• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Swift husbilar

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Lite intresserad av Swifts husbilar. Ni som har erfarenhet av de nyare modellerna får gärna dela med Er av omdömen vad gäller kvalité, service och återförsäljare. Tackar på förhand!...Kjell
 

Joth

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Linköping
HBK-Nr
28738
Medlemskap
2025
Servicen hos återförsäljare är nog väldigt lokalt.
Dom som säljer Swift här i stan skulle jag inte vilja ha att göra med.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag hade en Swift Kontiki, visserligen en 91:a & jag tror inte att dom blivit bättre. Det jag har i åtanke är engelsmännens konservatism när det gäller att bygga bilar. Engelska bilar har alltid varit fina att se på & härliga att köra men riktiga rostholkar. Kontikin jag hade var en härlig husbil men ett riktigt skitbygge. Jag upptäckte detta när jag renoverade hela bodelen pga fukt & mögel. Min åsikt är, en gång en Swift & aldrig mer.
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Jag har varit och tittat på en 2018, Svea Husbilar. Jag pratade med teknikern och han vidimerade att ryktet "engelska bilar" är ett problem än idag, men på senare tid så har man faktiskt "ryckt" upp sig och ligger i fas med andra kända fabrikat. Bilarna byggs numera på Alco chassi, vilket andra storsäljare inte har. Vad det gäller el och annan teknik, så är det mestadels samma komponenter som användes i Tysk tillverkade bilar t ex. För övrigt så har jag kört engelska bilar i många år och aldrig blivit stående på vägen, men volvo och saab bilar jag haft, har det blivit bärgning vid flera tillfällen.
Med tanke på att jag har en Niesmann idag, vilket är av högsta kvalitet, skulle jag nog inte vara rädd för att prova .
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag hade en Swift Kontiki, visserligen en 91:a & jag tror inte att dom blivit bättre. Det jag har i åtanke är engelsmännens konservatism när det gäller att bygga bilar. Engelska bilar har alltid varit fina att se på & härliga att köra men riktiga rostholkar. Kontikin jag hade var en härlig husbil men ett riktigt skitbygge. Jag upptäckte detta när jag renoverade hela bodelen pga fukt & mögel. Min åsikt är, en gång en Swift & aldrig mer.
Hej Bennsan! Gör ett försök i gammal tråd. Jag har en KonTiki -89 där golvet verkar vara ruttet. Jag hade gärna velat se bilder från ditt renoveringsarbete om du har. Jag förstår att du avråder alla att renovera mögel i en sådana husbil, men jag hade gärna sett bilder för att få ett grepp om varför det var så svårt att få det bra?
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Jag har tidigare haft en Kontiki -91 med samma problem, fukt på de kända ställena. Runt gasol utblåset för vvb under soffan, under toan och nedre väggregeln däremellan. Gjorde en kommentar, att den passade bättre i potatislandet, det var svartmylla. Tror nog att det fanns på fler ställen, men där gav jag upp. Trots det saknar vi den gamla häcken, mysig och bullrig. Mina gamla bilder finns här i forumet, hade en hel del info och tips från Bennsan.
 
Toppen