• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Symbol på instrumentbrädan

krillebf

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ale
HBK-Nr
30225
Medlemskap
2024
Nybliven husbilsägare för iår. Finns en knapp samt en grön ikon på hastighetsmätaren som lyser när man trycker på knappen. Letat som en tok i alla manualer. Någon som vet vad det står för? 20201013_175956.jpg20201013_175956.jpg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Den kan du aktiver när du kör med tung last. Påverkar växlingen en aning genom att bilen behåller den lägre växeln litet längre (höre varvtal). Till saken hör ju att husbilar i realiteten alltid kör med tung last om man ser det ur ursprungets, en lätt lastbil, synvinkel. Står beskrivet i instruktionsboken till Fiat också.

MVH
Hans
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Kör du mycket i kuperad terräng kan du använda den hela tiden. Upplever bilen följsammare då, och drar inte ut så mycket i växlingen - med mer kraft som följd.
Om du inte använder den i kraftig backe hinner bilen tappa mycket fart innan den högre växeln går i. När den väl växlar upp kommer den snarast vilja växla ner igen.
Detta undviker du med knappen.
På slätten använder jag alltid vanliga läget, då jag inbillar mig att det spar bränsle....
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Har optimerat min motor (BSR) och använder därför inte knappen nåt nämnvärt då jag har högre vrid på högre växel varför lådan inte växlar ner då kraften finns där.
Har också BSR. Skonar dock kraftöverföring ändå genom att använda knappen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja, mer dreven som får ett högre moment att jobba mot....

Den växellådan är konstruerad för max vridmoment 400Nm, det är därför Fiat aldrig har gått över den gränsen i sina motorer, inte för att dom inte kan vilket trimmarna/chipparna gärna vill påstå. Det styggaste man kan utsätta en växellåda för är högt vridmoment vid låga varv, därför har många tillverkare minskat vridmomentet på de låga växlarna, det brukar tyvärr trimmarna ta bort.
 
Senast ändrad:

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Hej. Har en bruksanvisning från Fiat på automatlådan. Är från 2010 men det är samma handhavande på alla robotlådor. Beskrivning på knappen, "UP-läge", finns på sidan 4. Står även på sidan 14 om serviceintervaller. Missas tyvärr av många verkstäder. Lycka till :)
 

Bilagor

  • automatlåda 2010.pdf
    190,7 KB · Visningar: 180

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hej. Har en bruksanvisning från Fiat på automatlådan. Är från 2010 men det är samma handhavande på alla robotlådor. Beskrivning på knappen, "UP-läge", finns på sidan 4. Står även på sidan 14 om serviceintervaller. Missas tyvärr av många verkstäder. Lycka till :)

Roboten har två hydraulsystem.
Det står att vätskan i hydraulsystem för styrning av kopplingen* skall bytas var 90 000 km eller vartannat år.
För vätskan i hydraulsystem för styrning av växellådan** ser jag inte annat skrivet än att man skall vända sig till FIAT service. Fråga: är det någon som vet något om bytesintervall för denna, och varför det skulle krävas en FIAT-verkstad för att göra bytet?

Enligt sid 17:
* Typ bromsvätska; 0,05 liter
** Typ automatlådeolja?; 0,7 liter
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Roboten har två hydraulsystem.
Det står att vätskan i hydraulsystem för styrning av kopplingen* skall bytas var 90 000 km eller vartannat år.
För vätskan i hydraulsystem för styrning av växellådan** ser jag inte annat skrivet än att man skall vända sig till FIAT service. Fråga: är det någon som vet något om bytesintervall för denna, och varför det skulle krävas en FIAT-verkstad för att göra bytet?

Enligt sid 17:
* Typ bromsvätska; 0,05 liter
** Typ automatlådeolja?; 0,7 liter

20170912_095607.jpg

Ska försöka svara utan att vara expert. Har dock grottat en del i frågan när jag köpte min Fiat husbil med automat, och ingen verkstad verkade veta någonting när man frågade. Så jag fick luska en del själv, och blev lite klokare. Sen hittade jag till slut en verkstad som var kompetenta.

1. "Hydraulsystem för styrning av kopplingen"; På en manuellt växlad bil så används samma vätska ("bromsvätska") för att manövrera kopplingen som till bromsarna, och därmed samma behållare. På automatbilar så är den separerad, vätskan är i en liten rund burk som sitter på hydraulbehållaren till roboten. "Bromsvätskan" som används tar åt sig vatten med tiden och kan skapa rost i systemet, och därför bör den bytas 2 år/45000 km. Samma rekommendation som till bromssystemet.

2. "Hydraulsystem för styrning av växellådan"( Robotsystemet); Den rektangulära oljebehållaren. Finns ingen rekommenderad bytesintervall på den här oljan, bara kontroll. Samma rekommendation som med växellådan. Om man ändå vill byta oljan, eller i samband med reparation, så måste robotsystemet luftas och växellägena kalibreras genom att man kopplar upp en dator (som auktoriserade Fiatverkstäder ska ha) och kör växelsystemet via den. Det går inte att göra via växelspaken, eller på annat sätt. Alltså inget man gör själv. Detta har jag fått förklarat för mig, kanske jag missförstått något, men i stora drag ska det stämma.

På min bil har jag bytt oljan och kalibrerat växellägena (vid ca 6000 mil). Anledningen var att jag tyckte oljan var smutsig, lite gråaktig. Efter det upplever jag att den växlar bättre, mer distinkt men ändå mjukt. Bytte även växellådsolja samtidigt. Onödigt kanske? Men det kändes bra.:yes:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Den växellådan är konstruerad för max vridmoment 400Nm, det är därför Fiat aldrig har gått över den gränsen i sina motorer, inte för att dom inte kan vilket trimmarna/chipparna gärna vill påstå. Det styggaste man kan utsätta en växellåda för är högt vridmoment vid låga varv, därför har många tillverkare minskat vridmomentet på de låga växlarna, det brukar tyvärr trimmarna ta bort.

För att inte tala om två-massesvänghjulet! Att segdra på hög växel med högt motormoment är ett utmärkt sätt ta död på svänghjulet på kort tid.
Själv låter jag aldrig motorvarvet gå under 1500 RPM utan växlar ner i god tid.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Utanför ämnet men .... där knäcktes lamellen av att folk slirade på kopplingen annars tålde den väldigt mycket stryk, gick kanske inte lika mjukt vid själva växlingen men det höll och sällan eller nästan aldrig byte av svänghjul, ( oftast beroende på sliten startkrans) bara byte av pilotlagret. Vet inte hur många som har bytt koppling genom att bara läsa här på forumet från riktiga lågmilare 2-3 tusen mil till min som bara har gått ca 13 tusen mil, det är ju något som är sjukt, har ägt flera bilar som gått långt över 100 tusen mil utan att behöva riva isär vxlåda eller koppling. skit är det :mad:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Utanför ämnet men .... där knäcktes lamellen av att folk slirade på kopplingen annars tålde den väldigt mycket stryk, gick kanske inte lika mjukt vid själva växlingen men det höll och sällan eller nästan aldrig byte av svänghjul, ( oftast beroende på sliten startkrans) bara byte av pilotlagret. Vet inte hur många som har bytt koppling genom att bara läsa här på forumet från riktiga lågmilare 2-3 tusen mil till min som bara har gått ca 13 tusen mil, det är ju något som är sjukt, har ägt flera bilar som gått långt över 100 tusen mil utan att behöva riva isär vxlåda eller koppling. skit är det :mad:

Tyvärr uppmanar nog den fina gången på låga varv p.g.a. dubbelmassesvänghjulet till körning på alltför låga varvtal, och då får svänghjulet "jobba ihjäl sig"
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
När dieselmotorerna kom i en svensk biltillverkares bilar var det stora problem med brustna dämpfjädrar. Det förekom nästan inte alls på bensinmotorer, just av den anledningen att man inte segdrog en bensinare på samma sätt.
Problemet var så stort att man inte godkände reklamationer då det räknades som felaktigt handhavande.
USA hade inga problem med kopplingen då de inte hade dieselmotorer.
 
Toppen