• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sygic, fel och brister.

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Räcker det inte att köpa europa kartan skall man behöva köpa till trafik info mm och betala extra varje år för det, eller fattar jag fel
 
4

4 JO

Guest
Det räcker med kartan men med trafikinformationen och uppkoppling mot nätet så får du hela tiden information och förslag på alternativa vägar om något inträffar efter din rutt.
Den tycker jag är helt klart värt pengarna och kräver bara ca 1mb data i timmen.

EDIT: Har för mig att just trafikinformationen är en engångskostnad, men jag kan minnas fel.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi som kör Ipad, anser ni att Copilot är ett bättre val? Import av POI verkar i allafall mer komplicerat än Android.
 
J

Jarn

Guest
Fick nu ett nytt svar från Sygic beträffande problemet med regionindelning av fyra större länder och då problem att lägga in HBK platser. Ganska snarlikt som de svarade i vintras när de införde uppdelningen.

"We are sorry for the situation with custom POI's. It is still not possible to import them anymore, due to changes in our app.
It is a deeper issue and it can take up to few months until we can fix this issue. We are deeply sorry for this inconvenience and thank you for your patience and understanding."
 
F

F.d. 14324

Guest
Skulle det inte vara möjligt att exportera hbk:s platser per bundesland/region/provins med extra poi editors funktion där man kan separera fram filer på fältet för state? (där jag fört in uppdelningen vi har i forumet)
Och därefter merga ihop de bundesländer som passar in i regionerna sygic har valt att använda?
Lätt omständigt kanske, men kanske inte alls omöjligt för en entusiast som använder sygic och på det viset kan uppbringa inspiration för det sånt projekt. :);)

mvh jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag tror inte att det fungerar med tanke på hur databasen varit strukturerad tidigare. Men det är väl värt ett försök?
  • Plocka fram en POI-fil .rupi för en tysk förbundsrepublik och testa, Bremen t ex..
RUPI-filen måste i så fall innehålla båda dataelementen Country och Region. Notera, bara en gissning. Det jag har hittat på supportsidorna är att POI-filerna ska delas upp per Country (enbart), men de kan förstås missat att ändra där.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag har skickat min Sygic ut i "cylinderfilen" (papperskorgen), så någon annan får prova ...
 
F

F.d. 14324

Guest
Jag har inte heller sygic kvar så jag passar också.
@classe273, håller du på med sygic fortfarande?

Som jag nämnde tidigare, det krävs nog en person med entusiasm som använder sygic för att detta ska ha en chans att gå i lås.
Eller att någon med rupimanager installerat får till något som på någon nivå är delningsbart.
Kanske skulle fungera med en guide hur man gör med rupimanager? Om den fortfarande fungerar förstås.

Mvh jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024

Bilagor

  • Sygic_Tyskland_Bremen.bmp
    1,7 KB · Visningar: 10
  • Sygic_Tyskland_Bremen.csv
    727 bytes · Visningar: 3

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Problemet är att man inte kan adressera fälten till Sygic, man anger bara fältavgränsare och fälten i en sträng på en rad i en csv, som sedan görs om till rupi-format. Sedan får man lita på att Sygic själv lurar ut fälten!
Den csv/rupi som är skapad nu har dessa fält: Så här för en plats (fältavgränsning ",") ...
  • 8.874444,53.045833,Bremen /Sporthafen Hemelingen - Ställplats,10 EUR (2014) | Gästhamn | WC El Kassettömning / Småbåtshamn, mysigt och mycket lugnt men ganska isolerat,Ställplats,Tyskland,Bremen
Longitude, Latitude, POI name, Description, Comment, Country, Region.

Det Sygic hittar normalt i de POI-filer jag gör är Longitude, Latitude, POI name, Description, Country. Och, som sagt, utan att jag anger vad fälten står för i POI-filen.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Jag såg att någon hade gjort en fil på den tyska "Kjell&Co" d.v.s. Conrad
Jag kollade lite och någon adress stämde inte de hade stängt permanent och flyttat.

Nu har jag en helt färsk fil till Copilot,csv och Garmin gpx
men som vanligt
upload_2018-8-16_17-40-46.png
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Ny verkar det som en del POI visas även på regionsuppdelade kartor. Men det är mystiskt för alla POI visas inte.
Skumt??
 

Hansan

FD HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
25895
Medlemskap
2023
Hej! Till skillnad från de flesta andra, verkar det som, tycker jag Sygic är bra, men... Har använt den ner genom Tyskland och tillbaka de senaste veckorna. Fungerat perfekt till de två senaste dagarna då plötsligt röstinstruktionerna inte hänger med. De kommer för sent och då pratar vi inte sekunder utan minuter och halvtimmar! Men kartan och grafiken visar rätt, som tur är. Någon som upplevt detta och vet nåt som förklaring? Kör appen på en IPad av senare modell.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har du provat gör en omstart av ipad?,jag har haft problem med låg ljudnivå,men om man justerar ljudet då du får röstinstruktioner fungerar det, detta trots att ljudnivån står på max från början.
 
Toppen