• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strul vid import pga gasolkontroll

F

F.d. 15629

Guest
Hej,
jag har en helintegrerad husbil (Westfalia på Ford Transit basis, kallad Ford Nugget) som jag hade i Tyskland och håller på registrera. Nu ställer gazolkontrollen till det för mig. De ville först att jag flyttar gasflaskan så att den inte kan kommas åt in ifrån och att jag skär i karossen för en tak och en golvventil. Efter mina klagomål måt både motormännen, AVL och framför allt Räddningsverket (Lars Synnerholm) har de läst regelverket lite bättre och gick ifrån kraven med att flytta flaskan. Men enligt EU regelverket som jag fick på tyska räcker det med det takfönstret jag har eftersom det är inte tätt och golvventilation behöver jag inte överhuvudtaget enligt Westfalia/DIN EN 1949.
Vem har en lika bil (VW california) och hur är det löst där? Vad kan jag göra för att övertyga räddnigsverket att även ventilationen är ok?
tacksam för all hjälp.
Peter
:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Strul vi import pga gazolkontroll

Du er ikke den første som har beklaget deg over det svenske spesialkravet til ventilasjon. Det er dimmensjonert for en stillestående campingvogn på fjellet vinterstid, ikke for kjøring. Desverre så er dette et av de områdene Sverige har reservert seg fra EU fellesregler, i sterkere grad enn utenforlandet Norge.
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Strul vid import pga gasolkontroll

Hej Oestlund !
Synd med strulet angående gas- och ventilations dumheterna, men du får försöka
att trösta dig med att detta är i första hand ett handelshinder och inget annat !
Har själv importerat en husbil ifrån Tyskland och fick göra hål i taket för en Elektrolux-
ventil. När jag köpte bilen, där nere fick jag inga besked om att någon hade fått syrebrist i bilen de åren den var i bruk.
Stå på dig
hälsningar
Paulkaj
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Strul vid import pga gasolkontroll

Samma sak var det på min Pilote jag importerade och den ville dom också att vi skulle säta in en extra ventil , tror inte heller att Tyskarna fick syrebrist under dom åren dom ägde den .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Strul vid import pga gasolkontroll

Er det ikke mulig å klage denne handelshindringen inn for EU. En slik sak i Norge ville blitt klaget inn for ESA og hindringen ville oftest bli erklært for ulovlig og måtte avvikles. Men som fullverdige medlemmer i EU så er det muligens ikke slike bakveier.
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Strul vid import pga gasolkontroll

oestlund, hur har det gått för dig med ventilationskontrollen? När det gäller gasolflaskan så var det ju iallafall "tur" att att de läste igenom regelverket.
--------------
Följande är från SÄIFS 2001:2

4.3 Gasbehållare får endast vara åtkomlig utifrån. Dock får gasbehållare vara åtkomlig
inifrån om åtkomligheten utifrån skulle kräva håltagning i en typgodkänd kaross.
Utrymme för gasbehållare skall vara så avskilt mot vagnens inre att explosiv
gasblandning inte kan befaras sprida sig till andra sidan tätskiktet.

Kommentar till 4.3
Om gasbehållaren sitter i ett utrymme endast åtkomligt genom öppen ytterdörr anses
kraven i första meningen uppfyllda.
Med ventilationsöppning avses här inte fönster.
Undantaget för typgodkänd kaross är främst tillämpligt på små VW-bussar o.d. där karossen märkbart försvagas vid håltagning.


5.3 Reducerventilen får endast vara åtkomlig utifrån. Dock får reducerventilen vara
åtkomlig inifrån om åtkomligheten utifrån skulle kräva håltagning i en typgodkänd kaross.

Kommentar till 5.3
Undantaget för typgodkänd kaross är främst tillämpligt på små VW-bussar o.d. där karossen märkbart försvagas vid håltagning.

--------------
/David
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Strul vid import pga gasolkontroll

Hej,
.... Räddningsverket (Lars Synnerholm) har de läst regelverket lite bättre och gick ifrån kraven med att flytta flaskan. ......Peter
:confused:

Räddningsverket har bytt skepnad och har numera ersatts av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.
V-backen ;)
 
F

F.d. 5593

Guest
Sv: Strul vid import pga gasolkontroll

Hej,
Jag har också fått göra justeringar...
men det var inte pga import utan att förra ägaren byte chassi.
Även om husdelen var godkänd på chassit innan så krävde de en ny besiktning av med nya chassit. Dels tar de betalt så man kan tycka det är ocker - 8000 SEK för en halvtimmes jobb! och dels så är de onekligen väldigt petiga med luften.
Jag gick med på de justeringar som de ville ha bla bättre hål i golv, takventilerna var redan på plats. Men som sagt det är troligen krav för vinterdrift i snö som är orsak till reglerna.
 
Toppen