• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Svårtankad Renault

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Skulle tanka fullt idag tänkte jag. Fick i 51 liter innan handtaget slog ifrån. Fick i 38 liter till när jag körde sakta sakta. Mycket tröttsamt att det är så. Är det ett vanligt fel på en Master från -01 eller är det nåt fel på min?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Troligen så har du ett slangningstopp (tjuvtankning) nere i tanken som gör att
det fyller upp påfyllnadsröret innan det hinner in i tanken men du kan även ha ett veck
eller skada på påfyllnads röret.
Har du aldrig fyllt fullt innan?
På min Ducato så kan jag inte sätt in hela "pistolen" i hålet utan får ha halva ute ungefär
för att det skall fungera hjälpligt.
 

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Skulle tanka fullt idag tänkte jag. Fick i 51 liter innan handtaget slog ifrån. Fick i 38 liter till när jag körde sakta sakta. Mycket tröttsamt att det är så. Är det ett vanligt fel på en Master från -01 eller är det nåt fel på min?
Förutsätter att din husbil är dieseldriven.
Kanske hade du av misstag tryckt på dieselpumpens knapp för lastbil. Enda skillnaden på knapparna är att om man väljer lastbil går pumpen fortare. Kan vara svårt att tanka en personbil då och din husbil anses troligen vara en personbil i detta avseende.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Troligen så har du ett slangningstopp (tjuvtankning) nere i tanken som gör att
det fyller upp påfyllnadsröret innan det hinner in i tanken men du kan även ha ett veck
eller skada på påfyllnads röret.
Har du aldrig fyllt fullt innan?
På min Ducato så kan jag inte sätt in hela "pistolen" i hålet utan får ha halva ute ungefär
för att det skall fungera hjälpligt.
Får kolla upp om det är ett slangningstopp eller nåt annat fel.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Ett vanligt problem som kan bero på många orsaker , det blir mottryck i tanken och då slår handtaget av vilket det är konstruerat att göra. Kan vara allt från avluftningen till smala påfyllningsrör som orsakar detta , våran förra bil en Audi var hopplös att tanka med automatläge.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Det funkar att köra på automat tills ungefär 50-60 liter sen skummar det i röret och då slår det ifrån. Tyckte det funkade bättre nere i Tyskland för den dieseln skummade mindre tyckte jag.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Jag har i och för sig Fiat, men i början hade jag stora problem att få pistolmunstycket att öppna fullt. Testade olika lägen och efter ett antal tankningar hittade jag idealläget. Då jag vred munstycket, ungefär till klockan halv åtta, fungerade det klanderfritt. Kunde stoppa in hela röret.
Kanske samma lösning kan appliceras på en Renault.
 
Toppen