• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sygic, fel och brister.

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Detta inlägg är flyttat hit från Gittan & Jojjes reseberättelsetråd;

Dags att byta upp er Gittan & Jojje! Både CoPilot och iGO Navigation är bättre val enligt min erfarenhet. Särskilt CoPilot tack vare sättet att hantera alla våra egna POI-filer, inklusive att söka platser och reseplanera, utan att behöva använda POI Viewer eller Locus Map. Den fungerar även tillsammans med Stellplatz Radar, Campervan.guide och Locus Map, de andra plats-/sökmappar jag använder.

Jag har fortfarande kvar Sygic i mobilen, men det är enbart för att testa de POI-filer jag lägger upp här på forumet. Jag försökt använda den, men jag tycker inte den är konkurrenskraftig eller ens bra i något avseende:
  • Suger mer ampere (kan bero på cig-usb)
  • Svåröverskådligt användargranssnitt
  • Helt hopplös att söka med, både textmässigt och via karta (starka ord, men så tycker jag jämförelsevis)
  • Den navigerar inte bra, alla navigationsappar kör fel ibland, men inte så ofta som Sygic
  • Onödigt krångligt att lägga in egna POI (dock bättre än iGO), de måste läggas in per land (blir 34 POI-filer plus 34 ikonfiler för Europa. Puh)
Dessutom finns det f.n. en bugg i appen: Sygic har delat in länder som DE och FR (jag tror även ES och IT) i regioner. Och det går helt enkelt inte att ladda in POI-filerna.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sygic är bra på att visa vägar och avfarter, men dålig på att navigera nu för tiden.
Lurar ner en från stora vägen, visar att här skall du svänga av när det är försent att svänga,
resultat en extra runda på några mil i bästa fall.
Hastighetskylt som skymmer vägen, blockerar synen vid avfart.
Sygic lurade oss till att köra av N340 ner i en by, bara för oss att ta första rondellen i byn och sen upp på N340 igen.
Sen tog det några kilometer innan Sygic var med igen.
Kör man fel eller en väg efter papperskartan som inte Sygick hsr, kan det ta nån mil medn Sygic envisas med att "gör en usväng nu" eller visar att du skall ta av nästa avfart, som kan vara in i en fruktodling för att vända.
Vi skall inte tala om alla gånger Sygic försvinner vid en kommungräns och kommer igen vid nästa.
Dessutom verkar visningen av iconer inte fungera som det skall när man kör.
Nu blir det till att plocka fram Garmin DriveSmart 61 för att navigera och Sygic som kartvisare.
Har haft Sygic sedan den kom ut, den har bara blivit sämre, nu blir det användning för att komma hem och sedan en annan App!

Mina erfarenheter, fyll gärna på med dina!

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Vilken version av CoPilot?
Finns olika och olika pris.

Jojje
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Min heter CoPilot GPS - Navigering på svenska (Navigation antar jag på Google Play):

Screenshot_20180327-195836_Google Play Store.jpg

Du får en utvärderingsversion med en "hemmakarta" ; vad det blir nu när du "är där", ES kanske, jag vet faktiskt inte. Jag tror Birglas fick Spanien nyligen när hon installerade appen.
Antingen köper du Europa eller utvalda länder direkt, eller också väntar du tills dess du åtminstone är inne i FR, eller rent av i H-borg (så du får lite tid att testa appen innan du bestämmer dej)
 
F

F.d. 55554

Guest
Skall bli spännande att testa, väntar nog tills jag är i Sverige,
skall ju till årsmötet.
Jag navigerar med Garmin och Sygic som kartbok.

Jojje
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Glömde förtydliga, du köper alltså den kompletta appen "in app", genom att i appen gå till butiken och köpa
  • Kartor (hela Europa kostar 275 kr lifetime, tror jag eftersom jag inte kan se siffran i och med att jag köpt den redan)
  • Premiumnavigering, obegränsad röststyrd navigering lifetime, vassare röst guidning, 3D mm (jag har den också så jag kan inte se priset)
  • Active Traffic, trafikinformation längs rutt, med förslag till omvägar vid Stau mm. Har för mej den kostar 10 €/år
Screenshot_20180327-201935_CoPilot GPS.jpg Screenshot_20180327-202138_CoPilot GPS.jpg

Actice Traffic behöver internetuppkoppling. Däremot är kartor och navigering helt offline. Man behöver inte köpa hela Europa, man kan köpa utvalda länder om man vill.
När du köpt en karta har du en fullt fungerande app, alltså inte längre någon testversion.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
Hur får man in egna Poi:s i CoPilot? eller är det så enkelt att man måste ha betalversionen för detta.
Jag hittar i vart fall inget ställe å läsa in några Poi:s.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag utgår från att du har en Android platta eller mobil som du kör CoPilot i. Har du en iPad eller iPhone får vi be någon annan hjälpa till, jag vet helt enkelt inte hur man gör i Applevärlden:(.

Behöver du kanske en POI-fil? I så fall hittar du flera sådana via menypunkten Filer, dvs flera till CoPilot, t ex CSV-filen HBK Husbilsplatser för CoPilot. Ladda ner filerna (Hbk2018.csv och Hbk2018.png, poi resp ikon) till din enhet, platta eller mobil. Tar du med ikonfilen så blir det lite tjusigare på kartan.
Det blir lite olika procedur beroende på om du laddat ner CoPilots kartor till interna minnet (enhetsminnet) eller till det externa minnet (SD-kortet). Jag beskriver metodiken för SD-kortet, mappsträngen blir något annorlunda för enhetsminnet (det viktiga är att hitta rätt fr o m mapp Android).

Du behöver en filhanterare, jag använder ES Filutforskaren, den är gratis och bra (du kanske redan har en sådan i din enhet, t ex Mina Filer brukar följa med Samsung telefonerna). Du hittar den på Google Play. Starta den, klicka på SD-kortet och leta dej successivt fram genom mapparna, söksträngen blir

Externt minne/Android/data/com.alk.copilot.mapviewer/files/EU/save

Screenshot_20180328-000039_ES File Explorer.jpg

Klicka så på de tre strecken uppe till vänster och välj Lokalt/Internt minne. Här ser du mappen Download dit din POI-fil och ikonfil laddats ned till tidigare via webbläsaren:

Screenshot_20180328-000103_ES File Explorer.jpg Screenshot_20180328-000514_ES File Explorer.jpg

Klicka på/öppna mappen Download och leta upp dina två filer.
  • Klicka/håll kvar nån sekund på den första filen, tills den är markerad (den får en grön bock), och klicka sedan på den andra filen (du behöver inte hålla kvar då) - Se bild nedan
  • Nu har du markerat filerna, klicka sedan försiktigt på den lilla ikonen längst ner till vänster med texten Kopiera i små bokstäver
  • Backa sedan försiktigt med backtangenten på telefonen, på min allra längst ner till höger (klicka inte på ES F's backtangent, då kommer du fel och får börja om). Backa i steg tillbaka till din CoPilot-mapp på externa minnet/SD-kortet, dvs till den mapp som hette "save"
  • Klicka nu igen på den lilla knappen nere till vänster, den du klickade på för att kopiera. Denna gång betyder knappen klistra in
ES Filutforskaren klistrar då in de två filerna i rätt mapp.

Screenshot_20180328-000532_ES File Explorer.jpg Screenshot_20180328-000637_ES File Explorer.jpg

Nu ligger POI-fil och ikonfil i rätt mapp, så att CoPilot kan importera dem. Men det tar vi i nästa inlägg ... (imorgon bitti, timmen börjar bli sen :msn_weird:)
 
Senast ändrad:

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Jag håller med om kritiken mot Sygic. Jag har de senaste dagarna kört med Sygic och CoPilot parallellt. Förutom det som BoEr tar upp retar jag mig på att symboler och text är små och svårlästa. En positiv sak har jag dock upptäckt. Sygic visar i vänsterkanten parkeringar, rastplatser och bensinstationer som finns utmed färdvägen.

Leif Torså
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Dags för del 2 av instruktionen "Att lägga in en POI-fil i CoPilot". Nu är det dags att importera till CoPilot;

Starta CoPilot. Du får då direkt ett meddelande om en ny POI-fil (Ny uppsättning ...). Klicka på högerpilen i toppen. Då får du upp en bild för att placera POI-filen i en Kategori. Första gången väljer du Ny kategori längst ner på skärmen. Då får du en ny skärm där du får ange det namn du vill ha, förslagsvis "HBK Husbilsplatser" (ordning och reda :)). Klicka högerpil igen, då får du nästa skärm där du får välja ikon. Där ska nu HBK-ikonen ligga, välj den och klicka höger igen.

Screenshot_20180328-123433_CoPilot GPS.jpg Screenshot_20180328-123445_CoPilot GPS.jpg
Screenshot_20180328-123456_CoPilot GPS.jpg

Nästa gång, dvs när du uppdaterar HBK-filen, kan du välja rätt kategori direkt i listan i st f Ny kategori. Det är så det ser ut för mej, jag har redan lagt upp min HBK kategori och HBK ikon:

Screenshot_20180328-123513_CoPilot GPS.jpg

Åter till din dialog; på nästa skärm får du ange om din POI-fil är säkerhetskamerafil eller inte. OBS. Var noga med att välja nej-alternativet! Annars blir det lite problem ;).
CoPilot importar nu, du ser en skärm där den löpande räknar upp konverterade platser. Det går snabbt.
Appen kvittar sedan med att lägga upp första skärmen igen.

Screenshot_20180328-123528_CoPilot GPS.jpg Screenshot_20180328-123534_CoPilot GPS.jpg

Vill du nu kolla, klicka på förstoringsglaset, och på nästa skärm - välj de tre punkterna så får du upp alla kategorier du f.n. har i din Copilot. Bläddra ner och välj HBK Husbilsplatser, och vips - där ligger de;

Screenshot_20180328-123554_CoPilot GPS.jpg Screenshot_20180328-123601_CoPilot GPS.jpg

Du ser rutan "I närheten" i överkant. Om du klickar på den kan du skriva in t ex Annan ort. Börja skriva in den, CoPilot fyller på därunder med orter som matchar. Så, i de flesta fall behöver du inte skriva hela namnet, klicka i stället i listan som dyker upp.

Lycka till, och Glad Påsk!
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Till detta kommer ett flertal finesser. Till exempel kan du i inställningarna ange vilka platser du vill se på kartan när du navigerar. Plus, vilka platser du vill få en signal/röstmeddelande om. Plus, plus. Det finns mpånga trevliga inställningar att utnyttja. Men det tar vi en annan gång. :)
 
F

F.d. 55554

Guest
Finns inte tillräckligt med "gilla" för denna information,
nu gäller det att hitta rätt version för vår del.
Finns ju flera att välja på.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Bosse, när får vi se en komplett "tips & trix" för copilot i Filer? ;)

Liksom såhär, det vore fint med ett ställe med alla tips om copilot samlat på samma plats där du beskriver en del i taget, i den takt du vill.
Vem vet, du kanske kan övertyga mig att köpa copilot den här gången, förra gången hakade jag upp mig på struntsaker som att copilot visade upp en massa ikoner på kartan på grusvägar som låg bredvid motorvägen jag körde på, och de var jag helt ointresserade av och lyckades inte få bort den innan provperioden tog slut.

Mvh jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
@Sjöberg: Jag hittar inget bra sätt att lägga in det i instruktionsdelen under Filer. Annat än att skriva en pdf-fil. Jag kan förstås kopiera/klistra in från inläggen. Men jag hittar inget sätt att direktkopiera inläggen till en filresurs. Såvida inte du vet hur man gör det?
 
Toppen