• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surfplatta som navigator

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har under många år använt Garmin navigator. Jag har alltför ofta märkt att deras uppdatering av bl.a. vägnätet släpar efter flera år. Nu undrar jag lite över hur bra det funkar att använda surfplatta i stället. Jag kör i stort sett bara i Sverige och Norge. Är det skillnad på gps funktionen hos plattor av olika fabrikat och modeller, och är den generellt jämförbar med t.ex. Garmin och TomTom. Kan också vara intressant med erfarenheter av de olika apparna som kan användas, framför allt gratisapparna.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Resultatet beror väl huvudsakligen på kartmaterialet. Som jag uppfattat det finns det två stora utvecklare. Tele-atlas och Navteq. Tele-atlas ägs av TomTom och Navteq av Nokia. Har läst ett test från 2008 (länge sen) och då ansågs Navteq bäst. Det finns troligen någon i klubben som har nyare information. Sedan har ju mjukvaran i appen/gpsen också betydelse. Hanterbarhet, förmåga att hitta till rätt punkt osv.
TomTom har Tele-atlas och Garmin Navteq. Vad apparna använder får någon berätta.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Mej veterligen har alla surfplattor som säljs med Android som operativsystem inbyggd GPS
Däremot säljer Apple en modell av Ipad som saknar GPS, här får man vara observant.
Min surfplatta Samsung Galaxy Tab A 10,5 (2018) utan SIM-kortplats verkar sakna GPS-modul.
Men om jag kopplar den till min telefons hotspot verkar det fungera med Google Maps.....
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Min surfplatta Samsung Galaxy Tab A 10,5 (2018) utan SIM-kortplats verkar sakna GPS-modul.
Men om jag kopplar den till min telefons hotspot verkar det fungera med Google Maps.....
Är det inte så att den har GPS-modul men inte sim? Eftersom den saknar sim så behöver den en telefon som hotspot eller wifi för surf och vara online. Men telefonens GPS kan väl inte överföras till plattan. Skulle det funka så vill jag veta hur för jag har en gammal Ipad som jag inte kan navigera på. Däremot surfa med telefonen som hotspot.

Du kan testa att köra "Here we go" som kartapp och köra den i off-lineläge. Då bör du klara dig utan telefonens hotspot.
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Om man ska använda Apple ipad så måste man köpa apple celluar med sim-kort plats den har inbyggd GPS
Jag har använt en apple platta flera år och det funkar bra, sätter den i Fiats orginalhållare som kom 2015
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Prova Here (we go). Gratis app som utvecklats av Nokia men är såld till och används nu av MB, BMW och Audi. Den har även med möjligheten att välja övriga kommunikationer som buss, tåg mm.

PS PL8 Hann före.
 

Kjell Gladh

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Avesta
HBK-Nr
9627
Medlemskap
2024
Har också tidigare använt Garmin i husbilen. Har även provat liten 10-tums windows dator o separat ansluten gps-modul. Har också provat 10-tums ipad och flera gps-program bl.a. IGO och Sygic. Senaste säsongen har jag använt Tomtom Go i en ipad mini. Har upplevt ljudvolymen från ipad och ipad mini som för svag, så jag kopplar den till bilradion för att få bra ljud. Poiviewer är ett bra hjälpmedel i ipad med direktlänk till gps-programmen.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Har använt iPad mini med simkort i flera år. Använder Igo Navigation offline fungerar bättre än Garmin.
Igo har flera rutter att välja på och fler inställningar. Fördelen med att köra off line att man inte tappar kartan och navigationen.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Min surfplatta Samsung Galaxy Tab A 10,5 (2018) utan SIM-kortplats verkar sakna GPS-modul.
Men om jag kopplar den till min telefons hotspot verkar det fungera med Google Maps.....
Din platta har GPS modul inbyggt helt enligt specarna.
Typ av satellitnavigering GPS, BeiDou, GLONASS

Men du måste ha off-line kartor för att det ska funka om du inte har datatrafik på den

 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Hej Roland L.
Jag gillar också Here We Go.
För 4-6 år sedan gjorde jag en hyfsad koll på vad som fanns.
Mitt huvud-kriterium var att kunna använda set-upen off-line.
Det blev en Samsung Galaxy Tab S2, med eget SIM-kort och GPS.
Vid den tiden tyckte jag att valet var enkelt, Here We Go.
Fick hjälp av en bekant att tanka hem och installera nödvändiga kartor.
Då hade jag varken kunnande eller tid.
Åkte strax på den efterlängtade vintersemestern till Fuerteventura.
Snacka om glädje när vi kunde zooma ner på husnummernivå,
i de byar och städer som vi besökte. Klar succé!
Summa summarum, en platta med tillräckligt minne,
är, enl min mening, en toppenlösning.
Fasta installationer må vara hur kompetenta som helst...
Sitter de på fel plats i bilen, spelar förmåga och prestanda ingen roll...
Syns du inte, så finns du inte!
Dessutom kostade jag på mig att bygga ett fäste,
som lyckades röra upp känslorna på vissa "Messer- Schmittar" , haha!
Se länk: Surfplatta/Navigator istf backspegel
Lycka till! :)
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Vi använder Samsung Galaxy Tab A7 10.4
Den sitter i en hållare från Biltema

appar
Copilot den är ganska bra,
lätt att lägga in egna pois men dålig sökfunktion

Goggle maps lätt att hitta vad man söker
för att köra google maps använder vi hotspott från mobilen

Nej jag skulle inte köpa en separat gps i dag

Mvh Hasse o Annika

 
Toppen