• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Styrpinne vid hjulbyte etc

Annars funkar väl en avkapad bit gängstång utmärkt för ett hjulbyte... finns på biltema, Bauhaus och andra byggfirmor. Går att fila/slipa bort onödig gäng är
Om man e petig. Annars bara kapa och använda

 
Köp en här. Leverans innan helgen.

En sådan var jag precis och köpte till min Ducato med Light-chassie. Jag hade skruvat ur en bult och hittat en mutter som passade på den. De hade jag med mig och testade. Muttern gick lätt på hjulbulten men kärvade en bit in på styrpinnen. Vi testade två styrpinnar och båda var lika. Efter lite "5-56" så gick det bra. Troligen satt det någon rest från tillverkningen kvar i gängorna. Kanske något som har med den svarta behandlingen att göra.
När jag kom hem testade jag på bilen och den passade så klart även om det var lite känsligt så att den hamnade rätt på första varvet.
Om någon vecka ska den användas skarpt då jag ska lägga på vinterhjulen.
 
Annars funkar väl en avkapad bit gängstång utmärkt för ett hjulbyte... finns på biltema, Bauhaus och andra byggfirmor. Går att fila/slipa bort onödig gäng är
Om man e petig. Annars bara kapa och använda

Fast om du slipar bort gängorna på en 16mm gängstång så blir den typ 14mm? ;)
 
För att citera Carl Bertil Jonsons "Glögg-fryntlige" fader.
-Jag är kanske inte den rätte att påtala,
men jag känner ändå att stämningen kräver ett litet anförande:

-Vanlig gängad stång, med std metrisk gänga har stigningen 2,0 mm/varv.
Gäller här, både M14 & M16.
Kallas historiskt för "grovgängat".

Stigningen 1,5 mm/varv kallas därmed, å sin sida... "fingängat".
"fingängat" har bl.a egenskapen att skruvens "kärndiameter" blir större.
Åtdragnings momentet kan också göras högre
och även uppnås exaktare med olika momentverktyg.
Känns ganska åtråvärt på en HB´s hjul eller hur?
Därför har fordonsindustrin i detta fall valt "fingängat".

Personligen tar jag inte ställning i valet av gängans stigning.
Men enl ovan anförda mekaniska fakta,
så känner jag mig helt tillfreds med att de ovan gjorda
fackmannamässiga valen är helt ok.

Vill man skaffa sig ett rysligt bra universal-verktyg för dessa spörsmål?
Då heter det Gängfil metrisk.
Detta verkty kan laga/justera skadade gängor, invändiga och utvändiga, nice!
Men fungerar också som en utmärkt mätare av gängors stigning...

Mvh "yrkesskadad" maskinkontruktör... haha :-)
 
För att citera Carl Bertil Jonsons "Glögg-fryntlige" fader.
-Jag är kanske inte den rätte att påtala,
men jag känner ändå att stämningen kräver ett litet anförande:

-Vanlig gängad stång, med std metrisk gänga har stigningen 2,0 mm/varv.
Gäller här, både M14 & M16.
Kallas historiskt för "grovgängat".

Stigningen 1,5 mm/varv kallas därmed, å sin sida... "fingängat".
"fingängat" har bl.a egenskapen att skruvens "kärndiameter" blir större.
Åtdragnings momentet kan också göras högre
och även uppnås exaktare med olika momentverktyg.
Känns ganska åtråvärt på en HB´s hjul eller hur?
Därför har fordonsindustrin i detta fall valt "fingängat".

Personligen tar jag inte ställning i valet av gängans stigning.
Men enl ovan anförda mekaniska fakta,
så känner jag mig helt tillfreds med att de ovan gjorda
fackmannamässiga valen är helt ok.

Vill man skaffa sig ett rysligt bra universal-verktyg för dessa spörsmål?
Då heter det Gängfil metrisk.
Detta verkty kan laga/justera skadade gängor, invändiga och utvändiga, nice!
Men fungerar också som en utmärkt mätare av gängors stigning...

Mvh "yrkesskadad" maskinkontruktör... haha :-)
När jag var ung så hade gänga en annan betydelse.

Det var när man var bilturen ungdom. Resten får ni själva räkna ut...
 
Enligt Svensk slangordbok (Haldo Gibson 1987) har "gänga" två betydelser:

1. Gifta sig (av romani "jängas")
2. Ha samlag (och det kanske de flesta själva hade räknat ut)

Pålle
 
Senast ändrad:
Annars funkar väl en avkapad bit gängstång utmärkt för ett hjulbyte... finns på biltema, Bauhaus och andra byggfirmor. Går att fila/slipa bort onödig gäng är
Om man e petig. Annars bara kapa och använda

Tyvärr fel gängstigning. Skall vara fingängad 1.5 mot för 2. Men tack för tipset
 
Jag köpte bultar hos Swedol, tog med en hjulbult och testade, 12 och 14 mm till personbilarna samt 16 mm till husbilen. Funkar perfekt.
 
Det ska vara M16x1,5 . Köpte gängstång rostfri på SWEBOLT och kapa till. Slipade sedan bort gängen på en del av den.
 
Hej vill tipsa om ett litet bra och smidigt ”verktyg” när du sätter på dina tunga hjul på husbilen.
Köp en sk Styrpinne.kolla vilken gänga du har på bromsskivorna så du får rätt.
Styrpinnen tar du bort när du sätter i den sista hjulbulten.
Kolla på nätet!
Finns Exempelvis hos:
Thansen
Styrpinne för däckbyte M14x1,50
Artikelnummer 46139
89 kr
Det är den vanligaste varianten.
Ha de gott o god (h) jul…./ Leif
 
Köpte två långa bultar tror det var m16 o kapade av skallarna. Perfekt o skruva i o sen sett på däcket.
 
Det blir bra mycket enklare, bara att hänga hjulet på styrpinnen och skjuta in det mot navet och skruva i bultarna. :)
När du väl fått på hjulet på styrpinnen. Belastar fortfarande axlar o rygg väldigt mycket.
Avsevärt lättare att lyfta hjulet med bräckjärn eller brädstump o kloss under hjulet.
 
Tillbaka
Toppen