F
F.d. 15629
Guest
Hej,
jag har en helintegrerad husbil (Westfalia på Ford Transit basis, kallad Ford Nugget) som jag hade i Tyskland och håller på registrera. Nu ställer gazolkontrollen till det för mig. De ville först att jag flyttar gasflaskan så att den inte kan kommas åt in ifrån och att jag skär i karossen för en tak och en golvventil. Efter mina klagomål måt både motormännen, AVL och framför allt Räddningsverket (Lars Synnerholm) har de läst regelverket lite bättre och gick ifrån kraven med att flytta flaskan. Men enligt EU regelverket som jag fick på tyska räcker det med det takfönstret jag har eftersom det är inte tätt och golvventilation behöver jag inte överhuvudtaget enligt Westfalia/DIN EN 1949.
Vem har en lika bil (VW california) och hur är det löst där? Vad kan jag göra för att övertyga räddnigsverket att även ventilationen är ok?
tacksam för all hjälp.
Peter

jag har en helintegrerad husbil (Westfalia på Ford Transit basis, kallad Ford Nugget) som jag hade i Tyskland och håller på registrera. Nu ställer gazolkontrollen till det för mig. De ville först att jag flyttar gasflaskan så att den inte kan kommas åt in ifrån och att jag skär i karossen för en tak och en golvventil. Efter mina klagomål måt både motormännen, AVL och framför allt Räddningsverket (Lars Synnerholm) har de läst regelverket lite bättre och gick ifrån kraven med att flytta flaskan. Men enligt EU regelverket som jag fick på tyska räcker det med det takfönstret jag har eftersom det är inte tätt och golvventilation behöver jag inte överhuvudtaget enligt Westfalia/DIN EN 1949.
Vem har en lika bil (VW california) och hur är det löst där? Vad kan jag göra för att övertyga räddnigsverket att även ventilationen är ok?
tacksam för all hjälp.
Peter