• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Synpunkter/frågor om vårt nya Forum 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sorry, men det här vita är efter en dryg vecka fortfarande grymt jobbigt, både på dator och mobil. Finns det ingen möjlighet att ha olika användarval?
@LasseG: Nej, ingen möjlighet att styra layouten via användarval finns tillgängliga i xF, inte på det sätt vi kunnat använda.
Men, vi har fått en del önskemål med samma innebörd som ditt. Även ditt registreras nu :)
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Vad är det för skillnad på Senaste inlägg under rubrik Hem, respektive Nya inlägg inder rubriken Forum?
När jag är nyinloggad och klickar på Forum så kommer det bara upp Sök i forum. Jag klickar på denna och sedan igen på Forum då kommer underrubrikerna upp?
Undrar Lennart
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Vad är det för skillnad på Senaste inlägg under rubrik Hem, respektive Nya inlägg inder rubriken Forum?
När jag är nyinloggad och klickar på Forum så kommer det bara upp Sök i forum. Jag klickar på denna och sedan igen på Forum då kommer underrubrikerna upp?
Undrar Lennart
Hoppas jag själv fattat det rätt ;);
Senaste inlägg på Hemsidan (liksom Forumsidan) är de senaste inläggen oavsett om du läst dem eller inte.
Nya inlägg är de senaste nya inläggen, dvs "som du ännu inte läst". :)
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Utöver layoutändringar så tror jag att en del av att man inte känner sig riktigt hemma är att saker bytt namn samtidigt. Ibland inte heller riktigt logiskt. "Olästa inlägg" är tydligare än "Nya inlägg", "Skicka svar" tydligare än "Svara", "PM" tydligare än "Diskussioner" etc...
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Utöver layoutändringar så tror jag att en del av att man inte känner sig riktigt hemma är att saker bytt namn samtidigt. Ibland inte heller riktigt logiskt. "Olästa inlägg" är tydligare än "Nya inlägg", "Skicka svar" tydligare än "Svara", "PM" tydligare än "Diskussioner" etc...
Vi har diskuterat mycket om översättningar från engelska, lämpligheten av olika namn, etc. t ex, "PM" förkastade vi, Personligt Meddelande, eftersom Diskussion ger möjligheten att ha både en person-person utväxling av meddelanden och en dito med upp till 10 personer. Personligen håller jag dock med dej om att Olästa inlägg kanske är bättre än Nya inlägg. :) Jag ropar på hjälp: @Robert-110!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Vi har diskuterat mycket om översättningar från engelska, lämpligheten av olika namn, etc. t ex, "PM" förkastade vi, Personligt Meddelande, eftersom Diskussion ger möjligheten att ha både en person-person utväxling av meddelanden och en dito med upp till 10 personer. Personligen håller jag dock med dej om att Olästa inlägg kanske är bättre än Nya inlägg. :) Jag ropar på hjälp: @Robert-110!
Är nu ändrat från Nya inlägg till Olästa inlägg.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag saknar verkligen forumrubrikerna i PC versionen på höger sida... Att man tagit bort dem är ju superkorkat. Det är ju gott om plats när man trycker på forum. Nu blev vi helt plötsligt mycket sämre när man inte på ett enkelt sätt hittar ämnena... T.o.m sämre än andra forum jag har ratat...
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Fast egentligen vill jag ha min "Svarsruta" längst upp! Men jag "sitter" på en 27" PCskärm så det kanske betraktas som fusk nuförtiden? Robert kanske har nå't bra svar på varför den ligger där nere?
Julian
Har en undran. Är mest intresserad av forumet till vardags. I det gamla forumet såg man genast hur många inlägg som var olästa detta var mycket bra. Vidare så hoppar inte alla inlägg till sist lästa utan dom börjar om från börja med kanske 10 sidor gamla inlägg. Inte bra!
Samtidigt dyler det upp sidor som inte innehåller några nya inlägg. i och sig med tunnare stil men är ändå svåra att se. Hopas på justeringar på dessa punkter.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag saknar verkligen forumrubrikerna i PC versionen på höger sida... Att man tagit bort dem är ju superkorkat. Det är ju gott om plats när man trycker på forum. Nu blev vi helt plötsligt mycket sämre när man inte på ett enkelt sätt hittar ämnena... T.o.m sämre än andra forum jag har ratat...
Genvägarna finns ju där, men du måste vila med markören över dem. Har du uppmärksammat det, men ändå inte är nöjd? Det blir iofs lite flera klick.
Plus att de finns redan överst på sidorna, här:

03.png
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Läser detta på PC med stor skärm, men har svårt att läsa texten då kontrasten är så dålig. Går inte att läsa mer än enstaka inlägg, sen vill inte ögonen vara med längre. Att läsa på telefonen som vi gjorde tidigare kan man bara glömma. Dämpa det vita och välj en lämpligare font, det kanske skulle göra saken bättre. Det är riktigt dåligt som det är nu, och vi läser mer och mer sällan.
Fonter: Det finns en anledning till att böcker och tidningar använder ett seriff-teckensnitt i löpande text. Seriff är den där lilla foten som finns på en del teckensnitt (t.ex. Times Roman), den gör att ögat binder ihop orden till en enhet eller bild och gör texten mycket lättare och bekvämare att läsa.
Sanseriff är teckensnitt som saknar den foten (t.ex. Arial) och sådant teckensnitt används lämpligen i rubriker och mycket korta textavsnitt. Ögat uppfattar sådan text som enskilda bokstäver och de blir mer ansträngande att läsa. Läser man på en telefon med väldigt korta rader har det nog mindre betydelse, men i övrigt är ett seriff-teckensnitt att föredra.
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Har en undran. Är mest intresserad av forumet till vardags. I det gamla forumet såg man genast hur många inlägg som var olästa detta var mycket bra. Vidare så hoppar inte alla inlägg till sist lästa utan dom börjar om från börja med kanske 10 sidor gamla inlägg. Inte bra!
Samtidigt dyler det upp sidor som inte innehåller några nya inlägg. i och sig med tunnare stil men är ändå svåra att se. Hopas på justeringar på dessa punkter.

Vet inte riktigt om det är detta du är ute efter, men jag har "städat upp" min sida (Forum/olästa inlägg) och när jag öppnar upp den - det är mest där jag börjar - ser det ut så här. Jag var ute efter samma som du (tror jag), eftersom jag tycker det är mer överskådligt. Det tog lite tid att rensa bort alla de inlägg från gamla Forumet, som angavs som olästa trots att de inte var det, men för mig var det värt den tid det tog. Gillar det nya Forumet skarpt.

// J Peter

HK´BK.se 20180115.PNG
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Har en undran. Är mest intresserad av forumet till vardags. I det gamla forumet såg man genast hur många inlägg som var olästa detta var mycket bra. Vidare så hoppar inte alla inlägg till sist lästa utan dom börjar om från börja med kanske 10 sidor gamla inlägg. Inte bra!
Samtidigt dyler det upp sidor som inte innehåller några nya inlägg. i och sig med tunnare stil men är ändå svåra att se. Hopas på justeringar på dessa punkter.
Ska försöka svar på dina synpunkter ..
Se hur många olästa inlägg man hade? Om man går in på Forumsidan (eller startar på den, du kan ju bestämma vilken sida din webbläsare ska starta på) kan du klicka på Olästa inlägg till vänster på den vita menyraden, undermenyn under den blå menyn: Då får du upp de senaste av dej olästa inläggen. Längst ner på sidan ser du hur många de är (tryck End på ditt PC tangentbord, Mac känner jag inte till, på mobil/tablet får man nog scrolla gissar jag)
Börjar om från sida 1/från början: Det är väl när det inte finns några olästa inlägg? Botemedlet/trixet är här att klicka på datumet längst till höger i trådsammanställningen (under användarnamnet) för den tråd du vill se, då kommer du till det sista/senaste inlägget
Dyker upp sidor som inte innehåller nya inlägg: Samma metod som ovan, antingen välj Olästa inlägg om det är det vill se, eller klicka på datumet på det senaste inlägget i trådsammanställningen för att komma till det allra senaste.
Hoppas det det svarar på dina frågor, dvs om jag förstod vad du menade? :)
 
4

4 JO

Guest
Fonter: Det finns en anledning till att böcker och tidningar använder ett seriff-teckensnitt i löpande text. Seriff är den där lilla foten som finns på en del teckensnitt (t.ex. Times Roman), den gör att ögat binder ihop orden till en enhet eller bild och gör texten mycket lättare och bekvämare att läsa.
Sanseriff är teckensnitt som saknar den foten (t.ex. Arial) och sådant teckensnitt används lämpligen i rubriker och mycket korta textavsnitt. Ögat uppfattar sådan text som enskilda bokstäver och de blir mer ansträngande att läsa. Läser man på en telefon med väldigt korta rader har det nog mindre betydelse, men i övrigt är ett seriff-teckensnitt att föredra.

Generellt när det gäller val av typsnitt så ska man använda san-serif på skärm och serif när det är i tryck.
Detta då skärmen är uppbyggd med pixlar och trycket utgörs av punkter, enkelt förklarat kan man säga att en pixel är kantigare medan punkten är rundare vilket skärmen inte klarar av lika bra som i tryck.

Ska man dessutom följa de rekommendationer som finns för de med nedsatt synförmåga så är det också san-serif som gäller.
Kontrastmässigt så skulle sidan vara med gul bakgrund och svart text, men riktigt så långt vill vi inte gå. Den vita färgen på bakgrunden är borta då den nu mera har en lätt grå ton i sig.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det är väl här man skall skriva så ni har en chans att hitta fel och rätta till dom.
1. Kan inte minnas att jag fått något svar på att när man skrivet ett inlägg så är det ett typsnitt. Och när man svarat så blir det ett annat.
2. Det går inte att se vilken textstorlek jag just nu använder.
3. Ladda upp ny ställplats inlägg 77.
4. Koordinater ny ställplats inlägg 122.
5. Detta hände nu precis, se bild. Jag finns ju.

Behövde göra en sökning igen och då hamnar jag på punkt 5 igen.
 

Bilagor

  • Sökning medlem finns inte.png
    Sökning medlem finns inte.png
    465,3 KB · Visningar: 15
F

F.d. 14324

Guest
Behövde göra en sökning igen och då hamnar jag på punkt 5 igen.


Jag ser problemet, har kunnat återskapa det och få fram precis samma felmeddelande.
Du har valt litet d i dethleffskvalite, det finns ingen medlem med det namnet och forumet gör som det är programmerat att göra.
Ändra första bokstaven i ditt namn till stort D så tror jag det kommer att gå bättre: Dethleffskvalite
Använd även stort C i cykel om du inte får någon träff med litet c. :)


Tillägg med ett litet forumtips.
Om man börjar skriva ett namn vid sökning, så kommer det samtidigt upp en lista med förslag, så fort man ser namnet på medlemmen man söker så kan man sluta skriva och klicka på namnet direkt:

Image 18.png
 
Senast redigerad av en moderator:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
9D413EBC-979E-49E2-B0F1-A50B66990C60.jpeg Har frågar tidigare. Varför lyser länken ”Husbilsplatser” i vitt när? Se bild i övre vänstea hörnet.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Visa bilaga 134741 Har frågar tidigare. Varför lyser länken ”Husbilsplatser” i vitt när? Se bild i övre vänstea hörnet.

På en vanlig PC er "Husbilsplatser den sidste fane på den blå rad.

Og den får øjensynligt ikke plads på den blå linje på en Ipad, så der for er den nok rykket til næste linje.

Men jeg er ikke ekspert på Ipads, så måske har andre en bedre forklaring
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen