F
F.d. 25111
Guest
Jag har läst någonstans att det skall finnas en tape som används på skarvarna på taket för att förhindra läckage, men hittar det inte igen.
Någon som vet.
Donna
Någon som vet.
Donna
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har läst någonstans att det skall finnas en tape som används på skarvarna på taket för att förhindra läckage, men hittar det inte igen.
Någon som vet.
Donna
Har läst detta om att tejpa skarvar på taket tidigare. Förklara för mig varför man tätar skarvar med tejp och varför är det skarvar på ett husbilstak? Jag har en Kabe TM 750 2012 men inte finns där några skarvar på taket. De skarvar som finns är ner en bit på väggarna (ca 10-15 cm) och bakgaveln är ett helt sjok ihop med taket (skarvfritt). Jag fattar inte riktigt att man har skarvar på ett tak och framförallt tätar det med tejp!!!! Förklara för mig som inte fattar!!
// Tommy
Lite billigare
Så du menar Dj Freddy att en biltillverkare typ Volvo eller BMW skulle kunna få för sig att vi skarvar plåtarna på taket för det blir billigare och så sätter vi tejp över så håller det i många år framåt. Jag tolkar det så av din info, men då har jag en liten fråga till. Hur många Volvo eller BMW tror du de skulle få sälja??
Det hade kanske varit på sin plats att intressera sig för hur andra HB är byggda, och kanske framfört lite konstruktiv kritik till tillverkarna så kanske taken blivit hela. Så har ju många av husvagnstillverkarna gjort bl.a Polar, Solifer, Cabby och Adria. Har själv varit ägare av en Polar och en Cabby med skarvade tak.
//Tommy![]()
Så du menar Dj Freddy att en biltillverkare typ Volvo eller BMW skulle kunna få för sig att vi skarvar plåtarna på taket för det blir billigare och så sätter vi tejp över så håller det i många år framåt. Jag tolkar det så av din info, men då har jag en liten fråga till. Hur många Volvo eller BMW tror du de skulle få sälja??
Det hade kanske varit på sin plats att intressera sig för hur andra HB är byggda, och kanske framfört lite konstruktiv kritik till tillverkarna så kanske taken blivit hela. Så har ju många av husvagnstillverkarna gjort bl.a Polar, Solifer, Cabby och Adria. Har själv varit ägare av en Polar och en Cabby med skarvade tak.
//Tommy![]()
Jag förstår att dina kunskaper är begränsade inom detta området när jag läser din frågeställning. Du kan söka på diverse sökmotorer för att finna mer information om teknisk tejp och chassietätningar. Vad BMW och MB använder i sina skarvar får stå för dem, men flera större fordon använder denna tejp för chassistätningar. här är ett exempel:Specialty Vehicle - 3M Industrial Specialty Vehicle Industry Solutions for Emergency Vehicle Bus Truck Semi-Trailer and more
På min bil som uppenbart är deluxe-utrustad har jag tre takluckor samt maströr till antenn. Dessa vill jag gärna ha på taket, således tackar jag tillverkaren för tilltaget att skarva dessa mot taket. Då bilen är några år så har sol, vind och vatten gjort sitt för att öka risken för vatteninträngningar på dessa punkter. Med en tätningstejp över dessa skarvar så vet man att de kommer att fungera många år till.
//Freddy
Den sidan och den tejp du hänvisar till är ju som det står på flera ställen en bra reprationstejp. Har man inte större krav på sina grejor för flera hundra tusen än att man ska behöva tejpa med "Reprationstejp" för att vara säker. Undrar hur stor kunskapsnivån är där, men ack du behöver inte skämmas för du är inte ensam om att tro att man ska tejpa ihop sin husbil med 3M tejp.
//Tommy