• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surfplatta som navigator

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Hur funkar det att svara på inkommande samtal med mobilen som hotspot?
Borde inte vara något problem, och det är ju ganska lätt att testa med den mobil (och operatör) det gäller. Sätt upp den som hotspot och ring till den från en annan telefon. Svara på samtalet och surfa lite på plattan, så visar det sej om det går.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Min upplevelse av Hotspot är att telefonen blir väldigt varm och drar massor med ström.

Telefonen är en Samsung S21 PRO

Jag använder denna istället. Fungerar perfekt. Levereras olåst så det går att använda andra operatörer...

Använder den även för att streama till HB TV.n



 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Min surfplatta Samsung Galaxy Tab A 10,5 (2018) utan SIM-kortplats verkar sakna GPS-modul.
Men om jag kopplar den till min telefons hotspot verkar det fungera med Google Maps.....
Du skall ha GPS men Google map kräver du laddar ner kartor via nätet.Du har ju möjlighet ladda ner kartmaterialet online för att sen köra offline på Google map.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Min upplevelse av Hotspot är att telefonen blir väldigt varm och drar massor med ström.

Telefonen är en Samsung S21 PRO

Jag använder denna istället. Fungerar perfekt. Levereras olåst så det går att använda andra operatörer...

Använder den även för att streama till HB TV.n



Saknar band 28. Funkar inte ute i skogen men det gör ju inte hallon heller.
 

bonils

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Upplands Väsby
Jag kör Google Maps på en Huawei 10 tums sufplatta som har inbyggd GPS och kopplar upp den till min mobiltelefon som hotspot. Det fungerar utmärkt och man kan ju ladda ner kartor till Google Maps för att navigera i offline mode. Jag har provat Sygic och CoPilot och gillar att kunna ladda ner kartor för offlinemode men gick tillbaks till Goggle Maps som ju är gratis. Jag har även Garmin i min Kenwood radio men använder inte den p.g.a föråldrade kartor (kostar 590:- att uppdatera) samt mindre display. Surfplattan sitter i Fiat Ducatos multimediafästa.

/Bosse N
 

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
Jag har under många år använt Garmin navigator. Jag har alltför ofta märkt att deras uppdatering av bl.a. vägnätet släpar efter flera år. Nu undrar jag lite över hur bra det funkar att använda surfplatta i stället. Jag kör i stort sett bara i Sverige och Norge. Är det skillnad på gps funktionen hos plattor av olika fabrikat och modeller, och är den generellt jämförbar med t.ex. Garmin och TomTom. Kan också vara intressant med erfarenheter av de olika apparna som kan användas, framför allt gratisapparna.
jag har provat både tomtom ock garmin kartorna är sällan uppdaterade och flera fel kör numera med sygic för hudbil på en lagom stor platta som tar emot wifi
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
iPad 5:e generationen och Sygic Truck & Caravan använder vi sedan fyra år och det fungerar utmärkt. Hållare från Kjell & com som sitter i framrutan. Har provat med Google maps men det föll inte oss i smaken så vi fortsätter med Sygic tillsvidare
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
iGO har varit suverän med ett stort antal ruttval och nedladdade kartor.
En ny lovande app som dessutom är gratis är Magic Earth.
Skall man navigera med iPad måste man välja den med simkort för att få med GPS-funktionen.
Google Maps fungerar bara när man är uppkopplad till nätet.
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Hur funkar det att svara på inkommande samtal med mobilen som hotspot?
Det går jättebra, men svarar inte gärna när jag kör bil saknar handsfri. Vi körde i somras 4 veckor i Europa med hotspot och upplevde inga problem länder vi besökte var Danmark,Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien, Italien. Mobilen sitter alltid i laddaren med hotspot på. Paddan i en hållare från Biltema för oss fungerat jättebra. Som tillägg kan jag bara rekommendera sr-radioappen så har man alla poddradio och värmlandsradion under hela vår tur medans man kör
Mvh
 

Claes73

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
25994
Medlemskap
2024
Har en iPad (med inbyggd GPS) och med Sygic navigationsprogram för hela Europa tillsammans med wi-fi ombord på husbilen. Fungerar klockrent i mitt tycke.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Har tidigare använt både Garmin och TomTom navigationsapparna på en surfplatta, men som även andra märkt så släpar ju dessa efter väldigt mycket på uppdateringar av vägnätet. så numera använder jag mig endast av Google Maps och Waze, maps använder jag mig mycket av när jag söker efter tex restauranger, någon speciell butik eller bara för att hitta någon speciell upplevelse som dyker upp när man zoomar in i kartan, tycker att maps är kanon på att hitta sådant. Waze använder jag när jag redan vet adressen/platsen och vill tex undvika köer i och runt större städer under rusningstid, men även för fartkamera visningen. Och numera använder jag dessa endast på min mobil som är kopplad till en Pioneer med Android Auto, och detta för att minska antalet enheter att hålla reda på, och mobilen har man ju ändå alltid med sig och använder till allt annat i ens liv :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har under två års tid testat olika navigationsappar i mobilen (används dagligen i jobbet).
Jag har även Volvos navigator i bilen.
Det finns egentligen bara två appar som jag fastnat för och den ena av dessa används oftare än den andra.
Bäst tycker jag Google Maps är. Framförallt är deras trafikövervakning bäst av alla testade appar.
Nackdelen är att om man tappar mottagningen på telefonen funkar inte kartorna, händer dock väldigt sällan.
Även Here we go funkar bra. Främst tack vare nedladdade kartor.
I husbilen används en Samsung padda med dessa två nav.appar.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Tack för att ni delat era erfarenhter. Jag har en Samsung 10.5 platta som inte är så förfärligt gammal. Upptäckte att hållaren ovanför radion på min Fiat går att fälla upp. Med en enkel komplettering sitter plattan bra där. Kommer att köra i första hand Here we go med nedladdade kartor och ibland Google Maps när jag söker något särskilt. Eventuellt kör jag då Maps på telefonen med min fru som hållare. Nästa sommar blir spännande försöksperiod.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Har en Samsung s2 platta som drar mer ström än den hinner ladda ur cigguttaget är jag kör navigation app. Fortsätter med min Garmin 770 ett tag till
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Har en Samsung s2 platta som drar mer ström än den hinner ladda ur cigguttaget är jag kör navigation app. Fortsätter med min Garmin 770 ett tag till
Vi använder Samsung Galaxy Tab A7 10.4 appar är Copilot eller maps. Mobilen är en Samsung Galaxy S7 Edge den kör vi hotspot hela tiden mot surfplattan, båda får laddning från cigguttaget (har en split där så man kan ladda flera) båda blir fulladdade har inte alls haft några några problem med detta.
Jag vet av erfarenhet att använder man gamla typen av sladd ger det sämre laddning så den kastad jag bort
 
Toppen