• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Styrpinne vid hjulbyte etc

Jag använder domkraften att höja/sänka bilen så att navet är i jämnhöjd med fälghålet. Därefter är det bara att välta in hjulet och vrida det så att skruvhålen kommer mitt för varandra.

//Michael, medlem

En bra ide!!!!
Hade en låda med M14x1,5 hjulskruvar liggande från byte på en annan bil. Tog några av låsskruvarna, de med kod, (som jag för övrigt inte gillar).
Sågade av skallarna, sågade ett skruvmejlselspår och rundade av med slipmaskin. Skruvmeljlselspåret ifall de behagar fastna.
Jag brukar använda en låg pall, och sitter framför hjulet som skall lyftas på plats, lyfter med tårna, men det är ändå knöligt att få dem på navet, och vrida till skruvhålen stämmer. Bör bli enklare att haka upp hjulet på styrpinnen. Vi får se till våren när hjulen på personbilen skall bytas.

Husbilen har även den M14x1,5 men står för vintern med sommarhjul. Dock vid punka är det bra att ha styrpinnen. Då har man ju varken pallen. brytjärn eller brädbitar.

Först försökte jag hitta M14 skruv, eller gängstång, men både Biltema och Jula verkar hoppa över det måttet. Och finns det M14 så är det fel stigning.

En sats med förkromade hjulskruvar på BILTEMA, a 20 st kostar 250 kr. Lite dyrt för att såga sönder en av dem......

Roysan

Har själv köpt nedanstående ganska nyligen.
Glöm inte att ta bort mellanslaget före "se"
Mvh Raasken
:)

Styrpinne för däckbyte M14x1,50. Endast 90 sek.
https://www.thansen. se/bil/dack-och-falgar/tillbehor-och-verktyg/verktyg/styrpinne-for-dackbyte-m14x1-50/n-466824013/pn-466710932/

Tillbaka
Toppen