• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Täthetskontroll

F

F.d. 13007

Guest
Sv: Täthetskontroll

Hej gubben det är klart att en fuktmätate för 200:- är bättre än ingen alls.
men ceterade mig fel jag skrev ytan inte på ytan .BILLIGA mäter oftas när det har gått för långt med skadan..om du har en skada som börjar typ i taket och det rinner ju alltid neråt så blir det fukt nere oxå eller hur,då börjar fukten där nere inne i väggen, och inte alltid utifrån. då talar inte en billig varare om fukten förens det har gått lite för länge..jag har 2 fuktvarnar en för 250:- och en för 4500:- så jag vet vilken som är bäst men som sakt bättre med en billig än ingen alls. en annan sak är att man måste veta hur husbilen är uppbyggd med kabeldragningen för kablar ger oxå utslag på mätaren något som man måste tänka på!Men vi får hoppas att vi slipper fuktskador på våra husbilar MVH,:wink: AG

atlantis

FD HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023

Det här med fukt i husbilen är ett elände. Har bilen isolering som består av s.k. öppna celler och trästomme är det ytterst viktigt att kunna kolla fukthalten. Min första bil hade fukt i den ena bagagedörren som var så uppenbar att man lätt kunde trycka in isoleringen flera mm. Den fukten kunde inte bilhandlaren mäta med sin fuktmätare! Bilhandlaren kan knappast ha intresse av att upptäcka fukt i bilen. Jag tycker det är lika osäkert att lita på handlaren som att ha getabocken till trädgårdsmästare. Bilhandlaren har ju tillgång till mätare, varför kan inte kunderna också köpa sådana? Och kan man, så var köper man sådana? Ingen som vet? Jag försökte i Tyskland i en campingaffär men det var ingen fråga som väckte intresse och priset jag fick var högt, ca 5.ooo kr. Säljaren tyckte att det bilägarna inte skulle ägna sig åt fuktmåtningar.
Mvh
Atlantis

F

F.d. 9803

Guest

Hej

Är helt ny på Husbilsklubben så jag måste ju pröva att göra ett inlägg och då passade detta ämne utmärkt. Har nämligen hämtat min husbil på verkstan idag på förmiddagen. Dom har fixat varmvattenberedaren som småkrånglade, det gick som tur var på garantin. Dessutom så fukttestade dom bilen och glädjande nog så visade det sej att det var gratis!!!.
Har haft min Elnagh Marlin 66:a i två år nu och trodde att det bara var första års testen som var gratis men, dom bjuder på gratis fukttest i 5 år. Får väl köpa disel för pengarna istället.

/Anders

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Hej!

Har nu varit på Dungens husbil och gjort den årliga kontrollen. För Mc Louis gäller att man testar fukt samt bättrar på alla känsliga ställen med tätmassa, man testar också gasolanläggningens täthet. Enligt bilens serviceprogram ska detta göras för att garantier ska gälla och rapport skickas till fabriken i Italien. Detta kostade 1120 kr. Om jag jämför med Husvagnshusets tester i Vimmerby så är kostnaden jämförbar när man gör båda dessa tester.
För McLouis gäller att man endast kan göra testerna hos någon av de fyra säljare som finns i Sverige, inte hos någon oberoende.

Batteriladdaren i bodelen fungerade inte vilket konstaterades, varför den byttes och den nya gör sitt jobb.

Curt.

Senast ändrad:
Toppen