• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täthetskontroll

F

F.d. 29756

Guest
Jag äger en Dethleffs 5581 alkov årsmodell 2004 sedan ett år tillbaka. Den hade gått 1850 mil i Tyskland. Detta är min första ägda husbil. Den finns presenterad under husbilslistan och har 6 års täthetsgaranti.En täthetskontroll skall utföras varje år och dokumenteras för att täthetsgarantin ska gälla. De första två kontrollerna är gjorda och dokumenterade i serviceboken och en tredje kontroll ska utföras i maj detta år av auktoriserad återförsäljare om jag förstått saken rätt.Bilen står i kallt garage under denna vinter.

Frågor: Är det nödvändigt att göra alla de årliga kontrollen av nyare husbilar med 6 års täthetsgaranti?
Kan en någorlunda bildbar "kvartssame" från taigan göra kontrollen själv med hjälp av någon i marknaden förekommande fuktmätare.
Är det aldrig fuktproblem med nyare husbilar?

Jag och min goa hustru är rädda om bilen och vi uppskattar mycket denna husbilsklubb.

Har någon som orkat läsa ovanstående råd och erfarenheter att ge?

Palle:confused:
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: Täthetskontroll

Hej Palle med fru

Vi har själv en husbil av 04 modell, Och vi fukttestar den varje år av firman vi köpte den av, Vad jag har förstått så kan man ju utföra testet själv , men vem ska ta ansvaret om det ett år visar sig att det kommit in lite fukt.
Har jag fattat det rätt så om man fuktestar husbilen på firman som man köpt den och det visar sig att det skulle finnas fukt , så får väl firman stå för åtgärdande eller har jag fel,,,,

stig
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Täthetskontroll

Hej Palle !

Du måste göra täthets kontrollen varje år på en Auktoriserad verkstad som ditt husbilsmärke har godkänt, om din
garanti skall gälla dina 6 år, du får en märke och stämpel i garantiboken du fått
på bodelen, detta är en försäkring du betalar för varje gång , jag betalar
runt tusen kronor vid varje kontroll, det tycker jag är värt om det skulle vara något fel , har själv en Detthleff 03, som jag gjort test på 3 gånger.
Lycka till.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Täthetskontroll

Det är väl som med rostgarantin, finner man vid kontrollen en antydan till fukt eller rost så måste ägaren själv betala jobbet att för att förhindra att det sprider sig.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Täthetskontroll

Det klart du ska göra täthetsprovet.
Om du kommer att åka till t.ex. Tyskland så kolla var det finns återförsäljare och gör testen där.
Vi har alltid gjort våran test på vår -03a i Tyskland till ett pris mellan 300/500kr utan tidsbokning. Fast vi har också köpt bilen på den firman ny.
Det kan också vara så att testen ingår i köpet. Kolla det med en svensk återförsäljare. Så är det på Rapido.

Mvh Håkan J
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Täthetskontroll

Det är väl som med rostgarantin, finner man vid kontrollen en antydan till fukt eller rost så måste ägaren själv betala jobbet.


Gunnar , läs mitt inlägg en gång till , det är en försäkring man betalar för,
om det då upptäcks något fel vid täthetskontrollen, så står ditt husbils märke
för kostnaden, du har ju även fått ett märke med signatur i din Garantibok,
man använder ochså vid varje kontroll, en täthets massa på sprayburk,
som man sprayar på alla skarvar under bodelen.
Hoppas att jag nu har gjort mig förstådd.
:yes:
Mvh.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Täthetskontroll

Vi har en Burstner 821 , 04 a och det kostar inget att fukt testa det ingår i garantin.

Claes /Mia
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Täthetskontroll

Försök till kontenta:
Dethleffs ger 6 års täthetsgaranti under förutsättning att man följer gällande regler om täthetskontroller årligen under de 6 åren. Det får mig att ana att husbilen är byggd med hög kvalitet inom detta område. Om inte så är fallet så tar tillverkare och återförsäljare en stor risk även om tk. är gjorda. Förutom detaljkontroll av bodelen ska en vätska sprayas på undersidan och detta förefaller enkelt att göra själv. Dethleffs återförsäljare tittar förvånat på mig då jag frågar om fukt i en nyare Dethleffs. Detta verkar vara ett okänt begrepp!? Dessutom borde frågan synas under markisen i vår husbilsklubb?
Men.....
Jag skulle ändå inte råda ägare av en nyare Dethleffs att hoppa över täthetskontrollerna.En nyare husbil representerar ett betydande kapital som finns anledning att säkra så mycket som går. Dessutom är det ju fråga om funktion och komfort.
Jag känner speciell sympati med de tankar som framkommit i svaren på min fråga, att man kan se tk. som en föreskriven garantiåtgärd och betrakta kostnaden som en försäkringspremie. Denna hållning har tilltalande marginaler och känns trygg.
Jag har nu beställt en täthetskontroll hos Dethleffs auktoriserade försäljare i vår stad.

Under maj månad lossar vi handbromsen och begår jungfrufärd söderut mot Europa. Vi kommer att känna oss både nyfikna och täthetskontrollerade. Min hustru avgår som navigator efter 49 års tjänstgöring medan en ny tar plats i en liten låda och dirigerar oss med stadig röst. Färden går på inlandsvägen via Sorsele som har världens bästa pannbiff- genom getostbältet mot Östersund, en sladd genom målgången i Mora - en högersväng runt Vänerns östra strand med stopp hos Svensson i Linköping, sen färja Gbg-Fredrikshamn sen med pölse genom Danmark och sen ligger resten av Europa för våra fötter. Kan det vara bättre?

Tack alla för goda råd och hoppas att jag inte har tjorvat till det för någon!


Palle med rara frun!:)
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Täthetskontroll

Svarar bara på den sista meningen"kan det vara bättre"?
Nej,det tror jag inte och förhoppningsviss så har Ni underbart i Europa.Jag själv åker också i samma veva fast annan väg.Över Själand och StoraBält.Iofs så får jag se hur är det att åka Varberg-Grennå(billigt eller dyrt)
Mvh/Zlatko:yes:
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Täthetskontroll

Det är en dålig ide att låta bli fukttesterna, det kan bli dyrt. Och bara för att det är ett märke som anses stå för kvalite är det ingen garanti.

Hade tidigare en Frankia av 2003 års modell och den fick fukt i nedre delen av bakgaveln alleredan efter 2 år men nästa ägare fick det åtgärdat kostnadsfritt på garantin eftersom de årliga testerna var utförda och stämplade i boken.

Har nu en Travelmaster och där är testerna gratis under garantiperioden.

Skipper
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Täthetskontroll

Hej! Fralle vet du vad det är för sk. Täthetsmassa som man sprutar på skarvarna under bodelen som du skriver om , har aldrig hört talats om sådant ? Kan det vara typ Tectyl / Dinitrol som är ett rostskydds medel eller ? Min årliga fukttest kostar en femhundring att göra å få en stämpel i boken !
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Täthetskontroll

Hej Gubben ! Skall kolla upp det på måndag , så återkommer jag sedan.
Mvh.
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Täthetskontroll

Hej Gubben!

Jag vill inte föregripa Fralles svar men eftersom jag startat frågan om täthetskontroller så vill jag meddela att det vid täthetskontroll 2 blev kvarlämnad en halvtömd sprayflaska i våran husbil. Det handlar om Dethleffs eget täthetsmedel som skall sprayas på bodelens undersida årligen under de 6 år garantin för täthet gäller. Det är en svart vätska som luktar vulkmassa och är lämplig för behandling av fibermaterial och det står 42.95 E på prislappen.

Jag betvivlar inte att den kunnige kan klara tk. själv men för oss övriga så lever man nog ett lungnare liv om auktoriserad verkstad får sköta tk. under garantitiden. Vi får betala en dryg tusenlapp i vårat fall. Våran uppskattade sonhustru brukar säga att man ska inte vara "dumsnål".

Bästa hälsningar Palle med rara frun :)
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Täthetskontroll

Hej Gubben ! Skall kolla upp det på måndag , så återkommer jag sedan.
Mvh

Svar.

Det är ett tätnings medel som man kan likna med Tektyl, men den är lätt flytande , så att den kryper in i alla skarvar på underdelen på bodelen du ser det
väldigt bra om du tittar under , sedan du har fått täthets kontrollen utfört, det är en Sprayflaska som Dethleff köper in och sätter sin ettikett på.
Den heter helt enkelt Täthets spray.

Mvh. Fralle. :yes:
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Täthetskontroll

Palle å Fralle ! Självklart skall man låta göra den årliga fuktkontrollen av en aukt. verkstad ! Annars gäller ju inte garantin ! Men det är inte helt fel att köpa sig en egen mätare som säljs för mellan 200:- å uppåt ,å kolla lite då å då på utsatta ställen kanske piper/låter/indikerar mätaren så kan man ju påpeka sin iaktagelse till behörig besiktningsman, var skall man då kolla efter fukt ? Om man inte kan räkna ut det själv så bör man ju få vara med å titta när proffsen gör jobbet å memorera mätpunkterna . Det kan man ha en stor ekonomisk nytta av när garanti tiden har förfallit , ( Om man inte byter till nytt efter garantiden ) å man kanske vill göra kollen själv . Men detta berör ju givetvis inte husbilsägare med stor plånbok, eller om man prioriterar husbils livet till max å vill ha en sk. Garanti fukttest från en aukt. verkst. ( Kollar själv ibland mellan de årliga testerna för det är ju inte varje dag som man ligger ute med husbilen som är lämpat för sol/bad/utflykter å då kan kanske det kan vara bra med en annan aktivitet) Ha det bra kompisar !:twitcy:För fukt skador i bilen å kamrems brott är nog det värsta vi kan råka ut för vi husbils ägare , va det gäller bilägandet!
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Täthetskontroll

Gubben!

Du hade ett klokt förslag angående fuktmätare!
Vi kommer att köpa oss en sådan mätare.


Bästa hälsningar till Dig och alla medlemmar i denna fina klubb.

Palle med rara frun!:)
 
F

F.d. 13007

Guest
Sv: Täthetskontroll

:DHej ) vill bara säga att köp ingen billig fuktvarnare,dom mäter bara ytan .inget att ha.en godkänd fuktvarnare kostar 3000:- å uppåt. ha en go tur) AG
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Täthetskontroll

Bästa Jamboree!

En användbar fuktmätare kostar 3000:- och uppåt. Ja, då blir det till att "slakta renar"
för hellre respektabel "bottle of vine" än en värdelös mätare för 200:-!

I nuläget så bordlägger jag nog frågan om fuktmätare till 6-årsgarantin är slut om ingen annan sitter inne med ytterligare kunskap?
Rent instinktivt tror jag att Jamboree är inne på ett bra spår men min plånbok hoppas på "Gubbens" tankar.


Palle med rara frun. Love till alla:)
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Täthetskontroll

Jag har en fuktmätare - velleman, dvm123 - som har gett samma resultat som en proffsmätare. Det är mycket troligt att den endast mäter det yttersta skiktet, vilket kan betyda att om fukten startar i det innersta skiktet (från insidan sett) så ger min mätare utslag endast när fukten har trängt fram till det yttersta skiktet (tapeten).
Än så länge har jag haft hjälp av mätaren och upptäckt fukt som proffsen missat (glömt?).
Detta var lekmannens tankar.
Hälsningar farbror Claes.
 

Gubben

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Sv: Täthetskontroll

Farbror Claes inlägg stämmer exakt med mina erfarenheter ! Köpte en mätare med 2 kontakt stift för runt en två hundring från Husvagns- Svensson för ett antal år sedan, har använt den å kollat på både huset, tidigare husvagn å nu husbilen . Hittade 2 st. ställen där hon pep oroväckande under en fönster list , samt bak i garagedelen , tveksamt om proffsen hade hittat fuktställena när man far över bilen på en kvart , påpekade iaktagelserna! Åtgärdes utan kostnad . Nämnas kan att bilen var knappt 2 år gammal. Jamboree skriver. Citat mäter endast på ytan ? Stiften kan tryckas in ngr. mm. å mäta från ytan å vad jag förstår kommer väl fukten FRÅN YTAN å ner i virket , är det fukt på ytan så kanske det har vandrat längre in typ runt fönster/takluckor så jag tror nog att en billig mätare kan nog hjälpa till att förhindra större skador med det är det inte sagt att en mätare för 3000:- inte är bättre ! :cool:
 
Toppen