• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Täckta ventilationsgaller under körning?

Smokey Hooker

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
39592
Medlemskap
2025
Under körning har vi mycket störande vägljud som tar sig in genom kylskåpets ventilationsgaller. När vi kör går kylskåpet på 12V och ska enligt funktionsbeskrivningen gå på lägre effekt och endast bibehålla temperaturen i skåpet. Nu till frågan, kan jag köra med övertäckta ventilationsgaller under färd?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Nej, det har jag aldrig hört talas om.
Vem vill springa ur och in och juxa med galler?
Vägljud får du leva med och stör ljudet från gallren så är du lyckligt lottad.
Vad du kan göra är att ljudisolera skölden mellan bil och kylskåp. Det kanske hjälper lite.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Under körning har vi mycket störande vägljud som tar sig in genom kylskåpets ventilationsgaller. När vi kör går kylskåpet på 12V och ska enligt funktionsbeskrivningen gå på lägre effekt och endast bibehålla temperaturen i skåpet. Nu till frågan, kan jag köra med övertäckta ventilationsgaller under färd?
Vilken bil handlar detta om? Normalt finns det ju ingen öppning mellan kylskåpets baksida där gallren är och bilens innerutrymmen?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Vilken bil handlar detta om? Normalt finns det ju ingen öppning mellan kylskåpets baksida där gallren är och bilens innerutrymmen?
I äldre fritidsfordon installerades kylskåpen på helt andra sätt än idag.

Jag skulle kunna beskriva många underliga installationer jag sett genom åren, men det skulle ta för mycket tid och utrymme – och dessutom förmodligen intressera endast några få medlemmar.

Pålle

Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Ja, så här blir det ibland, att man inte får svar på sin fråga. Jag kanske var lite luddig i min fråga, men tack i alla fall.
Kylskåpet kommer fungera dåligt eller inte alls om du blockerar gallren.
Kondensorn bakom kylskåpet behöver kylas av oavsett vilken energikälla man kör på.
Även 12V genererar värme som behöver tas bort.
Testa att ljudisolera som nämns i inlägg 2. Det kanske räcker med att ljudisolera ovanför bakre hjulhuset. Det kan vara ljudet från däcket som låter mest.

Smokey Hooker

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
39592
Medlemskap
2025
Kylskåpet kommer fungera dåligt eller inte alls om du blockerar gallren.
Kondensorn bakom kylskåpet behöver kylas av oavsett vilken energikälla man kör på.
Även 12V genererar värme som behöver tas bort.
Testa att ljudisolera som nämns i inlägg 2. Det kanske räcker med att ljudisolera ovanför bakre hjulhuset. Det kan vara ljudet från däcket som låter mest.
Tack, ska prova det!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, så här blir det ibland, att man inte får svar på sin fråga. Jag kanske var lite luddig i min fråga, men tack i alla fall.
Hejsan, nja men din bil ligger troligen i det lite nyare tänket om installation av kylskåp.
På äldre bilar, var nu gränsen går, så fanns det ju ventilation med galler ut som alltid, men ofta så fanns det t.o.m. ett galler i uppkant på bänken med ventilation in till bodelen och inte minst så fanns det ett flera cm. högt utrymme under kylskåpet som också gjorde att baksidan var öppen till bodelen.
De öppningarna släppte ju också in oljud till bodelen. Men på nyare bilar, var nu gränsen går, så är utrymmet bakom kylskåpet helt avskilt från bodelen just för om det skulle läcka gasol bakom skåpet av någon anledning så skall den gasolen (som är tyngre än luft) inte kunna "rinna" in i bodelen utan endast "rinna" ut genom ett hål i golvet som ofta då finns på baksidan i det slutna utrymmet.

Eftersom det troligen är täppt från baksidan på ditt kylskåp, så är det mycket möjligt att det mesta ljudet som försvinner med att täcka hela köksbänken skulle dämpas betydligt med bra isolering av hjulhuset invändigt som nämns, som du troligen ev. har där någonstans helt under bänken, eller kanske t.o.m. helt eller delvis just bakom kylskåpet?? Men det är inte så vanligt längre för det stjäl mycket utrymme inne i kylskåpet, som då blir special för placering vid hjulhus.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen