• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenskar riskerar tysk karantän

  • Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.

Tysken

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Bremen
HBK-Nr
29602
Medlemskap
2024
Regeln i Tyskland säger att personer (också Tyskarna) som kommer till Tyskland från utlandet, där totalt mer än 50 personer per 100 000 invånare har smittats under de senaste sju dagarna, bör karantäneras under 14 dagar. För Sverige med cirka 10 miljoner invånare betyder det att i genomsnitt cirka 700 per dag kan vara sjuka.
Det är komplicerat, men det är vi också. ;)
Men reglerna ändras också ofta här...
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Regeln i Tyskland säger att personer (också Tyskarna) som kommer till Tyskland från utlandet, där totalt mer än 50 personer per 100 000 invånare har smittats under de senaste sju dagarna, bör karantäneras under 14 dagar. För Sverige med cirka 10 miljoner invånare betyder det att i genomsnitt cirka 700 per dag kan vara sjuka.
Det är komplicerat, men det är vi också. ;)
Men reglerna ändras också ofta här...
Hur hanteras detta i praktiken om jag kommer till Tyskland i husbil? Jag skall isoleras i "hemmet" i 14 dagar,men måste hemmet stå stilla?
 

Tysken

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Bremen
HBK-Nr
29602
Medlemskap
2024
Jag tror inte att det fungerar för utländska besökare. Den enda säkerheten enligt min åsikt är att fall i Sverige måste falla under denna konstiga gräns på 50. Då upphör karantänarrangemangen omedelbart.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Tack för info, hörde bara att nån hade åkt in och shoppat och åkt hem igen utan problem.
Tändes en gnutta hopp om att kunna hämta hem Plåtisen från Tyskland. :(
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Var på Öland förra veckan, såg ingentill av alla dessa du säger, Lungt och som vanigt inga promblem alls, bara åk dit
Var på Öland förra veckan, såg ingentill av alla dessa du säger, Lungt och som vanigt inga promblem alls, bara åk dit
Tar ut husbilen nästa vecka fukttesta först, så det blir väl en tur åt Öland också efter några dagar på cc timmernabben, ha de bra alla där ute
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag pratade med en tysk på en ställplats på Orust igår 16 juni som kommit med färjan Travemünde - Trelleborg och som tänkt att stanna i Sverige i 2 veckor.
Han är medveten om att de vid hemkomsten kan drabbas av 2 veckors karantän i hemmet.
De får dock, trots karantän, t.ex. ta sig till närmaste livsmedelsaffär för att handla förnödenheter.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Inget nytt angående inresa i Tyskland ?
Jag vill ner och köpa en Husbil i Hamburg, Men jag vill ju inte behöva sitta i karantän i 2 veckor.. ;):(

Dom har ju tydligen inga gränskontroller längre vad jag förstod det som, men hur har då då koll på att man varit i karantän eller vad man gör.. då borde man rör sej fritt i Tyskland ?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Om man jämför de nordiska ländernas siffror alla kategorier så ser man ju att Sverige avviker kraftigt mot de andra. Hur kan då FHM & statsministern påstå att Sveriges strategier har som dom tror varit de rätta?
Om man siktar på 50% flockimmunitet med 1% dödlighet (många länder räknar med högre dödlighet) så kommer 50000 att dö enligt matematiker. Lektor Marcus Carlsson, Lunds universitet. Är det så vi vill ha det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen