• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Styra ac:n digitalt..

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en ac i styrhytten som fungerar ua eftersom den fick en ny compresor föra sommaren...
Nu kör jag norrut mot Sverige och ibland är det himla varmt här i Europa....
Så jag startar ac:n.... Och njuter av den kalla luften...
Men den har en nackdel... Att på fullt så blir det för kallt...
Jag kan ju mixar med varmluft eller stänga ner utblåsen...
Men som jag förstår det så kommer kompressorn att ändå gå för fullt...

Så nu undrar jag... Är det möjligt att styra digitalt ac kompressorn

Typ jag ställer in 20° och så sköter den digitala automatiken jämn temp....
Men kommer då kompressorn att ta skada av att startas och stoppas i ett...

Eller finns den någon elektronisk ventil som man kan reglera tempen med
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Herbert & Bäckis

Om ni tittar i mitt inlägg no 10
Där ser ni ju enheten som jag tänker styra ac:n med...
Och som jag tidigare skrivit så är det ju bara start signalen från ac knappen i cupen som kommer att simulera
Allt annat som ni skriver... Kommer jag ju inte att röra... Se inlägg no 17..

Hoppas ni fattar nu ;)
Den digitala regulatorn du länkat till är en vanlig elektronisk termostat. Den funkar på samma sätt som en vanlig mekanisk dito.
Med skillnaden att du har ett betydligt bredare inställningsområde samt, oftast, möjlighet till ett larm.

Bäst effekt får du om du låter avkännaren sitta på lämpligt ställe i kupen, då kommer du få längre gångtider på kompressorn.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Den digitala regulatorn du länkat till är en vanlig elektronisk termostat. Den funkar på samma sätt som en vanlig mekanisk dito.
Med skillnaden att du har ett betydligt bredare inställningsområde samt, oftast, möjlighet till ett larm.

Bäst effekt får du om du låter avkännaren sitta på lämpligt ställe i kupen, då kommer du få längre gångtider på kompressorn.
Hej Bäckis....

Just det.... För allt jag behöver byta ut är ju bara signalen som ac strömbrytaren gör idag...
Jag får sen prova mig fram var jag skall montera avkännaren..
Och med denna digitala termostat kan jag ju också ändra hysteres värdet väldigt mycket, om det behövs...

Så nu när jag snart ät tillbaka i Sverige så får jag hoppas på en himla varm sommar så jag verkligen kan testa den...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej Bäckis....

Just det.... För allt jag behöver byta ut är ju bara signalen som ac strömbrytaren gör idag...
Jag får sen prova mig fram var jag skall montera avkännaren..
Och med denna digitala termostat kan jag ju också ändra hysteres värdet väldigt mycket, om det behövs...

Så nu när jag snart ät tillbaka i Sverige så får jag hoppas på en himla varm sommar så jag verkligen kan testa den...
Frågan är vad som händer när man trycker på knappen. Är det NC/NO eller är det en puls. Jag misstänker att det är en puls som aktiverar ett impulsrelä eller liknande.
För när man trycker en gång till stängs AC:n av. ECU kan också vara inblandad.
På din nya digitala enhet är det en digitalutgång, DO. NC/NO. Utgången kanske går att programmera så att det blir en kort slutning.
 
Toppen