• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenskar riskerar tysk karantän

  • Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Om man jämför de nordiska ländernas siffror alla kategorier så ser man ju att Sverige avviker kraftigt mot de andra. Hur kan då FHM & statsministern påstå att Sveriges strategier har som dom tror varit de rätta?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det är inte lätt att jämföra resultatet av olika strategier så länge som smittan fortfarande pågår. Hur kommer utvecklingen att bli i de länder som haft hårdare restriktioner än Sverige, men som nu släpper på dem? Hur kommer den att bli i Sverige? Att påstå något säkert är lite som att utse Vasaloppets vinnare redan innan halva loppet är avklarat.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Den enda hyfsat riktiga jämförelsen av dödstal mellan länder borde kunna göras genom att dödstalen per tidsenhet jämförs med dödstalen för medeltalet under samma period de senaste fem åren i respektive land. Då får man fram den eventuella överdödligheten som rimligen då kan antas bero på Corona. Den statistiken blir oberoende av div mätfel och andra problem som uppstår när man bara tittar på dödsfall med diagnosen Corona.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Om man jämför de nordiska ländernas siffror alla kategorier så ser man ju att Sverige avviker kraftigt mot de andra. Hur kan då FHM & statsministern påstå att Sveriges strategier har som dom tror varit de rätta?
Problemet med att mäta är att man måste vara eniga om vad man mäter och hur man mäter för att kunna jämföra. Det är inte lätt inom ett land och väldigt svårt mellan länder.
Beror tex en ökning av antalet nysmittade på att man kraftigt ökat provtagningen? Beror antalet döda i Corona på hur man ser på vad som gjorde att personen avled, var det lunginflammationen eller Corona, som kanske orsakade lunginflammation eller var det en lunginflammation som gjorde personen mer mottaglig för Corona, som var dödsorsak?
 
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.416
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Tror inte att genom resa ner mot Kroatien ens är möjlig i dags läget, hittade detta på : schleswig-holstein hemsida
 
J

Jarn

Guest
Tror inte att genom resa ner mot Kroatien ens är möjlig i dags läget, hittade detta på : schleswig-holstein hemsida

Om du läser även bilagan så går det bra med genomresa. Förbudet gäller ej då.

"(5) § 1 gilt nicht für Personen, die nur zur Durchreise in die Bundesrepublik Deutschland oder nach Schleswig-Holstein einreisen; diese haben das Gebiet des Landes auf unmittelbarem Weg zu verlassen. Die hierfür erforderliche Durchreise durch das Gebiet Schleswig-Holsteins ist gestattet. "
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Problemet med att mäta är att man måste vara eniga om vad man mäter och hur man mäter för att kunna jämföra. Det är inte lätt inom ett land och väldigt svårt mellan länder.
Beror tex en ökning av antalet nysmittade på att man kraftigt ökat provtagningen? Beror antalet döda i Corona på hur man ser på vad som gjorde att personen avled, var det lunginflammationen eller Corona, som kanske orsakade lunginflammation eller var det en lunginflammation som gjorde personen mer mottaglig för Corona, som var dödsorsak?
Så du menar att Folkhälsomyndighetssiffror är felaktiga eller att våra grannländer Norge , Finland,Island , Danmark mfl ljuger om sina dödssiffror ??
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Så du menar att Folkhälsomyndighetssiffror är felaktiga eller att våra grannländer Norge , Finland,Island , Danmark mfl ljuger om sina dödssiffror ??
Jag menar det jag skrivit. Var läser du att jag tycker att övriga länder ljuger. Kanske skulle du försöka läsa det jag skrivit och om det är så att det är något du inte förstår så fråga istället för att börja anklaga mig för något jag varken tycker eller har skrivit. Som sagt läs om och tala om vad du inte förstår!
Ett tips är att läsa in dig på begreppen reliabilitet och validitet!
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Vi är på väg ner till Portugal ner genom Tyskland den 25/6, det ju egentligen oceaner av tid tills dess och mycket kan ju hända. Min fråga är om det är någon som nyligen (efter det att karantänen infördes) transiterat genom Tyskland, eller om inom hyfsad framtid kommer göra det och hur ni tänker och ffa hur gick det.
Peter
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Lassej.
Stäng tråden. Jag ställde frågan om hur det var åt "Andrahållet" på ditt första in lägg med resande till Sverige. Det var inte min mening att få reda på hur många Döda som tråden har blivit det får vi i tv så det räcker. I kväll står jag i Västervik min närmaste granne är en husbil från Tyskland.
"linkan"i Småland
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Til info, alle lande der ikke er godkendt, som indrejse fra den danske regering. Der dækker flertallet forsikringer ikke ved sygdom, selv inden for EU. Så kører man sydpå, husk at checke syge/rejse forsikringer
 
F

F.d. 22252

Guest
Lassej så länge nyttig information kommer in är det synd att stänga.
Tror att man kan passera antingen via danmark eller direkt till tyskland om man bara ska passera igenom och inte stanna där.
Frågan är ju vilka länder som idag har öppnat sina gränser.
Det kommer bli stora förändringar förmodligen när marknadskrafterna tar över från sjukhusen och experterna där till politiken och pengarna.
Vilka prioriteringar som gäller är inte svårt att förstå bara att vänta lite.
Det kommer och är säkert redan bakslag men öppna kommer man starka ekonomiska krafter råder i hela europa.
Man själv måste vara eftertänksam om man verkligen vill riskera livet just i år hade ju varit enklare om man skulle gå i krig och få en snabb död med en kula genom huvudet men nu handlar det inte om det utan en utdragen plågsam död.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.416
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Blev det nån ändring alls idag 15/6 på inresereglerna från Sverige till Tyskland? Hittar inget om det.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Källa Sydsvenskan.


Polen och Tyskland tillåter nu EU-medborgare att resa in i landet. För tysk del slopas de inre gränskontrollerna vid landgränserna mot Österrike, Frankrike, Schweiz och Danmark. Även för flygresenärer från Italien slopas gränskontrollerna medan spanska flygresenärer får stå ut med kontroller till den 21 juni.

Svenska resenärer får på grund av smittoläget tills vidare räkna med två veckors karantän vid ankomst till Tyskland, med undantag för delstaterna Nordrhein-Westfalen och Brandenburg, uppger det tyska inrikesdepartementet för TT.

Tyska resenärer som vill åka till Sverige avråds fortsatt från detta, trots att landet lyfter reseavrådan för i stort sett alla andra EU-länder från och med måndag. Orsaken är smittoläget i Sverige. Inte heller för Spanien lyfts avrådan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen