• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Supplement till Google Streets

F

F.d. 55451

Guest
Google Streets er et fantastisk godt stykke naverings-værktøj i forbindelse til Goggle Maps med Earth.
Google Streets bliver aldrig 100% dækkende for alle steder
selv om Google virksomheden illustrerer med mange promenader og undervands fotograferinger.
- t.ex. Loch Ness.
Der behøves supplement fra dem som har en speciel interesse som at anvende stellplatser samt vatten og tømninger af husbil.
Fra parkering og till professinel camping.

Overlader man suppleringen med stellplatser til professionelle bliver det kun de pladser som der betales for; direkte eller indirekte.

Derfor opfordrer jeg ALLE til at bruge kamera som enkeltfoto, sammensatte foto - sphere, dashcam', actioncam, videokamera etc.
-
Jeg bruger videofilm med en stor redigering,
men uredigeret er helt OK.
Det illustrerer det væsensentlige.
Foto har jeg brugt førhen men der skal mindst ca. 4 billeder til hele horisonten rundt - og det kan blive usammenhængende.
Omgivelserne foretrækker jeg også at have med på en videofilm.

Jeg har 3 smartphones + 1 tablet årgang 2013 - 15,
men på ingen af dem vil photosphere fungere :oops:
Jocke vil måske forklare lidt mere her om hvordan android appen Google Kamera virker på hans smartphone, her under Supplement till Google Streets
Kanske andre vil forklare om iPhones app.

Her er et eksempel hvordan dashcam (videkamera, actioncam, telefon etc.) kan gøre nytte hvis forsikringsselskaber ved ulykker uden personskade,
ikke kan komme overens om skylden til en materiel ulykke.
Jeg har selv brugt enkelt FOTO ved en ulykke i Tyskland - jeg kunne bevise min uskyld - ingen selv risk.
[YOUTUBE]_NUGrsGhVoI[/YOUTUBE] - netop kommet på Youtube i nat.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Supplement till Google Streets

Jocke, se her https://goo.gl/maps/S3A8e
Ægte Streets at kunne vandre fra blå punkt til punkt.
:cool:
Ingen løse' spherefoto
Er det mon det løse Google kamera eller en sammensat apps-test :confused:
Der er flere tusinde kilometer i Schweiz med troligen vandrings-Google'.
En blå streg.
På denne plads er der registreret en ställplats
Wohnmobil-Stellplatz in 6780 Airolo / Schweiz ( Tessin )
og mer små registreringer
- derfor i min synsfelt.

F

F.d. 14324

Guest

Min första "streetview" är publicerad hos google maps! :)

Tre photosphere är ihopkopplade så det rör sig inte om någon längre vandring, men syftet med det kanske ni kan lista ut.

I närheten av de här koordinaterna kan man se en blå prick om man släpar ut streetview-gubben på kartan:

GPS: 62.163428, 17.500969   

Den blå pricken är min förtjänst och det finns ett par till i närområdet, från mig och en annan.

En genväg om man inte orkar dra runt på streetviewgubben:
https://www.google.se/maps/@62.1633...w8SDsGN3PPMAAAQqqTQ2Ug!2e0!3e11!7i5656!8i2828

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Hmmm.... rent teoretiskt så går det nog att lägga till både text och grafik direkt på bilden innan man publicerar den i maps, frågan är om google godkänner bilderna då? De brukar ju sudda ut reklam och även text på skyltar ibland.
Mitt svar: det kanske går att göra men jag vet inte om det fungerar i slutändan.

En möjlighet man har är att skriva text/förklaringar i bildens information, men för att nå dit behöver tittaren gå vidare in till "views-kontot" för den som publicerat bilden och leta fram aktuell bild där för att nå informationen, vem orkar med det?

För min egen del låter jag nog bilderna tala för sig själv. :)

mvh jocke

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Häftigt!
Hur sätter du samman tre photosphere?

F

F.d. 14324

Guest

Bredo, är det okej om jag fortsätter här?
Annars får vi be Knut att städa upp det hela. :)

Häftigt!
Hur sätter du samman tre photosphere?

Det är inte så krångligt när man väl fått upp bilderna i sitt google-views konto, vilket kan ses som lite krångligt men som numera går relativt bra med import direkt från google foto.
Min gissning är att alla har ett views-konto i sitt google-konto för jag kan inte minnas att jag gjort något mer för att skapa det.
Så här ser mitt "Views" ut: https://www.google.com/maps/views/u/0/profile/109812229953382813785?gl=us&po=1&pv=1&tab=1

Jag gissar att det inte riktigt visas på samma sätt för er som för mig så jag lägger in en bild, det är ganska enkla steg efter man tryckt på knappen och det enda som brukar ställa till det lite är att det tar ett tag innan alla förändringar verkställs och visas, om man väntar någon dag så brukar man se resultatet av det man gjort... även det man gjort två och tre gånger pga att tålamodet inte riktigt fanns där. :D
Efter ytterligare några dagar brukar man få ett bekräftelsemejl från google.

Image 1.jpg

mvh jocke

F

F.d. 55451

Guest

Bra Jocke
du hjælper meget mere end mig med supplementer till Google Streets end som jeg.
Keep on the good work
Mine videofilm kommer troligen aldrig på Google streets.
Det er jo anti-campingplats, hotel og bostads reklam :D

F

F.d. 55554

Guest

Jag köpte en billig kamera hos HaraldNyborg för 400 kr.
Funkar bra till det priset.
Anväder ett 32 Gb mikrosdkort.
Denver CCT-1300

Denver  CCT-1300.jpg

Det som inte är bra är gripklorna till kulan på kamerahållaren, går lätt sönder .
Blir till att limma den nu, har skickat en förfrågan om reservdel.
Ja vet, man får vad man betalar för.

Jojje

Toppen