• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Täthetskontroll

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025
Sv: Täthetskontroll

Om du är medlem i Carthagoklubben så är prset 500:-
Anders.B

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Låter bra det visste inte jag fast jag är med i Carthagoklubben tror du det gäller -09 också?

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Vi gjorde vår kontroll i November 08 så det tror jag nog.Dom hittade,på vårt påpekande,en skarv i taket som fogades om.Dom passade också på att foga om en taklucka som tydligen inte var tillfylles.Man undrar hur dom vågar lämna 10 års täthetsgaranti med tanke på att dom redan eogat om två fönster tidigare.
Anders.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den årlige kontrollen avdekker svakhetene før det blir alvorligere skader.
Dette er grunnen til at det er et krav at en må kontrollere bilen en gang i året for at garantien skal gjelde.

Et av problemene produsentene har er at limet påføres manuellt, og det kan oppstå svake fuger. I løpet av noen år vil de fleste slike svake punkter bli avslørt og rettet opp. Bra det brukes isolasjon med lukkede celler slik at vannet ikke trenger langt inn i isolasjonen. Etter 10 år med kontroller og ettertetting burde bilen bli helt ok.

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Den årlige kontrollen avdekker svakhetene før det blir alvorligere skader.
Dette er grunnen til at det er et krav at en må kontrollere bilen en gang i året for at garantien skal gjelde.

Et av problemene produsentene har er at limet påføres manuellt, og det kan oppstå svake fuger. I løpet av noen år vil de fleste slike svake punkter bli avslørt og rettet opp. Bra det brukes isolasjon med lukkede celler slik at vannet ikke trenger langt inn i isolasjonen. Etter 10 år med kontroller og ettertetting burde bilen bli helt ok.
Jag vet att det är mycket viktigt att göra årlig kontroll men ville bara kolla lite vad det kostar

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

RolfH

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2025

Finns det någon som hänvisat till detta avtal?
Betalade 800 kr till Hymers åf. Fick inget protokoll, vederbörande gick in i bilen och luktade varefter han konstaterade att allt var ok. Tid max 5 min för hela besöket. Hymer kräver att bilen läcktestas av dom.

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Jo Carthago skall göra den .Men klart man skall ha ett protokoll och jag förväntar mig att dom gör lite mer en luktar dom bör väl ha en mätare men tror nog inte det är någon fukt på så pass ny bil men man är ju tvungen för Garantin skall gälla.

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Vi var hos Bengt och gjorde vår garantitest. Mycket trevligt bemötande och en som jag ansåg ordentlig genomgång av alla tänkbara svagheter där fukt kan tränga in. Fick även en del tips så att jag själv kan göra en koll med jämna mellanrum. Någon rabatt med anledning av att vi är medlemmmar i Carthagoklubben fick jag inte men kände heller inte till att de lämnade rabatt till medlemmar. Det är vår första Carthago och det var vårt första besök hos Bengt, vilket gav mersmak.
Anne-Louise och Jonny

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Hej A-L-Jonny låter bra att dom är seriösa vad fick ni betala? Förresten är ni med i Carthagoklubben?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Finns det någon som hänvisat till detta avtal?
Betalade 800 kr till Hymers åf. Fick inget protokoll, vederbörande gick in i bilen och luktade varefter han konstaterade att allt var ok. Tid max 5 min för hela besöket. Hymer kräver att bilen läcktestas av dom.
Jag har haft ett samtal med HYMER Ängelholm om att fuktkontrollen skall vara gratis under garantitiden och de säger de att den är men att de tar betalt för "underredsbehandlingen". De sprutar underredet med linolja från Biltema. Tycker själv att det är bra betalt får den den sprutningen. Men vad gör man? Det är bara att bita ihop. Erbjöd mig att spruta linoljan själv men det skulle äventyra garantin blev svaret.

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Betalade i dag 1500:- för täthetskollen hos Bengt i Örkeljunga berättade at jag va med i Carthagoklubben och att jag skulle vilja ha lite rabatt som dom andra fått som varit med i klubben, Nej vi som har importerat våra bilar vi får ingen rabatt fastän man är medlem i klubben låter lite konstigt 2009 med tanke på EU-medlemskapet. Är jag ensam om att diskrimineras??

F

F.d. 55276

Guest

Nej,betalade också 1500:-för våran importerade Chic-i44/MB.
Man straffas väl lite för man inte kör svensksålt!
Men annars verkar Bengt i Örkelljunga inte ha något imot importerade husbilar!

F

F.d. 7569

Guest

Låter konstigt för en novis. Det är väl personen - ägaren - som är med i klubben och det medlemsskapet som ger rabatten och inte bilen som är medlem - oberoende var den är inköpt, eller är jag helt ute och cyklar? Jag skulle nog protestera med viss emfas.

//Roger

Senast redigerad av en moderator:

atlantis

FD HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023

Jag har fått en bil fukttestad hos en stor Skånehandlare. Trots att garageluckorna var så fuktskadade att man kunde trycka in tummen och känna att isoleringen var i stort sett borta reagerade inte bilhandlarens fuktmätare! Det är med glädje jag förstått av era besök hos denna handlare att deras verkstadschef har insett att det är kunderna företaget lever av.
Med ovanstående menar jag att vi kunder borde ha mycket bättre information om vad handlarna egentligen gör och varför. Vilken fukthalt är godkänd av tillverkaren? Får vi någon gång reda på vad resp tillverkare anser vara tolerabelt? Aldrig så vitt jag vet. Det finns flera stycken intresseorganisationer för ägare av campingfordon men så vitt jag vet finns det inte någon som kan lämna information i denna för kunderna så viktiga fråga eller hjälpa om diskussioner uppstår mellan säljare och köpare. Det här med linolja från Biltema verkar vara enbart för att motivera saftig betalning för ingenting. Linolja är ju till för att rostskydda metall men duger ju förstås också att måla med. Men det är väl inte det Hymer gör?
Varför kan inte kunderna köpa samma sorts fuktmätare som handlaren använder? Om man kan, var köper man i så fall en dylik.

RolfH

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2025

Vi gjorde vår test i Göteborg hos Hymers åf. Testen gjordes på p-platsen, ingen besiktning under bilen ej heller någon undre behandlig utföres. Stod 50 meter från bilen och bevakade arbetet eftersom jag fått info om hur det går till hos denna åf .

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej

Tar Bengt i Örkeljunga över garanti ansvaret på fuktgarantin om ni betalar 1500:- för importbilen eller tar dom bara ett överpris??

Importerar man en Frankia så vägrar nämligen Forsbergs både att göra kontrollen och att ta någon fuktgaranti!!

Toppen