• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SVEA HUSBILAR BLÅSER FOLK. överenskommelse nått

Predrag Sekulic

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Tierp
HBK-Nr
25920
Medlemskap
2024
Lurade en gammal dam att bilen var ”fuktskadad”.
Damen sålde husbilen pga. att maken fått starr och blev av med körkortet. Hon fick 210 000:- för en Hobby 690.
Den skulle säljas för 410 00:- och jag ville köpa den. Allt var klart och jag skulle ”bara” sätta in 10 000:- i handpenning och husbilen skulle vara min.
Ett samtal med förra ägaren, en gammal/äldre dam som berättade för mig om husbilen.
I alla dokument kunde man läsa att husbilen var fukt testad och att det INTE fanns fukt.
Att lura äldre på 200 000:- är ett j-a skämt. Svea Husbilar avbröt kontakt med mig och allt rann ut i sanden.
I deras broschyrer garanterar de att deras vinst aldrig överstiger 30 000:-.
Vilka klåpare!
PS
Har kvar alla mail och alla dokumen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kanske för att få vill köpa där, har ryktet hunnit ikapp dom?
När jag startade plattan för att läsa dagstidningen igår så ploppade det upp en avisering om något något från Husbilsklubben om att Svea blåser sina kunder. Troligen var det denna tråd som avsågs och tror det var "PS" som låg bakom aviseringen som försvann på Google-vis när jag skulle kolla senare.
 

Laima och Magnus

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
36523
Medlemskap
2024
Tackar för din, och era varningar här ! Var på väg att kolla på en husbil på Svea i Kinna. Men innan dess så tänkte jag att jag kör min vanliga sökning på nätet, HK samt trustpilot etc i fall några omdömen finns att hitta. Verkar finnas gott om "hästhandlare" i husbils branchen !
Då hjälper det mycket att man rödflagga sådana. Och sedan också att lita på sin magkänsla. Luktar det skumt , är det förmodligen skumt...
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Detsamma gäller husbilsmäklaren i Vallentuna

Vi köpte vår genom Husbilsmäklaren, de (eller mera "han") var en av få som hade den biltyp vi sökte.
Vid första titten konstaterades att ena mörkläggningsgardinen var trasig, det fixades innan leverans.

Själva köpet gick smidigt, och vi hade bara 2 anmärkningar. Fick 1 månad på oss att hitta och reklamera fel.
Det ena var att det saknades GPS i stereon och det andra var att kylen pep för öppen dörr emellanåt.

Första löstes snabbt genom att vi fick en Garmin Camper istället, vilket vi var nöjda med.
Det andra skulle fixas av dem, men hittade problemet själv och justerade "känselsprötet" i dörrlåset.
Så servicebesöket avbokades kvällen innan.

Försvarar dem inte alls, utan kan tänka mig att det inte flyter på samma sätt vid större reklamationer.
Eller så hade vi tur.
Men SISU-garantin avstod vi från - undantagslistan var mer än löjligt lång.
 
F

F.d. 73249

Guest
något konstigt har hänt. mitt omdöme på trustpilot har tagits bort ???????
hur kan det låta sej göra ????????????
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024

arvestar

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Svenljunga
idag hörde ägaren Tobias Linusson av sej till mej o vi har kommit till en överenskommelse i ärendet
som jag är nöjd med. så nu lägger jag detta bakom mej o går vidare med min badrums renovering
hej
jag vill berätta om hur det gick till när vi köpte en husbil av svea husbilar.
först vill jag säga att vi har letat husbil i 6-7 md o har för länge sen sagt
att vi inte ska handla av svea husbilar pga allt skit man läser om dom.
MEN likväl dök det upp en plåtis vi ville ha i kinna.
så vi gick in i denna handel med öppna ögon o lite
ja ja så jävlig kan det väl inte var. oj så fel vi hade
bilen var en gds bil men alla dom nämda grejor skulle ingå fast det var gds.
nu börjar vi.....
vi köpte en husbil i dec 2022 av svea husbil i kinna o fick den i feb 2023. i förmedlings avtalet som säljaren ska betala, ingår det att byte kamrem och byte kupe filter. då jag inte kan pruta på priset erbjuder säljare mig en ny backamera då den som satt i var dålig.
När jag hämtade bilen så jag direkt att kameran inte var bytt + man hade på eget bevåg, kletat fogmassa runt 5 av dom 6 fönstern. som enligt fuktprotokol är täta. Detta ingick inte i något avtal det har dom själv hittat på.
Visa bilaga 227095

Visa bilaga 227093
o en på antenn foten
Visa bilaga 227094
fler bilder finns
Nämner detta till säljaren men han vill inte diskutera detta als,
Så jag tar bilen o kör hem. bryr mej inte i denna stund då jag ju redan hade förväntat mej någon sån här blåsning av detta företag. ville ju ha den bilen o jag kan fixa allt själv.
Men väl hemma upptäcker jag att man påstår man har bytt kupefilter. o tagit betalt för det enligt förmedlings avtalet.
Det bara det lilla problemet att på denna bil finns inget filter.
Nu börjar jag bli misstänksam o skruvar bort kamrems kåpan, o se på dom har inte bytt kamremmen.
Nu tycker jag det så alvorligt på gränsen till bedrägeri så jag kan inte vara tyst.
det syns remmen är sliten + jag fick med en pärm med alla service kvitton o kan se att senaste byte är av det fabrikat som sitter i bilen. (foto bevis finns )
ber om att få veta vilket fabrikat kamrem dom har använd, detta vägrar dom svara på, o maria på svea husbilar påstår hård nackad att den är vist bytt fast jag har bevis på motsatsen
Backkameran är heller inte bytt, o då får jag beskedet att det inte ingår fast det står inskrivit i köpe kontraktet.
Man har alltså tagit betalt för dessa grejor utan att utföra dom.
nu kontakter ägaren tobias linusson mig, och säger så här får det inte vara o lover mig bott o bättring, dom ska hämta bilen o fixa alla fel.
Ang fönstern lovar han att dom ska ta bort allt klet runt fönstern och plocka ut fönstern o göra ett riktigt fackmanna mäsigt utförd jobb. att kleta fog utan på fönster bågen är inte fackmana mäsigt.
Efter 2 veckor får jag tillbaka bilen, nu har dom bytt kamremmen men inte backkameran. det samma biltema kamera som sitter i som vid köpet.
Än en gång påstår maria att den är byt, fast jag har märkt den innan dom hämtade bilen ( bild bevis finns)
o det samma nu som innan.
Hör häpna nu har dom kletat på ännu mer klet runt fönstern o nu på alla 6 fönster.
Första ursäkt för detta är att fönstern är limmade på ett specielt sätt så dom gär inte ta ut. HALLO hur korkat tror hon jag är, dessa är limmade som alla andra fönster
Andra ursäkten är om dom inte hade gjort detta hade det läckt kraftigt in i bilen, o dom bjuder på detta som goodwil. Men det finns ju ett fuktprotokol utan anmärkning
Tredje ursäkten är att det inte ingår på en gds bil att plocka ut fönstern, fast det var avtalat med tobis ägaren av svea husbilar, som man inte längre får kontakt med
jag har själv försiktigt försökt plocka bort lite av kletet med en plastskrapa o det med det resultat att klarlacken följer med av.
Att man har kletat runt fönstern anser jag har sänkt värdet på bilen avsevärd, för vem vill köpa en bil som det ser ut som att det har varit vatten läkage i.
man har inte als brytt sej om det som ägaren lovade mej. kontakter ägaren på mail o han lovar återkomma inom 2 dagar vilket han såklart inte gör o det går inte få tag på han längre.
Så dom är totalt ovilliga att lösa problem, man ljuger gång på gång och idiot förklarar mej med alla deras lögner.
Nu har jag ca en veckas jobb med att at bort kletet runt fönstern plocka alla ut fönster o täta om dom, så det blir gjort rätt, för SVEA HUSBILAR kommer ALLDRIG få röra min bil igen
Jag har foto dokumentation + alla mail till att backa upp alla dessa fel o lögner.
Jag kommer även anmälda dom till arn om en ökonomisk ersätning för tid o material vid fönster jobbet + pengar för backameran
jaja som det kan bli
Har du köpt en bil av dom vart kamrems byte ingår, kan det kanske vara värt att kolla om verkligen är gjort
innan motorn rasar
nu kan ni göra upp med er själva om ni vill handla hos svea husbilar, jag vet vart jag inte ska handla något mer
Min motor rasade pga idioterna på Svea husbil påstod att de hade bytt kamrem. Men så fick jag höra att de bytte inte vattenpumpen samtidigt, fick höra av personen som hade bytt kamreren att vattenpumpen var i riktigt dåligt skick men att Svea ville "spara pengar". Lider med folk som har råkat ut för dessa bluffare.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
När jag sålde husbilen till svea husbil i kinna var avtalet 370.000 minus kostnader för nödvändiga utgifter för att dom kunne sälja den .
Då fick jag betala 25.000 för nya drivknutar .städning över 5.000 nytt batteri motortest 10.000 fast inga fel hittades.jag hade monterad en kilformad träkloss på gaspedalen för bättre lutning. Fastsatt med 2 skruvar. Borttagning av träkloss 995 kr. Enligt nya ägaren finns bara 2 små nästan osynliga märken efter skruvarna. Listan är oändlig . Inget åtgärdades ....dom sålde bilen för 400.000. Jag fick 300.000. . Nya VDn meddelade att han ansåg affären för avslutat och jag skulle inte få något för det dom tog betald för eftersom han menade att dom bara behöver göra det dom anser för nödvändigt vid försäljning. SKOJARE
Läs på svea husbils omtal på deras sida. Där har jag oxå skrivit.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Vi håller precis på med en affär med Svea. Det är synd att man inte läst på så mycket om det här företaget innan, men det dök redan upp lite märkliga fel och medföljande kostnader dom ska dra av på våran inbytesbil, detta utan att dom kontaktat mig innan byte/rep.
Återkommer....
Vore kul att se vad kontraktet säger. Om det finns någon paragraf eller mening som styr vad dom får göra
 

Peter Wihlner

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Åkersberga
HBK-Nr
30046
Medlemskap
2024
Vore kul att se vad kontraktet säger. Om det finns någon paragraf eller mening som styr vad dom får göra
Jo, det finns ganska mycket i deras avtal, och det mesta är fördel Svea. Jag lägger upp allt när det här är klart.
Finns mycket att säga i det här fallet, men bilen som vi ska köpa är i så bra skick och välvårdad så vi kommer att göra affär trots allt.
Jag har även talat med nuvarande ägare.
 

Loppan21

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Gislaved
Vid hämtning var det ingen luft i däcken, dieseln räckte precis till närmsta mack, oljelampan lös och som grädde på moset var det stora bucklor i plåten bak där de monterat backkameran.
Aldrig mer Kinna och deras " verkstad".
 

Peter Wihlner

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Åkersberga
HBK-Nr
30046
Medlemskap
2024
Vid hämtning var det ingen luft i däcken, dieseln räckte precis till närmsta mack, oljelampan lös och som grädde på moset var det stora bucklor i plåten bak där de monterat backkameran.
Aldrig mer Kinna och deras " verkstad".
Läser man de flesta recensioner och negativa omdömen så verkar Kinna ligga bäst till av negativa omdömen.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jo, det finns ganska mycket i deras avtal, och det mesta är fördel Svea. Jag lägger upp allt när det här är klart.
Finns mycket att säga i det här fallet, men bilen som vi ska köpa är i så bra skick och välvårdad så vi kommer att göra affär trots allt.
Jag har även talat med nuvarande ägare.
Hur är upplägget när man samtidigt säljer och köper ny husbil hos Svea?
Går det att avtala att köpet av den nya husbilen är under förutsättning att din egen blir såld?
Men å andra sidan så vill väl säljaren av nya bilen inte att någon ”håller” husbilen då det finns en risk att missa andra potentiella köpare.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Jag tror det är helt lugnt att köpa bil hos dom, bara kolla så allt dom säger är gjort verkligen är gjort,

Man kan få känslan av att man köpt en husbil av dem också.
Utan att man gjort det...

Vi gjorde upp allt om pris etc, samt att de skulle montera på gasoluttag och stödben på den.
Detta var på en lördag , Älmsta (Norrtälje), ca 10 min i stängning.
Söndagar hade de stängt.
Frågade säljaren om vi skulle betala in en handpenning, för att säkra köpet.
Men det behövdes inte, det var ändå stängt på söndag - utan om vi kom dit på måndag när de öppna så skulle allt lösa sig.
På söndagen, runt kl.14, kom ett SMS som sa att husbilen blivit såld.
Förstod inte då, och förstår fortfarande inte. Fick aldrig någon riktig förklaring.
Men med lite mer erfarenhet och inlägg från andra, så kanske det va lika bra...
Köpte en 1 år nyare, med 1/3 så många mil, till samma prislapp.

Så helt säker verkar man aldrig kunna vara... :)
 
Toppen