• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenskar riskerar tysk karantän

  • Startad av Deleted member 11118
  • Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
D

Deleted member 11118

Guest
Svenskar som tänkt sig att åka till Tyskland riskerar att få stanna längre än vad de tänkt sig. Förbundsregeringen rekommenderar karantän för medborgare från EU-länder med ett högt antal nya coronainfektioner, fler än 50 per 100 000 invånare de senaste sju dagarna. Och tittar man på den tyska folkhälsomyndigheten Robert Koch Instituts hemsida finns det bara ett EU-land som lyser rött på kartan – Sverige.

Det är upp till de enskilda förbundsländerna att besluta om de väljer att följa rekommendationen och hur karantänen för EU-medborgare i så fall ska se ut. 14 dagars karantän rekommenderas i dag bara för inresande från tredjeland.

Sverige har den senaste tiden trappat upp testerna för coronasmitta, vilket är en förklaring till det höga talet nya konstaterade infektioner.
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Vad gäller åt andra hållet?
På Öland snurrar det nu husbilar och personbilar från Danmark,Tyskland, Nederländerna Frankrike, Polen, Rumänien och till och med Italien, Det värkar som om Sverige är ett öppet skåp för andra än oss själva!!!!!!!
Från ett blåsigt "solen och vindarnas ö" "linkan"
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Vad gäller åt andra hållet?
På Öland snurrar det nu husbilar och personbilar från Danmark,Tyskland, Nederländerna Frankrike, Polen, Rumänien och till och med Italien, Det värkar som om Sverige är ett öppet skåp för andra än oss själva!!!!!!!
Från ett blåsigt "solen och vindarnas ö" "linkan"
Aj då. Då avstår jag Öland i år. Sverige skulle nog stängt skåpet från andra hållet och bara tillåtit nyttotrafik över juni juli.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Det där gäller alla, man gör ingen skillnad på nationalitet. Tyska medborgare som reser hem efter en flera dagar lång vistelse kommer också att få sätta sig i karantän.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det där gäller alla, man gör ingen skillnad på nationalitet. Tyska medborgare som reser hem efter en flera dagar lång vistelse kommer också att få sätta sig i karantän.
Har du någon källa på det?
Jag har tyskar i närheten som påstår något annat, därför undrar jag.
 

DF5XG

HBK Medlem
Inlägg
1.264
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
12069
Medlemskap
2024

Tyvärr sant.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läser i dagens DI, som också bekräftar Vad Lasse redan skrivit, att nu blir det knepigt för oss från Sverige att ta oss till Tyskland, när det tre nordligaste Förbundsländerna Niedersachsen, Mecklenburg-Vorpommern och Schleswig-Holstein infört två veckors strikt karantän.

Tolkar det som att vi Idag blir stoppade vid gränsen. Den 15 juli får vi hoppas att det är andra beslut som gäller, för de svenskar som planera att dra söderut med sin husbil på sin semester.

TommyD
 
J

Jarn

Guest
Jag tror att den röda markeringen på kartan och därmed anledningen till karantänkravet, det kommer snart att ändra sig.
För att bli rött krävs ju minst 50 nya smittade per 100 000 de senaste 7 dagarna.
Grovt räknat har vi 10 milj invånare, det betyder 5000 nya smittade per vecka, den toppen beror väl bara på att man ökat testerna och är inget bestående tal.
 
J

Jarn

Guest
Intressant att titta på lite siffror från Tyskland från Robert Koch Institutet och jämföra med våra från FHM, idag.
Se bifogad fil för tyska siffror och där ser man tydligt att våra skånska siffror står sig bra avseende smittade per 100 000.
Vi har idag 147. Sthlm 630. Gotland 153 och V Götaland 486.
Svenska siffror för en löpanderki.jpg 7 dagars period vet jag inte var jag hittar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vad jag förstår ska tyskar som besöker sverige i karantän i 14 dagar när de återvänder det borde innebära att den tyska turismen gör paus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen