• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täthetskontroll

F

F.d. 6576

Guest
Hej Alla
Jag undrar om det är olika pris på täthetskontrollen för olika fabrikat. Jag tänker på den som skall göras för att garantin skall gälla. I vår garantibok står 500,00 självkostnadspris men handlaren vill ha betydligt mera. Så vad har Ni betalat?
// Ola
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Täthetskontroll

Hej Ola!
Vi har bara gjort första kontrollen än, men den kostade 0:-.:D

Vet inte om man börjar ta betalt efter att garantitiden gått ut:confused: :wideeyed:.

Skall kolla upp det.

/Thomas
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Hej!
Har en Knaus som är täthetskontrollerad 2 ggr. Har båda gångerna betalat 500:- som det står i garantipappren.

/essge
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Täthetskontroll

Hej.
Jag var på Husbilslandet i Lördags och gjorde fukttest på våran Knaus SunTi -05 kostade 0:-.:)
Arne HBK13.
 

sonyLT

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Jag har gjort första kontrollen . Den kostade 0:-
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Täthetskontroll

också noll kronor
:)
lite elakt att ta betalt för en besiktning, för att garantin skall gälla.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Täthetskontroll

Rättsläget tycks vara följande enligt en överenskommelse mellan konsumentverket och HRF.
  • om det står i garantihandlingarna att säljaren skall stå för garantibesiktningen skall denna vara gratis
  • om det står att kompetent företag/person skall göra besiktningen kan säljaren ta betalt
Nu har jag hittat var jag läste detta.
I Nr 9 Septembernummret 2008 av Husvagn&Camping sidan 22.
 
Senast ändrad:

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Täthetskontroll

Vi har just varit i Tumbo och "fått" vår Dethleffs behandlad för första gången (= 1 års kontroll)
Det kostade 1500:- !


Hälsn
Lasse W ( som just nu tycker att näsan är lite i vägen)
 
F

F.d. 9803

Guest
Sv: Täthetskontroll

Jag köpte min Elnagh 2005 och har fukttestat den 2 gånger än så länge, blir dags nu i november igen. Det har varit gratis båda gångerna och ska tydligen vara gratis under garantitiden (5år)

/Anders
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Hej, har just varit till Tumbo och fått bilen fukttestad. Hade ett trevligt samtal med Lasse W med partner. Även jag fick punga ut med 1500:- för kontrollen av en Dethleffs.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Täthetskontroll

Vi gjorde först en test som var gratis på vår Mc Louis, testen gjordes på Dungens. I oktober förra året gjorde vi sedan årstesten som då kostade 1120 kr. Dels täthetstest på bodelen och sedan kontroll av gasolledningar. Denna gasoltest skulle enligt Dungens vara obligatorisk. Nu har jag på grund av resor i oktober kontaktat Autohallen i Hol och då kostar täthetskontrollen av bodelen 500 kr och om man vill att dom gör test på gasolledningar så kostar det också 500 kr. Jag tycker man kan göra båda fram till dess man börjar besikta bilen för då gör ju bilprovningen denna test av gsaolledningar.
 
F

F.d. 6576

Guest
Sv: Täthetskontroll

Det är inte lätt att veta vad som gäller då importören för Knaus lämnar olika uppgifter till sina återförsäljare. Det verkar som att prissättningen är helt fri för fukttesten under garantitiden.
Som du skriver Mycket konstigt....
Tack till Er alla som svarat och fortsätt gärna komma med synpunkter mm.
// Ola
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Hej

Detta med fukttest är tydligen något man skall få handlaren till att skriva in i köpekontraktet att det skall vara gratis under den garanti tid som gäller. Detta borde inte vara några problem för honom då det inte tar någon större tid och det är ju återförsäljaren som i de flesta fall får betalt för att reparera fuktskador av tillverkaren.
 
F

F.d. 6530

Guest
Sv: Täthetskontroll

Röris du har helt rätt, alla som tänker att ev. köpa ny Husbil, se till att det blir inskrivet i köpekontraktet, det är en så liten kostnad för säljarna att det lätt följer med med tanke på en affär på flera hundra tusen för husbilen. Nilsman
 

Haren

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
KARLSTAD
HBK-Nr
1747
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Hej !
Skall täthetskontrollen göras hos en auktoriserad återförsäljare under garantitiden eller kan man
göra den hos vilken återförsäljare som helst utan märkes tillhörighet ?
/Haren.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Täthetskontroll

Hej Peking m fl,

Förstår att du är upprörd över att fått betala 1500:- hos Tumbo för att uppfylla Hobby 5-års garanti på täthet.

I garantihandlingarna för vår husbil 2008 står att husbilen skall lämnas till auktoriserad Hobby-märkesåterförsäljare en gång om året för översyn senast två månader efter utgången tid dvs 14 månader efter leveransdatumet. Översynen utförs mot en debetering på EUR 60. Detta diskuterades vid köpet med försäljaren, som därvid meddelade oss muntligt att den första översynen skulle vara utan kostnad för oss.

Vi delgavs även i ett dokument att det även finns en femårig täthetsförsäkring (tilläggsförsäkring) för husvagnar, som man starkt rekommenderade och som var kostnadspliktig för köparen vid inspektioner. Någon sådan försäkring var ju inte aktuell för oss och tecknades ej heller, då vi ju köpt en husbil.

Skall bli intressant att se vad som händer sommaren 2009, då den första översynen skall göras enligt garantin.

Vi kan även konstatera, att någon överlämningsinspektion på husbilen enligt garatihandlingen ej gjorts. Vid denna skall täthet och tillstånd kontrollers och uppmätas.

Garantihandlingarna fanns inte tillgängliga vid köpet, utan skickades en vecka senare från generalagenten.

MVH Mona-Lisa och Owe
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Var i kontakt med Husvagnsexpo i Bromölla angående fukttest av vår Dethleffs.
Priset beror på om den är svensksåld eller importerad!!
Svensk kostar 1500kr.
Importerad 4000kr :msn_angry:

Varför??? De måste tro att en tolk måste hyras in:confused:.

Men jag kan upplysa om att jag förstår vår tysksålda husbil lika bra som vår svensksålda personbil:p så tolk behöver ej närvara vid testen. Skulle något mot förmodan vara svårtolkat ställer jag upp med tolkhjälpen utan kostnad:mcride:.

Är det fler som råkat ut för den skillnaden när ni bokat er fukttest?
 
Toppen