• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Symbol på instrumentbrädan

krillebf

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ale
HBK-Nr
30225
Medlemskap
2024
Nybliven husbilsägare för iår. Finns en knapp samt en grön ikon på hastighetsmätaren som lyser när man trycker på knappen. Letat som en tok i alla manualer. Någon som vet vad det står för? 20201013_175956.jpg20201013_175956.jpg
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Och absolut inte tyskarna , deras motorer var outstanding , kunde bli lite ovala i loppen efter x antal mil, inget ovanligt att man aldrig stängde av dom i mina trakter vintertid dom gick hela tiden tills man skulle köra nästa gång, bränslet kostade 16 öre litern, inga raketer men sällan något som gick sönder , dessutom lättskruvade å billiga delar, förövrigt har jag aldrig behövt byta koppling pga brustna lamellfjädrar på något bilmärke innan dubbelmassehjulet lanserades, i mina ögon inget som har förbättrat bilvärlden.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Har en Pilote G740 -17, 2 200 mil där kopplingen (robotlåda) rök helt mitt i rusningtid en e m i "Götet" i aug. Vad poppis man blev som förste man vid trafikljuset...
Har inga detaljer mer för man monterar av o sätter dit en ny, sen får Fiat roa sig med att plocka isär. Tog nästan två mån på verkstan.
Man bytte lite runt såsom cylinder mm och uppgraderade mjukvaran och jag tycker det växlar lite mjukare och lugnare nu.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Ingen, absolut ingen Skulle vilja ha en modern dieselbil utan dubbelmassesvänghjulet. Tar upp massor av vibrationer som annars skulle förstöra en hel del annat i bilen. Ingen utveckling utan nya bekymmer, men allting utvecklas till det bättre, tro inget annat.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Har en Pilote G740 -17, 2 200 mil där kopplingen (robotlåda) rök helt mitt i rusningtid en e m i "Götet" i aug. Vad poppis man blev som förste man vid trafikljuset...
Har inga detaljer mer för man monterar av o sätter dit en ny, sen får Fiat roa sig med att plocka isär. Tog nästan två mån på verkstan.
Man bytte lite runt såsom cylinder mm och uppgraderade mjukvaran och jag tycker det växlar lite mjukare och lugnare nu.
Har en Pilote G740 -17, 2 200 mil där kopplingen (robotlåda) rök helt mitt i rusningtid en e m i "Götet" i aug. Vad poppis man blev som förste man vid trafikljuset...
Har inga detaljer mer för man monterar av o sätter dit en ny, sen får Fiat roa sig med att plocka isär. Tog nästan två mån på verkstan.
Man bytte lite runt såsom cylinder mm och uppgraderade mjukvaran och jag tycker det växlar lite mjukare och lugnare nu.
Inte roligt, så skall det inte behöva vara på en bil med dom få miltalen, finns ingen ursäkt om handhavandefel låga varv osv det ska banne mej delarna hålla för marginalerna skall inte vara så små, hade det bara gällt någon enstaka bil men när det gäller en hel drös med fordon enbart på detta eminenta forum så förstår jag inte att någon kan överhuvudtaget kan försvara felen med att det är handhavandefel när även hos dom med sk robotlåda drabbas , riktiga skitgrejer är det, den som kan säga emot är välkommen för en diskussion Mvh Bengt.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Ingen, absolut ingen Skulle vilja ha en modern dieselbil utan dubbelmassesvänghjulet. Tar upp massor av vibrationer som annars skulle förstöra en hel del annat i bilen. Ingen utveckling utan nya bekymmer, men allting utvecklas till det bättre, tro inget annat.
Är du helt säker på det du skriver nu, en ekonomifråga är nog den största boven.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Är du helt säker på det du skriver nu, en ekonomifråga är nog den största boven.
Jag skriver aldrig någonting på detta forum om jag inte anser att jag vet vad jag skriver om. Det är Inte ekonomi i första hand utan komfort och vinsterna ligger i mindre o smidigare transmissioner osv. Vibrationer tar sönder massor av andra saker samt att ingen vill köra en bil som skakar hela tiden. Detta gäller såklart samtliga dieselmotorer, är ju inget Fiat specifikt.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Har kört en del diesel genom åren, kan inte påstå att det just är ett dåligt bränsle som ger upphov till en massa obehag vid körning utan tvärtemot uppskattat den motorns tillförlighet med både styrka och ekonomi, sedan den enda rättfärdiga principen med framhjulsdrift kom då tycker jag inte utvecklingen gått framåt utan där ekonomin fått råda, allt går ut på slit å släng och så billigt som möjligt för tillverkarna och ägarna av bolagen. Respekterar ditt inlägg Topaz men håller inte med dej när det gäller vibrationer och sämre bilar förr , köper helt enkelt inte ett sådant resonemang när inte hållfastigheten är större på en modern motor.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Har kört en del diesel genom åren, kan inte påstå att det just är ett dåligt bränsle som ger upphov till en massa obehag vid körning utan tvärtemot uppskattat den motorns tillförlighet med både styrka och ekonomi, sedan den enda rättfärdiga principen med framhjulsdrift kom då tycker jag inte utvecklingen gått framåt utan där ekonomin fått råda, allt går ut på slit å släng och så billigt som möjligt för tillverkarna och ägarna av bolagen. Respekterar ditt inlägg Topaz men håller inte med dej när det gäller vibrationer och sämre bilar förr , köper helt enkelt inte ett sådant resonemang när inte hållfastigheten är större på en modern motor.

Hej Bengt. Jag tycker du verkar lite bitter? Vore intressant att veta hur du har drabbats negativt av Fiats robotlåda. Det finns säkert tusentals medlemmar i Husbilsklubben som har Fiat med robotlåda. Att det finns en del som har fallerat hör väl till teknikens natur?

Var det bättre förr o tyska motorer? Jag hade själv Mercedes diesel på 70 o 80 talet. Visst höll dom och gick bra, men gärna motorvärmare för att starta på vintern och mycket glödning. Och lite oljedropp här o där. För att inte tala om rosten... Jag vet inte....
 
Toppen