFA: 619:- Frakt & moms : ?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elf...e=tatningstejp_50_mmx16.5_m,_4412n_50mmx16.5m

ebay : 460:- / Frakt 135 :-
3M 4412N Hochleistungs Dichtband Einseitiges Klebeband 16 5M Dicke 2mm M² 62 42 | eBay

Bennie

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Har läst detta om att tejpa skarvar på taket tidigare. Förklara för mig varför man tätar skarvar med tejp och varför är det skarvar på ett husbilstak? Jag har en Kabe TM 750 2012 men inte finns där några skarvar på taket. De skarvar som finns är ner en bit på väggarna (ca 10-15 cm) och bakgaveln är ett helt sjok ihop med taket (skarvfritt). Jag fattar inte riktigt att man har skarvar på ett tak och framförallt tätar det med tejp!!!! Förklara för mig som inte fattar!!
// Tommy

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Har läst detta om att tejpa skarvar på taket tidigare. Förklara för mig varför man tätar skarvar med tejp och varför är det skarvar på ett husbilstak? Jag har en Kabe TM 750 2012 men inte finns där några skarvar på taket. De skarvar som finns är ner en bit på väggarna (ca 10-15 cm) och bakgaveln är ett helt sjok ihop med taket (skarvfritt). Jag fattar inte riktigt att man har skarvar på ett tak och framförallt tätar det med tejp!!!! Förklara för mig som inte fattar!!
// Tommy

Om du nu inte har så mycket kunskap om olika konstruktioner av husbilar, kan jag ju upplysa dig om att det finns bilar där man valt att ha skarvar på taket.
Anledningarna kan vara många, både ur estetiska och praktiska vinklar.

Det verkar som att dina referenser till tejp är något som man använder inför jul för att försegla julklappar. Den tejp som beskrivs här är en teknisk avancerad tejp som används för att just täta karosser på fordon, vissa använder den redan i produktionsledet, vissa för att säkerställa en befintlig tätning. Precis som i det här fallet på husbilar med skarvar på taket. Istället för att öppna och byta fungerande skarvar lägger man denna kaross tejp över befintlig skarv. Detta för att få en tätning som kommer att fungera i många år utan att man behöver bekymra sig över att det skall börja läcka vatten, eller att det skall bli is i skarven som öppnar tätningen och skapar problem med vatteninträngning.

således är detta i de flesta fallen en förebyggandeåtgärd på bilar som har några år på nacken, och där man således vill skydda sin investering.

Var kabe har sina skarvar eller limmningar kan jag dock ej svara på då jag personligen inte är fascinerad/intresserad av kabe.

//Freddy

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Så du menar Dj Freddy att en biltillverkare typ Volvo eller BMW skulle kunna få för sig att vi skarvar plåtarna på taket för det blir billigare och så sätter vi tejp över så håller det i många år framåt. Jag tolkar det så av din info, men då har jag en liten fråga till. Hur många Volvo eller BMW tror du de skulle få sälja??
Det hade kanske varit på sin plats att intressera sig för hur andra HB är byggda, och kanske framfört lite konstruktiv kritik till tillverkarna så kanske taken blivit hela. Så har ju många av husvagnstillverkarna gjort bl.a Polar, Solifer, Cabby och Adria. Har själv varit ägare av en Polar och en Cabby med skarvade tak.
//Tommy :)

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Vi som har en äldre husbil har med allra största säkerhet en husbil med skarvar mellan tak och vägg så istället för att skrota den och köpa en Kabe. Så väljer dom flesta av oss att vårda våra bilar. Man gör det enkelt för sig att tro att min bil har inga skarvar på taket så är den perfekt.
Takluckor har de flesta husbilar vet ej om din bil är utrustad med en sådan nymodighet. Om du har en så kommer denna lucka tids nog att börja läcka. Då hjälper det inte att ha neddragna skarvar.
Men man skall inte vara så blåögd och tro att skarvarna på sidorna inte kommer att läcka. Det är klart att det är bättre att inte ha skarvar på taket.
Det skulle vara ännu bättre att ha en skarvfri kaross i glasfiber, träfri och ej vattensugande isolering. Men allt handlar till syvende å sist till ekonomi. Det ät tyvärr den krassa verkligheten för de flesta.
Ha det

F

F.d. 55321

Guest

Hej Tommy jag har en kabe 750 garage och den har en skarv på taket i bakkant där kabe annvände fel sorts tätmassa så min är omtätad med ny massa som tål solens uv strålar och ej bryts ned med krympning o läckage som följd. Så kabe har ej varit så smarta alltid o tvivlar du kan du få mängder av fel som min husbil haft sedan nyköp mån 10-2008. Med vänlig hälsning Tony

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Så du menar Dj Freddy att en biltillverkare typ Volvo eller BMW skulle kunna få för sig att vi skarvar plåtarna på taket för det blir billigare och så sätter vi tejp över så håller det i många år framåt. Jag tolkar det så av din info, men då har jag en liten fråga till. Hur många Volvo eller BMW tror du de skulle få sälja??
Det hade kanske varit på sin plats att intressera sig för hur andra HB är byggda, och kanske framfört lite konstruktiv kritik till tillverkarna så kanske taken blivit hela. Så har ju många av husvagnstillverkarna gjort bl.a Polar, Solifer, Cabby och Adria. Har själv varit ägare av en Polar och en Cabby med skarvade tak.

Har hört att det går åt mycket tejp för att hålla ihop Kabebilarna:D

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Jag förstår att dina kunskaper är begränsade inom detta området när jag läser din frågeställning. Du kan söka på diverse sökmotorer för att finna mer information om teknisk tejp och chassietätningar. Vad BMW och MB använder i sina skarvar får stå för dem, men flera större fordon använder denna tejp för chassistätningar. här är ett exempel:Specialty Vehicle - 3M Industrial Specialty Vehicle Industry Solutions for Emergency Vehicle Bus Truck Semi-Trailer and more

På min bil som uppenbart är deluxe-utrustad har jag tre takluckor samt maströr till antenn. Dessa vill jag gärna ha på taket, således tackar jag tillverkaren för tilltaget att skarva dessa mot taket. Då bilen är några år så har sol, vind och vatten gjort sitt för att öka risken för vatteninträngningar på dessa punkter. Med en tätningstejp över dessa skarvar så vet man att de kommer att fungera många år till.

//Freddy

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jag förstår att dina kunskaper är begränsade inom detta området när jag läser din frågeställning. Du kan söka på diverse sökmotorer för att finna mer information om teknisk tejp och chassietätningar. Vad BMW och MB använder i sina skarvar får stå för dem, men flera större fordon använder denna tejp för chassistätningar. här är ett exempel:Specialty Vehicle - 3M Industrial Specialty Vehicle Industry Solutions for Emergency Vehicle Bus Truck Semi-Trailer and more
:mcride:
På min bil som uppenbart är deluxe-utrustad har jag tre takluckor samt maströr till antenn. Dessa vill jag gärna ha på taket, således tackar jag tillverkaren för tilltaget att skarva dessa mot taket. Då bilen är några år så har sol, vind och vatten gjort sitt för att öka risken för vatteninträngningar på dessa punkter. Med en tätningstejp över dessa skarvar så vet man att de kommer att fungera många år till.

//Freddy

Den sidan och den tejp du hänvisar till är ju som det står på flera ställen en bra reprationstejp. Har man inte större krav på sina grejor för flera hundra tusen än att man ska behöva tejpa med "Reprationstejp" för att vara säker. Undrar hur stor kunskapsnivån är där, men ack du behöver inte skämmas för du är inte ensam om att tro att man ska tejpa ihop sin husbil med 3M tejp.
//Tommy

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Tommy, Vad tycker du vi skall göra? Har själv tätat om alla skarvar på husbilen. Hur många meter som helst och allt måste tas bort mekaniskt. Det är ett enormt jobb otroligt tidsödande och skall man lämna in den för att täta om hela husbilen så måste det handla om 10 000 tals kronor. Butylens livslängd är ca 10 år. Så antigen byter man husbil eller tätar om den. Men med hjälp av tejpen så håller skarvarna några år till. Så för många handlar det om ekonomi. Känns lite löjligt att såga ner folk med ironi att "min husbil har inga takskarvar" Men är helt övertygad om att det finns en hel del skarvar på din bil.
Ha det

F

F.d. 58882

Guest

Tommy
Det är inte alla förunnat att röra sig i nybilssegmentet så att man kan åberopa garantin eller ha en bil "för flera hundra tusen". Vi som har äldre bilar fixar & donar själva eftersom dylika åtgärder som omtätningar, fuktreparationer mm kostar väldigt mycket pengar. För många sätter plånboken stopp. Om man som vanlig pensionär eller har inkomster som inte ligger i det övre skiktet & vill åka husbil så är en äldre bil som man åtgärdar själv ett vettigt alternativ. Detta med vilken bil som är bäst är högst individuellt. Alla bilägare tycker väl att dom har en bra bil annars skulle dom väl byta. Att använda en tätningstape för att stoppa ett läckage som man målar över eller försöker gömma efter bästa förmåga är för mej ett bra alternativ som jag skulle använda mig av om det var nödvändigt. För mej är HBK en klubb som samlar & förenar människor (oavsett ekonomisk situation) med husbilslivet som intresse.

Bennie

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Den sidan och den tejp du hänvisar till är ju som det står på flera ställen en bra reprationstejp. Har man inte större krav på sina grejor för flera hundra tusen än att man ska behöva tejpa med "Reprationstejp" för att vara säker. Undrar hur stor kunskapsnivån är där, men ack du behöver inte skämmas för du är inte ensam om att tro att man ska tejpa ihop sin husbil med 3M tejp.
//Tommy

Som ingenjör hjälper jag gärna de som är intresserad av fakta och om dagens teknik, som gör det möjligt att sköta sina bilar på ett ekonomiskt och smidigt sätt. Jag kan acceptera att vissa inte förstår att utvecklingen har gått frammåt. Men vad jag tror, hoppas eller spår i kaffesumpen hör knappast hemma här!

Man måste dock acceptera att man inte kan få alla att förstå. För annars kan man hålla på i evigheter med vissa problem. Således kan man sammanfatta det hela med: Debating on internet is like competing in the paralympics, even if you win you're still retarded

//Freddy

Toppen