• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Svårtankad Renault

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.497
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2026
Skulle tanka fullt idag tänkte jag. Fick i 51 liter innan handtaget slog ifrån. Fick i 38 liter till när jag körde sakta sakta. Mycket tröttsamt att det är så. Är det ett vanligt fel på en Master från -01 eller är det nåt fel på min?
 
Troligen så har du ett slangningstopp (tjuvtankning) nere i tanken som gör att
det fyller upp påfyllnadsröret innan det hinner in i tanken men du kan även ha ett veck
eller skada på påfyllnads röret.
Har du aldrig fyllt fullt innan?
På min Ducato så kan jag inte sätt in hela "pistolen" i hålet utan får ha halva ute ungefär
för att det skall fungera hjälpligt.
 
Skulle tanka fullt idag tänkte jag. Fick i 51 liter innan handtaget slog ifrån. Fick i 38 liter till när jag körde sakta sakta. Mycket tröttsamt att det är så. Är det ett vanligt fel på en Master från -01 eller är det nåt fel på min?
Förutsätter att din husbil är dieseldriven.
Kanske hade du av misstag tryckt på dieselpumpens knapp för lastbil. Enda skillnaden på knapparna är att om man väljer lastbil går pumpen fortare. Kan vara svårt att tanka en personbil då och din husbil anses troligen vara en personbil i detta avseende.
 
Troligen så har du ett slangningstopp (tjuvtankning) nere i tanken som gör att
det fyller upp påfyllnadsröret innan det hinner in i tanken men du kan även ha ett veck
eller skada på påfyllnads röret.
Har du aldrig fyllt fullt innan?
På min Ducato så kan jag inte sätt in hela "pistolen" i hålet utan får ha halva ute ungefär
för att det skall fungera hjälpligt.
Får kolla upp om det är ett slangningstopp eller nåt annat fel.
 
Ett vanligt problem som kan bero på många orsaker , det blir mottryck i tanken och då slår handtaget av vilket det är konstruerat att göra. Kan vara allt från avluftningen till smala påfyllningsrör som orsakar detta , våran förra bil en Audi var hopplös att tanka med automatläge.
 
Det funkar att köra på automat tills ungefär 50-60 liter sen skummar det i röret och då slår det ifrån. Tyckte det funkade bättre nere i Tyskland för den dieseln skummade mindre tyckte jag.
 
Jag har i och för sig Fiat, men i början hade jag stora problem att få pistolmunstycket att öppna fullt. Testade olika lägen och efter ett antal tankningar hittade jag idealläget. Då jag vred munstycket, ungefär till klockan halv åtta, fungerade det klanderfritt. Kunde stoppa in hela röret.
Kanske samma lösning kan appliceras på en Renault.
 
Tillbaka
Toppen