• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag är tydligen en pessimistisk pessimist. Men jag funderar så här: människan försöker gå förbi alla naturlagar. Inom djurvärlden är det ju så att blir det för många av en sort så bryter det ut en pest eller liknande. Det gör att det inte blir "överbefolkat". I människans värld så försöker man få alla att överleva till vilket pris som helst. Helt humant alltså. Men vart kommer det att leda? Jordens befolkning ökar ständigt, snart har vi något stort som vi inte får bukt med. Naturen ser vi som något vi kan utnyttja, antingen till rekreation eller exploatering av dess tillgångar. Vi lever idag över våra tillgångar och konsumtionsfesten ser inte ut att mattas av. Kineserna vill ha samma standard som vi. Indierna kommer med stormsteg. Sedan har vi alla i Afrika som börjar ställa krav. Vi lever i en bubbla som snart spricker. Spännande tider stundar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag är tydligen en pessimistisk pessimist. Men jag funderar så här: människan försöker gå förbi alla naturlagar. Inom djurvärlden är det ju så att blir det för många av en sort så bryter det ut en pest eller liknande. Det gör att det inte blir "överbefolkat". I människans värld så försöker man få alla att överleva till vilket pris som helst. Helt humant alltså. Men vart kommer det att leda? Jordens befolkning ökar ständigt, snart har vi något stort som vi inte får bukt med. Naturen ser vi som något vi kan utnyttja, antingen till rekreation eller exploatering av dess tillgångar. Vi lever idag över våra tillgångar och konsumtionsfesten ser inte ut att mattas av. Kineserna vill ha samma standard som vi. Indierna kommer med stormsteg. Sedan har vi alla i Afrika som börjar ställa krav. Vi lever i en bubbla som snart spricker. Spännande tider stundar.

Hallå wikstrom! :) Du sätter helt klart fingret på ett möjligt problem. Vad rekommenderar du själv? En viss avskjutning kanske? :D Kom igen.., även den mest pessimistiska pessimist kan bli mer optimistisk. Det ÄR skillnad på människor och djur. Det är den skillnaden som gör att vi fixar det här! Visst finns det alltid en möjlighet att saker kan gå åt helvete..., men varför ta ut det i förskott?
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hallå wikstrom! :) Du sätter helt klart fingret på ett möjligt problem. Vad rekommenderar du själv? En viss avskjutning kanske? :D Kom igen.., även den mest pessimistiska pessimist kan bli mer optimistisk. Det ÄR skillnad på människor och djur. Det är den skillnaden som gör att vi fixar det här! Visst finns det alltid en möjlighet att saker kan gå åt helvete..., men varför ta ut det i förskott?

Skillnaden på människor och djur är att djuren inte bidrar till miljöförstöringen. Visst förekommer det en viss avskjutning redan, se Irak och Afganistan t.ex., men det räcker inte.:eek: Det senaste internationella ekonomiska fiaskot är ett bevis på att det finns för många giriga typer på vår jord. Vår livsstil bär rätt åt helvetet, men vi kan ju alltid blunda och hoppas att det fixar sig. :p
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Skillnaden på människor och djur är att djuren inte bidrar till miljöförstöringen. Visst förekommer det en viss avskjutning redan, se Irak och Afganistan t.ex., men det räcker inte.:eek: Det senaste internationella ekonomiska fiaskot är ett bevis på att det finns för många giriga typer på vår jord. Vår livsstil bär rätt åt helvetet, men vi kan ju alltid blunda och hoppas att det fixar sig. :p

Hej igen wikstrom!

Du och jag har levat en mycket kort och begränsad tid på jorden. De vi väljer att lyssna på har material i ett något vidare perspektiv. Resten är kvalificerade gissningar. Jag är förmodligen irriterande optimistisk men det gör mig förbaskat ont att ta del av din meningslösa pessimism. Vilken nytta gör den? Vad gör du faktiskt för att räta upp den sneda bild du förmedlar, förutom inläggen på HBK?

Sedan är den här tråden på väg att kantra igen... och det är förmodligen mitt fel! Sorry. :eek:
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej igen wikstrom!

Du och jag har levat en mycket kort och begränsad tid på jorden. De vi väljer att lyssna på har material i ett något vidare perspektiv. Resten är kvalificerade gissningar. Jag är förmodligen irriterande optimistisk men det gör mig förbaskat ont att ta del av din meningslösa pessimism. Vilken nytta gör den? Vad gör du faktiskt för att räta upp den sneda bild du förmedlar, förutom inläggen på HBK?

Sedan är den här tråden på väg att kantra igen... och det är förmodligen mitt fel! Sorry. :eek:

Hej du Krinil. Vad har du för belägg för att jag förmedlar en sned bild? Förnekar du att det förekommer de problem jag räknar upp? Jag är ingen blåögd optimist och jag försöker göra det lilla jag kan vad det gäller miljövård. Jag liter inte på att "pappa" skall fixa det. Och så det här med svininfluensan. Nu när den börjar ebba ut så hotas vi med att det kommer en andra våg som är mycket värre, och kanske det kommer en tredje och fjärde våg. Darra skall vi.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej du Krinil. Vad har du för belägg för att jag förmedlar en sned bild? Förnekar du att det förekommer de problem jag räknar upp? Jag är ingen blåögd optimist och jag försöker göra det lilla jag kan vad det gäller miljövård. Jag liter inte på att "pappa" skall fixa det. Och så det här med svininfluensan. Nu när den börjar ebba ut så hotas vi med att det kommer en andra våg som är mycket värre, och kanske det kommer en tredje och fjärde våg. Darra skall vi.
Hej Krinil o Wikström. Ett tips, gå in och titta på inslaget jag skrev om i inlägg 156. Olle.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Enkel domedagsprofetia eller ”Kunskapens” pris

Mot många djur här på klotet
är människan det största hotet
arterna försvinner i rasande fart
snart finns inte många kvar, det blir inte rart
när kolföreningarna har dödat alla våra vänner
många tänker så, bland dom människor jag känner
Snart får vi förmånen att leva i splendid isolation bland all plast och oljan
medicinarna med alla sina gifter ser till att människan överlever men ej koljan
När det så småningom blir ännu tydligare vad rovdriften har ställt till med, begriper kanske menigheten
att det är lättare sagt än gjort att få tillbaka allt det som gjorde livet värt att leva, då sitter vi fast i smeten
Av jordens skönhet finns då ej längre det minsta spår, allt är förött och plundrat av skapelsens krona, människan
Den förr så vackra planeten Tellus klarar ej att återfå sin forna glans trots all vetenskap och kunskap! Se människan, Maskinmänniskan!

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Kanske ska vi skapa en klubb. Filosofexistentiella poeters sällskap. Då vill jag ha wikstrom som ordförande. :) För jag hoppas att det är ditt intresse för det existentiella som driver dig och inte ångest.

Jag tycker dock att vi börjar spåra ur rejält igen. Så jag tackar för mig i den här tråden.
 
F

F.d. 18368

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Kanske ska vi skapa en klubb. Filosofexistentiella poeters sällskap. Då vill jag ha wikstrom som ordförande. :) För jag hoppas att det är ditt intresse för det existentiella som driver dig och inte ångest.

Jag tycker dock att vi börjar spåra ur rejält igen. Så jag tackar för mig i den här tråden.

Hej Krinil, jag är mycket intresserad, som du hoppas, av det existensiella. Ångest hade jag faktiskt i ungdomen, jag trodde på kyrkans gud men nu när jag har skrivit ut mig ur kyrkan, och blivit ateist, har det kommit ett stort lugn i mitt liv. Jag sover gott om nätterna, kanske beroende på att jag har accepterat att jag inte kan rädda jorden, ändast göra så gott jag kan. Av de sk vanliga människorna så tror jag att alla vill gott och vara vänner. Det ser vi inte minst här på HBK. Vi skall dock alltid vara misstänksamma mot auktoriteter och lära oss att tänka själva. :)
 
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Varför är det så tyst om svininfluensan nu, som är sånt inntresant samtalsämne
håller alla på att klä julgranen,:santa1: kom igen nu ! :D
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Samtidigt som 8000 har dött som inte hunnit få vaccinet varav 650 i Europa.
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Biverkningar
För första gången har jag fått biverkning efter vaxinering
Har fått ont i armen så pass att jag är tvungen att avstå från arbete idag
hoppas det räcker med det

Tror ändå det är värt besväret
vill försäkra mig att slippa flunsan
Skall åka till Nya Zeland lagom till julhelgen
Stannar en månad
Det skulle vara mycket olämpligt att drabbas av dyligt elände
Har hört av bekanta som drabbats att sjukdomsförloppet är långvarigt

Med önskan om att Jag och Övriga medlemmar slipper eländet ha det gött framövr

Hej från Julle o Gunvor
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Intressant läsning, det ena är domedagsprofeterna mot de förnuftiga. Sen börjar det diskuteras innehållet i sprutan. Som en liten anekdot till det hela är att i grund och botten är vaccinet detsamma som varit till den vanliga influensan, med några små förändringar, för ni tror väl inte på allvar att man hinner ta fram ett nytt vaccin som ska godkännas av alla myndigheter på bara några få veckor?
Känns som att vissa läser lite för mycket kvällstidningsrubriker och inte läser på ren fakta om vad som verkligen har hänt och varför man gör detta. Vissa tror ju att det är väldigt stor dödlighet, men som sagts tidigare i tråden är det inte därför som man vill att folk ska vaccinera sig utan helt enkelt för att det sprider sig så fort. Om folk höll sig till fakta istället för att försöka grunda uppfattningar på känslor så skulle vi ha ett mycket bättre samhälle. Men tyvärr tror jag vi lever i ett samhälle där vi väljer att läsa den största texten och väljer att hoppa över det finstilta, fastän det är i det finstilta som det intressanta finns. Man kan väl jämföra med hur många som läser det finstilta i olika kontrakt. Visste folk vad man skrev på tror jag inte det varit lika lätt att skriva på saker o ting.
Hälsningar från en som är sjuk, dock inte i baconfebern utan i en mildare maginfluensa!
/Ola
Ps: Får min spruta på jobbet nästa vecka Ds:
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Har tagit över 100 år innan kvicksilver anses olämpligt. För många giriga skojare nu som beslutar precis som med vaccin-svindleriet! Skrämmande att så många blir rädda och rusar för att ta sprutan. Bevis på att man kan få människan till vad som helst.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Har tagit över 100 år innan kvicksilver anses olämpligt. För många giriga skojare nu som beslutar precis som med vaccin-svindleriet! Skrämmande att så många blir rädda och rusar för att ta sprutan. Bevis på att man kan få människan till vad som helst.

Hej Isfiskarn. Vad får dig att tro att folk vaccinerar sig för att de är rädda, eller för att de är manipulerade? Det ser ut som en hel del gjort det för att de är solidariska. Du får ursäkta, men faktainnehållet i ditt inlägg lämnar en del i övrigt att önska. Du borde kanske läsa "just4fun":s utmärkta bruksanvisning i förrförra inlägget, om hur man inhämtar fakta. :)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Har tagit över 100 år innan kvicksilver anses olämpligt. För många giriga skojare nu som beslutar precis som med vaccin-svindleriet! Skrämmande att så många blir rädda och rusar för att ta sprutan. Bevis på att man kan få människan till vad som helst.

Hmm kan du utveckla "giriga skojare" lite. Vad jag förstår så måste du ju mena att allt vaccin, läkemedel mm som någon tjänar pengar på kan få oss till vad som helst :confused:

Sedan "vaccinsvindleriet" vore ju intressant att få veta hur du menar.

Jag har aldrig varit rädd, inte kan man få mig till vad som helst heller, (skulle vara mitt multiverktyg i så fall :D)

Undrar hur många flera som hade dött om ingen vaccinerat sig :confused:

Gurra
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Hej Isfiskarn. Vad får dig att tro att folk vaccinerar sig för att de är rädda, eller för att de är manipulerade? Det ser ut som en hel del gjort det för att de är solidariska. Du får ursäkta, men faktainnehållet i ditt inlägg lämnar en del i övrigt att önska. Du borde kanske läsa "just4fun":s utmärkta bruksanvisning i förrförra inlägget, om hur man inhämtar fakta. :)
Kanske är det så enkelt att man vaccinerar sig för att slippa influensan, det är ju inte precis ett nöje att vara sjuk.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Svininfluensa vaccinera eller inte ... ??

Jag hör till dem som tror att jättemånga vaccinerar sig för att de tror de kommer dö annars. Men svininfluensan verkar vara en mycket harmlös variant med tanke på hur få som dör.:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen