Sv: SVT släpper alla kanaler fria i SVT Play
Enligt Hamilton (intervju i radion idag) så är vi redan idag skyldig att betala TV-licens om vi via vår datorutrustning kan lyssna/se på SR, dvs det räcker med ett tv-kort i din utrustning oavsett du nyttjar det eller ej. Det är mer en fråga om hur Radiotjänst ska driva in licensavgiften kopplat till datorutrustning av alla de slag. Det kanske blir som vid försäljning av tv-apparater, dvs handlarnas rapporteringsskyldighet.
Frågan kanske kommer i en annan dager då pågående utredning presenteras och politikerna fattar beslut avseende på vilket sätt avgiften ska betalas i framtiden, via radiotjänst, via skattsedeln eller på annat sätt.
Själv förordar jag att man ska betala efter de tjänster man nyttjar, dvs i likhet med t.ex. canal/digital eller viasat. Dvs man betalar till radiotjänst för de tjänster/kanaler man vill abonnera på.
Motivet att alla, som uppfyller villkoren, ska betala licensavgift, bottnar i gammal argumentation enligt mitt sätt att se. Det är ungefär som då de svenska skotillverkarna stöddes av statliga medel för det ansågs som viktigt för beredskapen med inhemsk skotillverkning. Priserna på skorna sattes också därefter. Förlegat och gammalt tänkesätt. Numera handlar vi relativt dåtid... billiga skor.
Låt marknadskrafterna råda och tvinga inte folk att betala för något de eventuellt inte efterfrågar. Själv skulle jag kunna tänka mig "köpa" nyhetsrapportering inkl väder om prissättning blev marknadsanpassad. Skulle det någongång vara något SVT program jag skulle vilja se... ja då får jag väl "köpa" det programmet.