• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täthetskontroll

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Vad är det som gör att köparen ska betala för täthetskontroll - som igentligen borde vara tillverkarens skylldighet för att försäkra sig om att ingen händer under garentitiden. Mycket märkligt - tycker att vi konsumenter borde motsäga oss detta. Att som ägare själva bekosta täthetskontroll efter garentitiden känns som en försäkran för att inte råka ut för några fuktskador som kan kosta en dyra reperationer. Vad tycker ni att vi ska göra? Kom med förslag. Konsumentköplagen garenterar 3 år mot tillverkningsfel.
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Hej
Vissa handlare gör fukttest gratis ? när man har köpt bil hos dom ex hos Josefsson i Landvetter.
Bengt
 

toscana

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
930
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Code:
Var i kontakt med Husvagnsexpo i Bromölla angående fukttest av vår Dethleffs.
Priset beror på om den är svensksåld eller importerad!!
Svensk kostar 1500kr.
Importerad 4000kr :msn_angry:

Ja har en importerad dethleffs med alla garantier och codat i frittsla ville ha 4500 för fukttesten ???? det är väl ändå dethleffs som får stå för kostnaden vid läkage ?
Dessutom skulle jag få betala själv de garantijobb som fanns och skicka räkningen till dethleffs.
De fel som varit på bilen har cms group som är återförsäljare bla för ford fixat utan något gnäll :) återförsäljaren för bilen tar sitt ansvar fast inte bilen är svensksåld, men inte återförsäljaren för bodelen :mad:
Jag har skrivit till dethleffs i tyskland och bett om en förklaring, vi får se om jag får något svar.
Hej/Conny
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Täthetskontroll

Hej,

Har hittat bifogat avtal, som bland annat tar upp kostnader för täthetskontroller. Värt att studera.

Mvh Owe
 

Bilagor

  • avtalstvillkor_husvagn_garanti.pdf
    219,6 KB · Visningar: 157
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Täthetskontroll

Hej Kalle,

Missade att du redan lagt in detta avtal i tråden. Ber om överseende med detta.

MVH Owe
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Täthetskontroll

Code:
Ja har en importerad dethleffs med alla garantier och codat i frittsla ville ha 4500 för fukttesten ???? det är väl ändå dethleffs som får stå för kostnaden vid läkage ?
Dessutom skulle jag få betala själv de garantijobb som fanns och skicka räkningen till dethleffs.
De fel som varit på bilen har cms group som är återförsäljare bla för ford fixat utan något gnäll :) återförsäljaren för bilen tar sitt ansvar fast inte bilen är svensksåld, men inte återförsäljaren för bodelen :mad:
Jag har skrivit till dethleffs i tyskland och bett om en förklaring, vi får se om jag får något svar.
Hej/Conny
Hejsan.
Nu har jag fått ett svar från dethleffs.
Ett mycket trevligt mail där de tycker att 4500 kronor för fukt testen
är väldigt mycket ca pris Tyskland mellan 600- 700 kronor
Men! de kan inte påverka vad återförsäljarna tar ut för pris för testerna.
Nu har jag svarat att jag gjort en fukt test på en auktoriserad firma och
betalat 600 kronor och förutsätter att garantin gäller för inte skall jag väl betala 22500 kronor under 5 år för garantin, då kan den ju nästan kvitta!!.

Jag återkommer när jag fått svar om min garanti gäller med den fukt test jag gjort .

Ha en underbar dag/Conny
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Täthetskontroll

Hej

Jag undrar - precis som Haren - om man måste göra fukttesten hos den man handlade bilen av, eller åtminstone, någon återförsäljare av samma märke?

Vi köpte bilen för ett år sedan av Weidars, och han har ju gått i konkurs.
Det tragiska i det hela, är att vi hade en muntlig överenskommelse med honom om att vi fick lämna in bilen till gratis fukttest nu i vår, efter att vi tagit ut bilen, eftersom det av olika anledningar inte hanns med förra hösten.

Övriga McLouis-förhandlare har sina försäljningsställen ganska långt ifrån oss. Det skulle vara mycket enklare om man kunde lämna till närmaste husbilsförsäljare som ligger i Kalmar. Annars måste man ta ledigt en hel dag för detta, och då känns ändå priset som det minsta problemet.

MVH
Karianne
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Täthetskontroll

Hej Karianne, vi har också en Mc-Louis som skall fukttestas nu i vår. Har varit i kontakt med Svedala och dom fodrar att dom skall utföra testet, därför skall vi inte betala för detta enligt tidigare nämda avtal. Mvh. Olle.
 

Kennet & Catti

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
1552
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Hej !
På min förra husbil Dethleffs som jag köpte av Bilomobil i Sundsvall tar 1500:- för fukt test . Nu har jag bytt till Rapido hos PR husbilar i Sollebrunn och där är det GRATIS fukt test hos dom. De ville ha återkommande kunde sa Fredrik till mig. Låter vettigt av dom.
Mvh
Kennet
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Täthetskontroll

Be att få låna mätapparterna. Dels den med "piggar" som man sticker in i underlaget, dels den som mäter mellan två gummiplattor kan mäta genom aluminium t.ex. (obs - den ger utslag för rör, metallreglar och elledningar i underlaget). Kolla runt själv på alla utsatta ställen - under toa/dusch, runt fönster, skarvar mm. Om du gör jobbet själv borde priset för apparatlånet bli humant.

Om man behöver ett intyg för bibehållande av täthetsgaranti får man väl bita i det sura äpplet och betala.
 

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Hade en Lmc förut och den var importerad och gjorde fukt testen på lmc i fritsla 500:-. Men innan det kolla jag på en annan LMC återförsäljare i eskilstuna och han skulle ha 2500:- bara för att den inte var köpt hos honom.Efteråt fundera jag länge på vad han menade igenligen,det måste vell ha varit för den var importerad annars blir det ju jobbigt för alla som inte handlat LMC just av honom,(han har just börjat med lmc husbilar)men jag åkte aldrig dit igen.sussi
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Hej

Jag har en Frankia som jag själv har importerat från Tyskland och med den är det ännu värre för generalagenten vägrar totalt att göra någon fuktest oavsett vad du betalar.

Så mitt tips till er som skall betala hutlösa priser ta detta tillsammans med en mini semester till norra Tyskland avtala tid där med en handlare så göra han testen för ca 600-700 kr och kunskapen och servicen är mycket bättre där. Slut summan blir kanske densamma men man får lite semester och man kan fylla på förråden med lite drickbart.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Täthetskontroll

Röris, jag gör som du, åker till norra Tyskland. Upplever precis som du säger, att kunskapen där också är betydligt högre, så har man andra småfel, så fixar de lätt till det också.

Märkligt att inte svenska handlare har begripit att intäkter från service av bilar som kanske lever 10 - 15 år, blir totalt sett mycket högre än bara från en nybilsförsäljning.
De borde ju därför välkomna även importerade bilar med samma priser och då samtidigt få ökade vinster.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Presis som vi gjør. Reiser innom på forhånd avtalt sjekk og service i nord tyskland. Behagelig service, priser og fagkunnskap og vi kjøper samtidig utstyr og rekvisita for vår bobil samtidig til betydlig lavere priser enn her i norge. Vi tar det oftest i forbindelse med sommerferien på vei sydover :)

Og lekteren i puttgarden er jo også en lønnsom affære på samme reise :)
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Täthetskontroll

Hej

McLouis:
Vi har varit i kontakt med dom. Dom ville ha 800kr för testet. Dessutom fick vi en utskällning för att vi inte utfört testet inom tiden som vi skulle. Det känns inte roligt att åka en en hel dag till en förhandlare som inte ens är trevlig.
Någon annan som har erfarenhet av CBI????

MVH
Karianne
 
Toppen