• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SVT släpper alla kanaler fria i SVT Play

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Snart behövs det inte längre någon tv för att titta på hela SVTs utbud, det avslöjar SVT-chefen Eva Hamilton i ett debattinlägg.

I ett remissvar som publicerats i DN Debatt avslöjar SVTs chef Eva Hamilton att alla kanaler som ägs av public service ska erbjuda sitt material fritt på internet, via on demand-tjänsten SVT Play.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: SVT släpper alla kanaler fria i SVT Play

Huru går det med TV-licensen då? Hur ska det hela finansieras? Kommer det på skattsedeln, tro? Kommer trovärdigheten för företaget att minska om det blir helt förstatligat och hur blir utbudet? Ska det bli lika uselt som på betalkanalerna?

Frågorna hopa sig!

Jappe

F

F.d. 25168

Guest

Tyvärr, bliver næsten alle mobile bredband numere begrænset i download, med mine 30gb, bliver det inta mange film at fornøje sig med :(

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jag kan bara inte begripa hur de skall ha koll på alla surfplattor som väller in över gränsen.
Om du köper en platta från Blocket skall säljaren lägga på en licensavgift eller skall de sitta och kolla alla ip-adresser.
Ett företag med 1000 datorer skall de betala licens för varje dator. Sen när se är avskrivna byts de och kommer ut på marknaden.
Ja frågorna hopar sig .. men vem bryr sig.

Bosse

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Troligen så tror jag att behovet av parabol kommer att minska.
Har man bara tillgång till internet kan man se (TV) denna väg.
Det kanske inte är så klokt att investera i en dyr autoparabol?
Vad som behövs i bushen får framtiden utvisa.

F

F.d. 17667

Guest

Enligt Hamilton (intervju i radion idag) så är vi redan idag skyldig att betala TV-licens om vi via vår datorutrustning kan lyssna/se på SR, dvs det räcker med ett tv-kort i din utrustning oavsett du nyttjar det eller ej. Det är mer en fråga om hur Radiotjänst ska driva in licensavgiften kopplat till datorutrustning av alla de slag. Det kanske blir som vid försäljning av tv-apparater, dvs handlarnas rapporteringsskyldighet.

Frågan kanske kommer i en annan dager då pågående utredning presenteras och politikerna fattar beslut avseende på vilket sätt avgiften ska betalas i framtiden, via radiotjänst, via skattsedeln eller på annat sätt.

Själv förordar jag att man ska betala efter de tjänster man nyttjar, dvs i likhet med t.ex. canal/digital eller viasat. Dvs man betalar till radiotjänst för de tjänster/kanaler man vill abonnera på.

Motivet att alla, som uppfyller villkoren, ska betala licensavgift, bottnar i gammal argumentation enligt mitt sätt att se. Det är ungefär som då de svenska skotillverkarna stöddes av statliga medel för det ansågs som viktigt för beredskapen med inhemsk skotillverkning. Priserna på skorna sattes också därefter. Förlegat och gammalt tänkesätt. Numera handlar vi relativt dåtid... billiga skor.

Låt marknadskrafterna råda och tvinga inte folk att betala för något de eventuellt inte efterfrågar. Själv skulle jag kunna tänka mig "köpa" nyhetsrapportering inkl väder om prissättning blev marknadsanpassad. Skulle det någongång vara något SVT program jag skulle vilja se... ja då får jag väl "köpa" det programmet.

J

Jarn

Guest

De släpper alla kanaler fria är ju bra.
Däremot tror jag inte att de därmed släpper alla program fria. Liksom det är idag, kan nog vissa program blockeras när man är utomlands, detta pga upphovsrätter m.m.
Går ju att komma runt men blir krångligare.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

En liten undran bara.
Klarar "internet" av allt detta tittande på film å tvkanaler mm.
Hörde att - tex på Youtube så laddas det ner varje minut ca 1,5 dygns "rörliga bilder".
Jaja tiden får utvisa - detta är ju en helt annan fråga. :)

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Det var ju ett förslag om att lägga det på skatten istället för en licens. Vet inte om det förslaget är aktuellt längre, eller om Radiotjänsts personal lobbar för att det inte ska gå igenom (de blir ju arbetslösa då).

Toppen